*Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in
JsN:
visst......
JsN:
visst......
Du behöver inte vara orolig Fatima:
Jag kommer inte att hoppa på dig!
Jag kommer hoppa från denna tråden!
Tack för mig!
Da Ciss:
Jag vill förtydliga mig lite här.
Jag menar inte att syskonkärleken i sig är en sjukdom, naturligtvis inte! Men att det föreligger något slags dåligt mående bakom, att man behöver reda ut sina känslor med en psykolog eller dyligt är en självklarhet för mig i ett sånt här fall. Sedan ska man naturligtvis ta dessa känslor på allvar, och som sagt kärleken i sig är naturligtvis ingen sjukdom.
Om man inte vill kalla det "att vara sjuk" så är det såklart också rätt. Där går jag bara till mig själv och det var därför jag uttryckte det så. Jag har under en period i mitt liv mått mycket dåligt och var tvungen att reda ut stora bitar med en terapeut, det är en tid då jag upplever mig själv som sjuk....
Fatima:
Tycker det låter precis som det jag känner mäst emot med "tron på en GUD" när du förklarar din bild av att vara troende. Att människor skulle flippa ut åt alla håll och kanter om det inte fanns regler att gå efter.
Att du plötsligt skulle bli föräldkad i en kvinna (tyder nog snarare på att du har en bisexuell dragning att du känner att det vore så enkelt) , och att vi skulle förälska oss i våra syskon åt höger och vänster.
Att det inte finns något förtroende i människans eget varande utan vårat intellekt ligger i händerna på en GUD.
Det är detta jag tror föder skam och skuld hos barn som lever upp med en tro av det slaget. De känner saker som de inte vågar följa upp, de förnekar känslor för att det förkastas av GUD. De klandrar sig själva och sin självbild för att de måste ju följa normen, vilket långt ifrån alla gör, uppvuxna hos troende föräldrar eller inte.....
Fatima:
Följdligen känner de ofta ett dåligt samvete till föräldrarna då de misslyckats med att bli de goda människor som förväntats av dem, och som föräldrarna har lagt ner så mycket energi på att ordna med!
Fatima.
Det håller jag fullständigt med dig om, jag har aldrig sagt något annat än att om man inte vet om att man inte är syskon, så nog sjutton skulle man kunna falla för varandra...
Det andra som har sagts får stå för de andra.
Jag tror spärren för att syskon inte kärar ner sig i varandra ligger i ren blockering av förnuft, ansvarskännande och känsla av något slag. Det är en ANNAN kärlek liksom att man känner helt annorlunda för sitt barn man föder mot någonting annat man varit med om förr.
Det förvandlas inte till en kärlekspassion "bara så" om det inte som jag sagt innan, ligger bakomliggandes och osunda förklaringar!
Det ska inte vara så bara sen kan inte jag -som ni- lägga fram några vetenskapliga termer då jag inte är påläst i ämnet, eller texter från profeter då jag inte är troende, eller hokuspokus förklaringar då jag inte tror på flum...
Ocj beträffande hur GUD känner för mig det kan du inte jämföra med hur jag känner för mina barn! Du har ingen aning om vad jag varit med om i livet, eller hur? Och jag lovar dig, till mina barn finns det bara trygghet och kärlek att ge, inte rädsla, förtvivlan, sorg och svek som jag har fått uppleva.
Apropå troende föräldrar: Så du ser inte alla familjerelaterade flickmord som har begåtts genom historien och runt omkring oss i nutid. Förtvivlade föräldrar och bröder som inte klarar av pressen av att deras döttrar/systrar tar ett steg på egen hand, att de inte klarar av att hon blivit kär i en annan landsman.
Är detta saker du bara blundar för, eller tror du att de ljuger när de lägger fram sina förklaringar utifrån sin tro?
Har du en aning om hur många unga flickor det är i sverige idag som lever under falsk identitet och som är bokstavligt LIVRÄDDA för att deras egen pappa eller bror eller kusin eller mamma för den delen också ska hitta dom. Kan du verkligen ljuga för dig själv så bra att du inte tar till dig att det är i religionens namn dessa mord begås?
Fatima:
På den skolan jag arbetar så har kafeterian fått ett annat namn av eleverna, eftermiddagsdiscot! Det är kommet ur att i kafét så sätter sig massa utlänska flickor för att få roa sig en liten stund, för att få prata med killar och detta är innan de tar på sig sin slöja och innan de klär sig i de kläder de gick hemifrån i.
Detta är för att dessa flickor kommer inte hemifrån för att roa sig när andra ungsomar roar sig, de är hemma och tar hand om sina småsyskon och hjälper mamma med hushållet. Deras bröder, dom är ute non stop och ingen i familjen säger ett ord. Yngre bröder som springer och passar på sina äldre systrar som går på samma skola, är detta ok tycker du?
Är det detta du menar med att de får bygga sina hus själva men att mamma och pappa bara lägger grunden?
Flourtanten:
Gud blev inblandad p.g.a att han säger att homosexualitet inte är normalt och att det är en gräns som går där. Att barn skall finnas i ett äktenskap mellan man och kvinna varpå Fatima inte skulle kunna lämna sina barn till ett homosexuellt par.
Därför har GUD blandats in....
Detta har upprört en del och kanske allra helst mig då jag tycker det är diskriminerande att använda en tro på detta viset!
