• Babalu

Total placenta previa- när föddes barnet?

Hej,
    jag har total placenta previa (moderkakan ligger helt för öppningen). Undrar om det är någon här inne som har haft det vid förlossning och när ni i så fall födde? Gick ni till planerat snitt och i så fall till vilken vecka var snittet planerat till? Födde ni tidigare än planerat snitt, i vilken vecka i sådana fall och hade ni haft många blödningar dessförinnan?

Går och funderar hur stor chans man har egentligen att få gå tiden ut.... är i vecka 33 nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-02 11:27:10:
    Har fått planerat snitt i v38+0. Vilket som jag förstått är ovanligt sent. Tex står det på Babyboom att man snittar i v37 och inte som jag i v39.

Så nu går man hemma i v36+3 med ångest och oro. Anledning: de har inga tider innan. Annars hade de ju kunnat snitta mig planerat idag, men de väljer att riskera ett akutsnitt. QL.

Ville bara beklaga mig lite

• Svar på tråden Total placenta previa- när föddes barnet?
  • fians

Hej!
    Har haft placenta previa 2 ggr.. med första så släppte den i v 35 så ett akutsnitt gjordes då..Med mitt andra barn så vart det ett planerat snitt i v 37+0..Har även legat inlagd under båda grav från v 28 med fösta pga blödningar. Och med andra från v 32..fråga på om det är något du vill veta..(-:// Fia

• fians

Kan även säga det att ett barn räknas som full gånget i v 37+0.. Så man vill oftast vänta till den dagen..

Men du är allså inte inlagd fast du har en total placenta previa,, måste säga det att det verkar lite konstigt..

När moderkakan släpper om det nu blir hela så tar det ca 3 min, sen är det försent..
    Min moderkaka släppte när jag var på peerm så det vart ambulans in till us, men som tur var så var det inte hela som lossna på en gång utan släppte bit för bit..Och jag kan säga det att man får ingen förvarning om att den lossnar i vissa fall små förvärkar..// Fia

• Babalu

Maskelinja, ska ta en titt i bloggen. Skönt att höra att du inte kände dig som en åskådare. Är lite rädd för att man ska göra det om barnet hamnar på neo. Rädd för att man ska ha svårt att ta till sig barnet.... så det är skönt att höra positvia upplevelser av neo!

• Babalu

Fians, jag bor i princip jämte sjukhuset. Annars hade de aldrig släppt hem mig efter förra blödningen.

En konstig fråga kanske, men precis innan förra blödningen så mådde jag väldigt illa och blev yr, så jag la mig ner och sov. Har inte känt så nå´n gång innan graviditeten... så man undrar ju lite om det var slump eller förvarning.... Ni har inte känt något sådant? De blödningar jag haft tidigare har varit mindre (som mens) men den sista var mer som att öppnaen kran..

• Babalu

Fians, 3 minuter.... gulp... vad menar du med det? lät hemskt!

• fians

Hallå,, ja om moderkakan lossnar helt så finns det ingen chans i världen att barnet över lever,, så sa dr Leif Matthiesen till mig och även om det skulle hända på sjukhuset menade han på att chansen är väldigt liten att barnet överlever..MEN oftast så lossnar inte hela på en gång väldigt ovanligt sa han men risken finns ju alltid..

• Babalu

Fians... usch... det lät inte bra. det FÅR inte hända... ska ta det xtra lugnt framöver dock....

• Babalu

puff, moderkakasavlossning, det är väl inte vanligare för placenta previa än för andra? Har för mig läkaren sa till mig att det var bra med placenta previa för då blöder det så det kommer ut och det är inte risk för moderkaksavlossning? Just nu vågar man inte göra något utan tänker hela tiden på att det ska vara lätt att ta sig in till sjukhuset ifall att.... men man ska inte klaga, det är inte så lång oro kvar, sen har man förhoppningsvis en underbar liten frisk kicka hos sig

• maskelinja

Att hela mk lossnar på en gång är visst väldigt ovanligt, däremot att den lossnar bit för bit och för mig tog det 43 min från det jag började blöda till att hon var ute, så tid finns då.

till mig sa de att det inte var vanligare vid placenta previa att hela moderkakan lossnar utan det kan det göra för vem som helst oavsett var den sitter, då har man en himla otur. Däremot är det som sagt vanligt att den lossnar bit för bit när det sliter i den allt eftersom magen växer.

Här där jag bor har de inte någon inläggning i förebyggande syfte så att säga utan det var ingen diskussion om att jag skulle hem. Det är ju en aning oroväckande att det är så olika mellan landstingen.

• Kajak

Babalu...

där med 3 min...
    Kan du hålla andas mer än 3 min?

Bebisen får syre från oss via navelsträng.. har moiderkaka lossnat då kan bebisen inte andas, då börja andas in fostervatten då kan man säga att bebisen kvävs till döds.

Låter hemskt men det är sant.

Svar på tråden Total placenta previa- när föddes barnet?