• fatima

*Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in

om vi tar pelle och frågar 1000 personer vad pelle behöver och vad som skulle få pelle att att bli ent trygg människa så skulle vi nog få 1000 olika svar på det.
    Men för att svaren är olika (tolkningar av koranen) betyder det inte att pelle inte finns eller att pelle måste ändras på.
    Det är inte pelle det är fel på utan det är de 1000 olika uppfattningarna om vem pelle är och vad han behöver som skapar konflikten.
    Ett amatör försök till filosofi :- )

• fatima

Utopia, du frågade ang straff, detta är min tolkning, jag talar alltså inte för alla muslimer, jag tolkar det som att de straff som beskrivs med piskrapp osv, skildras så för att man skall förstå att det skall ex vara straffbart att vara otrogen att otrohet skadar en annan människas själ, jag ser det inte som något felaktigt att i stället för piskrapp som de använde på den tiden använda sig av fängelse.
    att hugga av en hand på en tjuv ser jag som en liknelse att straffet skall vara hårt om någon själ, det beskrivs dock att man skall ha överseende med bakomliggande orsaker, på det sättet jag tolkar det är detta en liknelse för att det skall vara straffbart att själa, sen om det är fängelse så ser jag inget fel i det.

• fatima

Det står även i koranen om hur man skall behandla sina slavar väl, och helst frige dem om man vill lyda Gud.
    Det innebär ju inte att man skall införskaffa slaveriet igen!
    Om man har avskaffat fysiska straff ich inskaffat psykiska( för det är verkligen isolering)
    så kanske man inte skall införa det igen, däremot tror jag det fortfarande finns människor som skulle föredra 100 piskrapp framför 5 års fängelse, men det får ju stå för dem.

• fatima

Gud hade inte fel om straffen, Gud beskriver straffpåföljder för det straffsystem som då fanns, man kan ju inte beskriva framtidens straffsystem till nutida folket, enligt mitt sätt att se på det kan man alltså tolka 100 piskrapp till X antal års fängelse osv, förstår du?

• fatima

Good news
    förstod du vad jag menade med straffen?

• fatima

Det är mänskligt att ifågasätta varför det finns sjukdomar osv..
    att vilja ha förklaringar
    man vill gärna ha et budskap som berätta precis hur man skall göra för att undvika cancer, istället låter Gud oss komma på det själva, och det kan i bland kännas tufft.
    Men att fylla sitt hjärta med att bara se det onda tror jag gör att hjärtat får mindre plats för att se det goda, det vackra.

• fatima

Myran H
    Jag förstår vad du menar att tolkningar skapar problem.
    Varför kommer det inte en profet om året? Ja det kan man fråga sig, kanske för att den fria viljan då sätts på spel, kanske för att Gud tycker att de mirakel som sker i våra kroppar o naturen är bevis nog.
    Varför finns det inte ett bibliotek med vägledning om olika sjukdomar? Ja det vet jag inte, kanske för att människan knapppt orkar läsa de budskap som redan finns!
    Kanske Gud anser att med vårt förnuft så är inte koranen svårtolkad och precis som jag skrev kanske han förväntar sig att man skall kunna skilja mellan rätt och fel.
    Kanske är det dax för Jesus åtekomst eftersom det råder så mycket olika tolkningar av Guds ord.

• fatima

Med det onda menar jag det som gör ont, beklagar eran sorg för flickan jättemycket, och när det händer sådana saker kan man inte välja att inte ha ont, men jag tror man kan mildra det genom att se det vackra som man har kvar och se livet ungefär som en busshållplats, en vänte tid på det eviga livet, en tid att visa vad man går för, hur man behandlar andra människor osv.
    Jag tror det är svårt att få en chans att visa vad man går för utan prövningar, som de säger att i nöden prövas vännen.

Om min mamma inte varit dödssjuk i tio år vet jag inte om vår familj varit lika ödmjuka idag, men när det pågick tänkte jag givetvis inte på något posetivt med det som hände.

• fatima

Good News

Det finns många frågor där tolkningar går skilda vägar, det finns de som väljer att fråga dem som är mer kunniga och det finns dem som söker svaren i sitt eget hjärta under bön.
    Hur som helst så är det skillnad på att tolka en mening och att välja bort den eller göra tillägg.
    Jag väljer inte bort och jag lägger inte till, så det gör mig kanske till bokstavstroende, beroende på hur man "tolkar" det ordet.
    T.o.m ett ord kan ha många tolkningar så det är inte konstigt att tolkningar skiljer sig åt.

Vissa saker är mer tydliga i koranen och går i princip inte satt tolka på annat än ett sätt.
    Saker som bön, fasta, allmosan osv
    Så även med otrohet, äktenskapet osv

Så är det ju även med sveriges lag, vissa saker är självklara andra går att tolka på olika sätt.
    Men det innebär inte att man förkastar lagen, bara för att den är svårtolkad.

Som jag skrev tidigare i straffexemplet, det finns nog de som skulle föredra fysiska straff framför psykiska.
    Själv skulle jag föredra den psykiska isoleringen

• fatima

Jag menarar med min tolkning, men Gud vet bäst, att han beskrev straffpåföljder för det straffsystem som då fanns, det fanns antagligen inte resurser för att skapa fängelser.
    Och genom att beskriva straffpåföljder skall man förstå hur allvarligt ett brott är i jämförelse med ett annat.

Eller så här kan man också tolka det, att Gud känner människan bättre än vad vi känner oss själva, kanske är det så att psykiska straff inte hindrar brottslingen från att begå samma brott när han kommer ut igen, kanske är det endast fysiska straff som är avskräckande nog.

Jag föredrar den första, men jag vet att det finns de som föredrar den andra.

Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in