Men det går inte hem att det är ok att säga så, för då plockar vi plötsligt fram massa olika resonemang om hur vi människor skulle ha gått bärgsärkargång på varandra rent sexuellt syskon, kusiner och föräldrar på sina barn om reglerna satta av GUD inte hade funnits.
Fatima:
Jag kan garantera dig Fatima att jag inte fungerar som jag gör och har en så stark skärpa när det kommer till vad som är acceptabelt i samhället för att det sitter en GUD någonstanns. Den historien kan du försöka förklara för dina barn. Jag reder ut det alldeles perfekt utan honom.
Jag skriver mycket själv och vet hur man kan få till de mäst otroliga förklaringar på olika saker och att få allt att gå ihop om man bara lirkar med rätta meningar och ord, och det är ju det du sitter och pratar om här. Och det betytder inte att det är så, inte det minsta.
Du har köpt den här bokens innehåll och då går på den och det får ju stå för dig. Det finns ingenting du kan säga som kan få mig att köpa det som skrivits i koranen.
OCH, jag förstår inte alls hur du bara kan svammla bort viktiga frågor som jag tar upp om unga flickors öde, med att du vet vad din GUD gör och inte. Vi pratar dock om att dessa män plockar källan till sina brott ur samma tro, samma GUD och samma skrifter som du sitter och plockar godbitar ur här.
Och om du nu har ett så kritiskt tänkande och kan sitta här och kasta ur dig om homosexuella och andra och förklara hur det kan komma att se ut i framtiden om inte.... Varför i sjutton kan du inte ta till dig konkreta frågor om din GUD som vi ALLA VET är sanna?
Där förlorade du en stor bit av min respekt för ditt omtalade kritiska seende:
Gäller uppstående förvirring bara oss andra, det vi har med oss i våra liv och inte dig och din tro då menar du?
Felet är att dom gör det för att dom INTE FÅR umgås med killarna som går på skolan. Dom klär upp sig i smyg för att de inte får visa sig utan slöjan. Dom gör det för att dom redan är bortgifta med äldre män som dom inte ens har träffat.
Vi har elever som plötsligt bara har slutat skolan och försvunnit och där lärare inte får tag på sina eleverna eller deras föräldrar, ofta efter en "semester". Det är tillslut osäkra kompisar som avslöjar hur de fraktats hem till andra länder för att giftas bort.
Gulligt? Tycker du det?
De som finns i Sverige har ett litet nätverk av skydd p.g.a att vi skapat lagar i detta landet som ska skydda dom, men det är fruktansvärt svårt att finna fram till problemen.
Vi har gynekologer som av ren barmhärtighet syr tillbaka flickors mödomshinnor för att flickorna är rädda att mista sina liv om det kommer fram att de haft sex. Sex med sina pojkvänner som de är upp över öronen förälskade i..
Är det verkligen så illa att du inte känner till den rådande problematiken? Gulligt, nej inte precis!
fatima:
Nej att omvandla mig är nog ingenting du ska ge dig på...
Fatima:
Du skriver:
"det finns så mycket problem och ondska i världen och jag tror att de som söker något kan alltid finna det, det går säkert att tolka något på ett sätt som berättigar något hemskt".
Men sanningen är ju den att ni tolkar era utgångar från samma bok.
Vad är det som säger att den gränsen du sätter (som du säger att GUD sätter åt dig för annars så skulle du lika väl kunna vara kär i en kvinna eller i ett syskon) är på riktigt när de som tillämpar de metoder som jag har tagit upp sätter sina gränser från samma bok på ett helt annat ställe.
Hur fungerar dessa "blockade" hos er om du nu så fint spekulerar i hur det fungerar för oss icke troende. Det är ju samma GUD som din jag pratar om, med samma namn och där ni alla går i moskén och era barn döps vid namn från samma profeter, men här vill du inte gå in och titta på varför det sker mord på döttrar, inte helt ovanligt av flickans bror eller både bror och far, att kvinnor går beslöjade men inte män, att kvinnor fölorar rätten till sina barn vid en skilsmässa etc....
Du har lagt ner precis hur många timmar som helst på att skriva ner om hur blockader fungerar för oss i dina ögon, vore det inte helt ok att lägga ner lite tid på att föklara hur det kan få fungera så illa med de som tror på din skyddande GUD? Vore inte det väldigt viktigt för dig att fördjupa dig i detta om något.... Eller är det som det ska vara tycker du?
Fatima:
Så det är inte kultur i vårat land att vi lever i ett öppet samhälle här i västvärden där barn får finnas hos homosexuella föräldrar utan här berättar du om att vi då kommer börja ha sex med våra syskon och barn. För vi har inte tagit till oss GUDs regler....
Men det är kultur och okunskap att det begås mord och att flickor/kvinnor lever under rent fruktansvärda förhållanden (och pojkar också för den delen) och att det har ingenting med koranen att göra, trots att det är åtminstonde fem gånger om dagen som de söker kontakt med honom? Är det så du menar?
Men jag förstår inte? De följer ju sin koranen? Var det inte den GUD som skyddade och lyssnade bara man hade hittat honom.
Har dessa unga flickor misslyckats på vägen någonstanns enligt GUD?
Är de inte tillräckligt duktiga på att läsa och kunniga rent allmänt så då kan vi låta dem begås... Eller hur menar du?
Skulle de ha rymt och flyttat från sina samhällen, rymt från sina familjer och skaffat sig lite allmänbildning så kanske GUD hade tittat till dom lite grann, på samma sätt som han tittar till dig och din familj.