• fatima

*Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in

Jag tycker barn har rätt till en mamma och en pappa med tro på Gud, och därför tycker jag det är önskvärt om det är en stabil relation i ett äktenskap. Och ett äktenskap för mig innefattar en man och en kvinna, inte syskon eller homosexuella.
    Därför är jag för sex endast innaför äktenskapet, just för att barnen skall få sin rättighet.
    en ensamstående situation är oftast inte självvald och även om det var en självvald skilsmässa så var nog skilsmässan inte något mål direkt.

Genom insemination berövar man barnet rätten till pappan och det står jag för.

jag har inget emot ensamstående föräldrar, det kan hända vem som helst, vilken dag som helst, men eftersom ensamstående ofta får dra ett tungt lass med jobb och barn skulle jag föredra att lämna mina barn till två troende föräldrar framför en förälder, just för de antagligen har mer tid för barnet.

• fatima

Tack DaCiss för att du klargör likt Utopia att vuxen kärlek, oavsett syskon eller homosexuella måste accepteras i ett samhälle som bestämt sig för att vara öppna mot alla människors rätt till barn.

• fatima
    kan inte annat än att le, det ni säger om lukter hjälper ju inte den som älskar sitt syskon iallefall, det är ju som att säga till en lespisk kvinna att de flesta kvinnor finner en annans kvinnas könsdoft motbjudande!
    Eller att jag tycker min man luktar gott när han är svettig men tycker min mamma luktar illa , vad säger det en homosexuell, ingenting!
  • fatima

Glass,jag vet att det jag beskrev styrker ditt argument men det jag ville visa är att det säger ingenting eftersom det finns undantag från den vetenskapliga regeln om dofter, det finns människor som trots detta blir förälskade i varandra, homosexuella och syskonpar, så det hjälper dem liksom inte att du påvisar vetenskapliga bevis.

Tristan, du skrev ju själv att du på en öde ö troligtvis skulle falla för en kvinna framför ett syskon, det tror jag inte på för om du inte vetat att det var ditt syskon så skulle du troligen falla för honom.

"Att det inte finns något förtroende i människans eget varande utan vårat intellekt ligger i händerna på en GUD."
    Liksom som du känner förtroende för ditt barn så känner Gud nog förtroende för oss, men jag tror att vägledning behövs både för barn och vuxna.
    Just för att vi skall använda vårt intellekt tror jag Gud lämnat vissa saker till att själva förstå, och vissa saker är mer tydliga.
    Gud säget ex att det är bra att amma i två år, han skriver inte varför eftersom det tillfaller människans förmåga att själva räkna ut.
    Och det finns fler ex jag skulle kunna ta upp.

Utopia din fråga är svår, men som du vet så tycker även jag att alla människor har ett helt fritt val att leva som de vill, som jag skrev tidigare i ex med syskonkärlek, varför det är lättare att kärlek uppstår om man aldrig träffat sykonet och varför det finns en emotionell spärr om man växt upp med syskonet, det jag tycker är intressant är om denna spärr finn omedvetet hos oss hetrosexuella, är det könet den manliga kroppen som spelar roll eller är det personen, om det enbart är personen och inte könet hur vet man då om man är bi, eller hetro eller homo?

• fatima

Fatima:
    Följdligen känner de ofta ett dåligt samvete till föräldrarna då de misslyckats med att bli de goda människor som förväntats av dem, och som föräldrarna har lagt ner så mycket energi på att ordna med!

Som jag skrev tidigare så lägger jag bara grunden och de själva får bygga huset, sen om de får dåligt samvete för att huset inte passar med grunden så får de väl få det, grunden är ju min tro på livets bästa väg något finare än det kan jag inte åstadkomma.

Förövrigt så tycker jag det är som att säga att det är synd om de barn som får dåligt samvete när de slagit någon eller mobbat någon.

Jag skulle aldrik tänka mig att tvinga mina barn att följa de saker som skall komma från eget hjärta som bönen.

Det är som sveriges lag, vissa saker skall bara följas och andra saker har lagen inte med att göra, detta är den privata relationen med Gud, och det kan jag lova dig att man inte påtvingar någon.

• fatima

Glass förstår inte vad du menar, att det finns vetenskapliga bevis för den ena o det andra säger ju inte dem som står utanför detta något.
    Jag menar att även om majoriteten av syskon inte faller för varandra så kvarstår ju frågan vad de har för rätttigheter som faller utanför "naturlagarna"

• fatima

tristan, denna tråd är redan invecklad som den är och det lär bli ännu värre om vi skall börja dra in orsaker till varför jag är troende och inte ser allt negativt som sker i religionens namn.

Jag är som jag skrivit tidigare, en mycket kritiskt tänkande människa, jag är väl medveten om vilka hemskheter som sker i världen, men eftersom jag vet vad min tro har för budskap så kan jag även kart och tydligt skilja på vad som inte har med Guds ord att göra.

Jag jämför inte dina barn o Gud, jag gjorde bara en liknelse att man kan lita på sina barn men att de ändå behöver vägledning, och att jag tror att man som vuxen oxå behöver det.

Trevilgt att vi är överens om att det beror på en blockering att man inte kärar ner sig i syskon, det intressanta kvarstår dock, vad beror denna blockering på, är det Guds ord genom alla generationer, eller är det något annat.
    Om vi arbetade aktivt för att denna blockad skulle släppa, skulle då fler syskon bli kära utan att känna skam?
    Jag skriver inte detta för att provovera homosexuella, endst för att det är intressant att komma fram till vad våra blockeringa beror på.

Jaqg har en blockering som innebär att jag inte vill lämna mina barn till homosexuella eller syskon även om de är fatastiska människor.
    den blockaden beror på att jag anser mamma och pappa i ett äktenskap är bäst för barnet.

Min blockad ligger här , Tristan har en annan, Utopia har en annan,
    problemet är att min blockad anses vara diskriminerande, men det gör inte Tristas eller Utopias blockad, och jag undrar vad det beror på?

• fatima

Tristan det du beskriver har lilka lite med mig och minreligion att göra som alla tonårsproblem och föräldrars konstiga uppfostran har med dig och din tro att göra.

Flickor o pojkar är likvårdiga inför Gud, båda har samma ansvar när det gäller att inte ha sex innan äktenskape osv
    om dessa flickor tar av sig slöjan så beror det väl på att deras föäldrar inte fattat att dessa steg skall komma från en själv.

Jag kan inte gå in på hur deras föräldrar resonerar, och jag antar att du inte heller bär ansvar för alla de ungdomar som har föräldrar som delar din tro.

• fatima

Flortanten
    Han blev inblandad pga att våran gräns för vad som är normalt ofta härstammar från religion.
    Och att våra känsloblockader ofta härstammar från tusentals år av Guds ord.

• fatima

hoppas du uppskattar utvecklingen av din tråd, det har kommit till en punkt där argumenten för och emot vägs mot varandra för att komma fram till om det finns trovärdighet i argumenten.

Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in