• Tristan

*Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in

Och hur tror du inte att brödrarskapet inom både MC-klubbar och natzister hanterar sina medlemmar. Och hur tror du inte att dom lockar sina till sig fler medlemmar och hur snälla och goda är inte dom inom sina områden....

Likheten ligger i "viet" och "dom andra som är mindre värda".
    Att "vi" är dom som har svaren och vi lever enligt våra regler och vi har föklaringar som våra anhängare köper.....

Likt alla sekter. Allt handlar bara om vilken grad......

Jag säger inte att det inte finns troende som inte tycker att alla har ett värde, det finns många exempel på det. Jag kan tycka att det är mycket mycket vackert att ha en tro, men då ska den INTE användas för att plocka ner andra människor.
    Jag pratar om att här inne så används guds ord som förklaringar till varför andra människors värde (likt homosexuella som föräldrar) inte ligger i kurs med sitt värde som förälder....

Jag tror också, jag tror exempelvis att Jesus har levt en gång och att han var en mycket speciell man, och jag tror upprikitgt att han hade vänt sig i sin grav om han hörde hur man använde hans namn som förklaringar till varför homosexuella inte ska skaffa barn...

Jag frågade innan, och jag frågar igen. Har du läst "Da Vinci koden"?
    Intressanta tankar som fyller den boken tycker jag!!!

• Tristan

Citerar:
    är saudiern med sina fyra fruar också en lämplig familj???

Ja du, vad ska jag säga om det?
    Lämplig familj, det är så familjer lever där.... Nu är vi inne på kultur, religion, fattigdom, u-länder och massa sånt.
    Stora frågor kräver stora svar...

I dom länderna har man ju inte kommit speciellt långt i någonting i stort sett. Det är med stor orättvisa som jag skulle sätta mig och jämföra en man i saudarabien som har fyra fruar med en ung tjej i Västvärlden som inte anser att homosexuella är "naturliga" människor p.g.a vad som står i en bo som skrevs för ja, miljarder år sedan känns det som...

Det är ju inte så att de lever ett "modernt" liv men envist håller sig fast vid bigamiförhållanden. I många fall är det en fråga om överlevnad efter hur deras samhällen är uppbyggda. De får väl ta en sak i taget där borta med...

Men med den bakgrund av det jag skrivit där så kan jag sådär på rak arm inte säga att jag tycker att det känns helt ok när jag ser hur kvinnorna och barnen eller männen heller för den delen lever sina liv. Också det är ju detta med månggifte och att det är männen som står ensamma med sitt harlem är ju bestämmelser tagna ur religiösa böcker, att mannen får ta till sig flera fruar, eller hur?

• Tristan

I alla tider så har kyrkan tryckt ner människan.

Människor har haft mindre värde, blivit stämplade som alla möjliga olika saker från häxa till oäkting och människor, främst kvinnor, har fått lida stort och betraktats som dåliga människor p.g.a att de har "stuckit ut", om än så bara genom att vara vackra och dra männen till sig....

Jag vet inte hur ni kan se på det som att människan har fått moral och gott tänkande efter religionen. Vi skulle ha varit lika "goda" efter eget bevåg, men däremot har kyrkan styrt oss och straffat oss och tagit våra pengar och låtit högre uppsatta leva gott och lägre stående varelser leva sämre - för att inte säga rikigt illa, och utsatt barn för hemskheter (vill inte ens gå in på vad katolikerna sysslat med på alla pojk/flickskolor genom åren....

Religionen har tagit ifrån människan sitt eget värde och tagit ifrån oss förmågan att kunna/få tänka själv!

• Tristan

Och för att då fortsätta på det där med kvinnans lidande, om än så bara för att de råkar vara i ögonfallande för männnen, så har de ju på många ställen löst det bra. För det är ju bara att klä dom i lakan, Från topp till tå går dom alltså runt dag ut och dag in med beklädnad över hela kroppen och slöja och bara ögonen framme (på vissa ställen inte ens det) och med blicken i backen... Det är väl en bra lösning!

• Tristan

Jo, jag kan säga vad som är rätt och fel!
    Jag har fullt klart för mig hur jag ska lyssna till mitt hjärta, stå upp för min tanke, vara storsint mot mina medmänniskor, ta hand om mina barn -men inte tro att jag äger nyckeln till deras själ, vara vänlig, ta mitt ansvar, vara engagerad i samhällsfrågor, vara öppen för intryck, söka svar etc......

Sen att det finns en massa snedvridna förvrängningar om hur människan BÖR vara för att NÅGON som vi inte ens vet existerar "säger så" det får man ju försöka leva med. Jag kan inte förändra världen men jag kan göra mitt bästa för att vara så öppen mot mig själv och andra som möjligt.

