• Babalu

Total placenta previa- när föddes barnet?

Hej,
    jag har total placenta previa (moderkakan ligger helt för öppningen). Undrar om det är någon här inne som har haft det vid förlossning och när ni i så fall födde? Gick ni till planerat snitt och i så fall till vilken vecka var snittet planerat till? Födde ni tidigare än planerat snitt, i vilken vecka i sådana fall och hade ni haft många blödningar dessförinnan?

Går och funderar hur stor chans man har egentligen att få gå tiden ut.... är i vecka 33 nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-02 11:27:10:
    Har fått planerat snitt i v38+0. Vilket som jag förstått är ovanligt sent. Tex står det på Babyboom att man snittar i v37 och inte som jag i v39.

Så nu går man hemma i v36+3 med ångest och oro. Anledning: de har inga tider innan. Annars hade de ju kunnat snitta mig planerat idag, men de väljer att riskera ett akutsnitt. QL.

Ville bara beklaga mig lite

• Svar på tråden Total placenta previa- när föddes barnet?
  • Babalu

Tack för all input skönt att få "prata av sig" lite oro. Nu ska jag lägga lilleman, eller tja, jag gör välling och mannen tar allt annat

• vil70

Bablu, fick inga speciella restriktioner, men eftersom jag har problem med ryggen, så lyfter jag inte tungt och det visste läkaren. Däremot skulle jag ta kontakt med sjukhus vid blödningar och få det undersökt direkt.
    Jag har lite småsammandragningar som molar långt ner ibland, men just nu är det lugnt!

• Babalu

vil70, ta det lugnt och undvik allt som ger sammandragningar. Bättre att ta det säkra före det osäkra. Å cykla inte...

• Larzon

Hallå... Jag hade oxå placenta praevia och blev inlagd i v28 pga kraftig blödning. Fick planerat snitt i v 36+2 men fick en till blödning så ut kom lilla Vincent i v 34+2. Fick stanna på neo i ca 3 veckor pga att han var för trött och orkade inte äta själv. Med mig sitter nu en 9 månaders glad kille som bankar i bordet och vill ha lite banan ....
    Lycka till med allt det kommer att gå kanon bra ska du se!!
    Kramar

• Babalu

Alla verkar få snitt så tidigt. Undrar om det är för att det är semestertider och de har ont om snitt-tider som de skriver det i 38+0... Känns så onödigt att det ska behöva bli ett akut snitt om de kan göra ett planerat i 37+... men men, det kanske blir akut ändå, man kan ju inte få så några garantier . Jobbigt att vara inlagd så länge. Usch, bara tanken att vara från sonen och mannen så länge.

• lillamammsen
    Babalu skrev 2007-06-14 19:59:53 följande:
    Har ett urakut snitt bakom mig... så jag är livrädd för att det ska bli sövning igen... är rädd för att snittas med, men tror jag kan hantera det... Har ju fått lite tid att bearbeta tanken på att det måste bli snitt igen. Fast jag känner mig så snuvad på en "vanlig hederlig förlossning". Lite dumt men det hade varit så skönt att få "ge igen" på förra och klämma ut ungen. Människans hjärna är en konstig sak
    Jag måste sövas sa min läkare, vill helst vara vaken men fick inte..
  • lillamammsen
    fians skrev 2007-06-06 20:38:48 följande:
    Hallå,, ja om moderkakan lossnar helt så finns det ingen chans i världen att barnet över lever,, så sa dr Leif Matthiesen till mig och även om det skulle hända på sjukhuset menade han på att chansen är väldigt liten att barnet överlever..MEN oftast så lossnar inte hela på en gång väldigt ovanligt sa han men risken finns ju alltid..
    Man får lite olika info av olika läkare tydligen, lite otäckt faktiskt.
    Jag har total placenta previa, låg inne på sjukhus i 4 dagar men fick sedan åka hem..

Min läkare sa att jag inte skulle vara mer än en kvart från sjukhus och att det är jag som kan råka illa ut inte bebben eftersom jag är i v.31 så är chansen stor att han klarar sig.

Får jag en stor blödning så ska jag vara inne på en kvart och har jag en jättestorblödning så kan det bli att dom får ta hela livmodern för att få bukt med blödningen...

Men det där med 3 min låter otäck, vi får hoppas att din läkare har fel...
  • Babalu

Lillabebben- jag har fått samma restriktioner som dig, inte längre bort från sjukhuset än en kvart. Är i 37+3 nu och hoppas verkligen jag slipper en blödning utan får ett lugnt fint och planerat snitt. Jag orkar inte ett akutsnitt till.

• Babalu

tja, nu är bebis levererad . allt gick lugnt och fint och det känns fantastiskt skönt att all oro har släppt och få kunna sova om nätterna igen (så när som på amningen då )

Att ett planerat kejsarsnitt kan vara så bra!