Inte moralisera
    Inte döma
    Inte ljuga

Ha sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra
    känna mod att förändra det jag kan
    och förstånd att inse skillnaden
    (jag är ju dock inte mer än mämmiska)

Men feg kommer jag aldrig bli, och att låta andra tala om för mig vad som är rätt och fel tänker jag inte gå med på - jag kan tänka själv - och att försöka propsa på att andra ska leva som "jag" för att de ska vara värda vad jag själv önskar, nop! Not me!

• Tristan

Men du..."innan Islam"... nu snackar vi tider.......
    ....det var på den tiden då vi här i Sverige levde i grottor och såg ut som apor, typ!

Fördom! Nu vet du nog inte vad fördom är misstänker jag.
    För att man säger hur någon har det och det inte klingar bra, det är ingen fördom! En fördom är när man drar slutsatser p.g.a ja olika saker fast man egentligen inte har någon klar uppfattning!
    Man tar sig inte tid att "lära känna" "undersöka" etc utan man "fördömer".

• Tristan

Att människor här i västvärden tror sig vara bättre än andra är riktigt illa! Precis lika illa som att människor här i västvärlden tror sig vara bättre föräldrar än andra människor här i västvärlden!

Så du vet inte om vilken förföljelse religioner har stått för?
    Har du bara köpt dina fina texter med hull och hår, utan att vara kritisk till all ondska, allt krig, all förföljelse, all förnedring, alla mord/självmord och ja jag kan göra listan lång... som går i religionens namn!

• Tristan

Jag pratar inte om vad som är mer eller mindre normalt!
    Det är du/ni som står för dom ordvalen. Men av saker jag ser så kan jag naturligtvis ha mina tankar.

Jag får följa flickorna på min skola ut till dörren när deras skoldag är slut och inte lämna dom förrens de blivit upphämtade av "rätt" bil. De bär alla slöja och är så nertryckta och rädda för sina fäder, bröder och kusiner - visst måste jag säga att jag tycker att det är obehagligt och fel, men tyvärr är det ju normalt på många ställen i världen!
    Vi har en grupp för bara muslimska flickor där vi försker möta dom och prata med dom men det är svårt. De är slutna som möss och vågar inte berätta någontnig, men ändå är det dom som har bett om detta och vill inte att deras föräldrar ska veta om det!

När jag var på stranden i somras så var det en familj som låg bredvid oss. De hade massa barn som lekte och badade och hade det hur kul som helst. Bara det att mamman i familjen satt och suckade (det lät som om hon inte kunde andas) i sina svarta beklädnad från topp till tå och bredvid henne satt hennes älsta dotter (jag tippar tolv/tretton år) i samma utstyrsel och tittade på hur sina yngre bröder badade och spelade boll med sin pappa och alla andra jämnåriga barn som lekte loss i solens hetta. Ibland så promenerade de bort ett par hundra meter för att kunna stå i ksuggan en stund, och de kan man ju förstå...
    Jag måste ju säga att detta såg väldigt illa ut, men det är ju normalt på många ställen, eller hur!

• Tristan

siterar: eller att män vill ha sina kvinnor gömda i heltäckta lakan...

-nej det är väl inte fel om det är på kvinnans villkor.
    Varför ska "han vilja" vad "hon ska" ha på sig!

Det är fel i alla lägen när ene bestämmer vad den andra ska göra...
    Hör du inte själv hur det låter. När det handlar om förtryck och orättvisor är det alltid fel, när man dömer den andre så är det alltid fel!

• Tristan

universalWomen:
    men berätta då för mig hur en homosexuell har det! Snälla gör det!

Mina grannar som är två kvinnor somm bor med sina två barn (tonåringar) vet hur dom har det, men dom vet inte hur andra lespiska familjer har det, men du vet det eller?
    Jag har frågat förut, hur är skillnaden på att leva upp i en hetero/homo familj. Nu har du ju ett utmärkt tillfälle att berätta det.

Jag har en morbror som är bög och har en dotter, jag har mina grannar som jag nämnde som lever med sina barn, jag har en bästa vän som är bög och dessa människor är helt olika personer (med den gemensamma faktorn att de är fantastiskt snälla, omtänksamma och fina människor) men de har det gemensamt tycker du att de inte kan klara av att uppfostra barn på samma villkor som heterosexuella.
    Du får hemsk gärna utveckla det!

Och jo, det är betydligt svårare än så!!!

Du har INGEN garanti för att dina egna barn inte är homosexuella, det är bara en liten sak i det hela.

Jag förmodar att du, liksom jag, vill föra över till dina barn hur du själv resonerar och skillnaden på våra sätt att resonera är att jag dömer ingen att vara sämre lämpad till att få känna och ge kärlek än jag själv är.

Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in