• lillamammsen

Vad skönt för dig Babalu att allt gick bra, hoppas jag har samma tur...ska föda om ca 3 ½ vecka..Nervös!!

• Hemliga 72an

Skönt att hitta denna tråden. Har moderkakan i bakvägg lågt liggande och för modermunnen. Läkaren tror inte den kommer att flytta sig och jag är nu i vecka 18. Får färgade flytningar om jag rör mig för mycket eller bär tungt så jag försöker låta bli. Ska kollas upp ordentligt i vecka 30 för bedömmning.Lite orolig för hur det ska gå då jag gjort konisering pga utvecklad cancer i livmodehalsen. Har 2 cm kvar av livmoderhalsen och försvagad. Detta gjorde att lillan föddes spontant i vecka 36+2. Hoppas bara att allt går bra. Ursäkta om det blev långt men känns skönt att få dela med sig till andra som har samma problem.

• taksi

Lättad att höra att det gick bra för dig! För ungefär 2-3 veckor sedan fick jag veta att en tunn flik av moderkakan ligger för livmodermunnen. Jag har snart gått 21 fulla veckor och det upptäcktes vid min andra störtblödning. Nu får jag rosa och bruna flytningar om jag typ promenerar för mycket, tapetserar eller gör lite såna saker. Får kraftiga sammandragningar i samband med det nämligen. Mitt enda råd från läkaren var att "leva normalt" och undvika sex i några veckor. Jag känner mig helt förvirrad med tanke på min kompis som blev sjukskriven pga samma sak. Fast kanske ger dom inte så mycket goda råd när man bara gått 18 fulla veckor som jag hade då?

Nu ska jag läsa igenom tråden, grattis till bebisen Babalu!

• Babalu

Lycka till lillabebben!

Håller mina tummar för er långammare och crex. Tror läkare tar det lite "med en klackspark" innan v 28 eftersom det är rätt vanligt men det nästan alltid rättar till sig, sen blir blödningarna värre ju längre man går också.

Hade min i bakvägg och fram, och det är väl mindre chans att det fixar sig då om jag förstått rätt, men olika läkare säger olika....

Risken att ha helt föreliggande vid förlossning ska endast vara 1/1000, men den tanken hjälpte inte mig, det rättade inte till sig iaf.... man kan ju ge sig ... på att man ska ha otur...

fast det gick ju bra, trots allt

Lycka till alla,.

• taksi

Babalu: jag har också min både i bakvägg och fram. Läkaren konstaterade det men sa inget om vad det innebär. Känner att jag nog behöver få träffa någon som inte bara ser mig en enda gång akut, utan som kanske känner mer ansvar, som på spec-mvc eller så. Hoppas att man kan få göra det.
    Jag håller i tanken på hur ofta det fixar sig av sig själv, tack för tummarna!

• vil70

Grattis Babalu, skönt att allt gick bra!!!

Är kallad till FL på torsdag, min MVC läkare hade skickat remiss, blev glad och förvånad, är ju nästan i v25 då. Har varit på semester 1 vecka och det kändes OK, men lite stressat att det kunde bli strul och åka till ett danskt sjukhus (när man kanppt fattar vad dom säger).
    Har stickningar i de lägre regionerna emellanåt, vet inte vad det är riktigt, får se hur planeringen ser ut på torsdag. Skall ju snittas ändå, men det kanske blir tidigare än sist?? Snittades i v38+2, lillkillen vägde då hela 4,1kg.

• vil70

Var på FL igår, kändes konstigt att sitta där igen (födde sept-05).
    Jag blev bokad för snitt 7/11, då man vill att barnet skall vara lungmoget, men pga av min föreliggande moderkaka kan det bli tidigare. Läkaren sade att det kommer att bli ett komplicerat snitt (har inget val dock), pga att moderkakan fäst i tdigare snitt ärret och troligvis inte kan röra sig någonstans. Det innebär att man i förväg vet att det kommer att bli stora blodförluster och att man måste ha en erfaren kirurg, som jobbar snabbt.

Var sen till Gekås och handlade bebbekläder, mammakläder och barnkläder, kände mig helnöjd och astrött när vi vände hem. Hade rejäla sammandragningar i flera timmar, kändes obehagligt, men det försvann med en natts sömn =0)

• Babalu

Usch Vil70, låter trist. Men kirurgerna är duktiga. Jag håller mina tummar.

• Babalu

& du, inga sådana shoppingrundor!!! Ta det LUGNT så det blir ett planerat snitt med en duktig kirurg istället för ett akut med den som råkar vara tillgänglig! Var rädd om dig!!!

Svar på tråden Total placenta previa- när föddes barnet?