• Babalu

Total placenta previa- när föddes barnet?

Hej,
    jag har total placenta previa (moderkakan ligger helt för öppningen). Undrar om det är någon här inne som har haft det vid förlossning och när ni i så fall födde? Gick ni till planerat snitt och i så fall till vilken vecka var snittet planerat till? Födde ni tidigare än planerat snitt, i vilken vecka i sådana fall och hade ni haft många blödningar dessförinnan?

Går och funderar hur stor chans man har egentligen att få gå tiden ut.... är i vecka 33 nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-02 11:27:10:
    Har fått planerat snitt i v38+0. Vilket som jag förstått är ovanligt sent. Tex står det på Babyboom att man snittar i v37 och inte som jag i v39.

Så nu går man hemma i v36+3 med ångest och oro. Anledning: de har inga tider innan. Annars hade de ju kunnat snitta mig planerat idag, men de väljer att riskera ett akutsnitt. QL.

Ville bara beklaga mig lite

• Svar på tråden Total placenta previa- när föddes barnet?
  • Babalu

så 3 min är moderkaksavlossning... låter hemskt.
    tycker det verkar illa nog att den kan lossna bit för bit, men har man 43 minuter på sig så borde det vara "lugnt". Vi bor jättenära sjukhuset och med sonen så snittade de på under 10 minuter. Hoppas dock man ska slippa uppleva det utan kan få ett planerat snitt i lugn och ro!

Tack för era svar!

• Pingu32

Alltså nu vill jag bara säga att barnet har reservkapacitet att klara sig upp till 10 minuter med syrebrist utan bestående skador. Sedan kan det bli problem...

• Babalu

Pratat med läkaren, och det blir snitt i 38+0. Finns det någon här som fått det så sent? Känns som om det garanterat kommer gå åt helvete.

• muminmaman

babalu. nej det hoppas vi inte att det kommer göra, upp med hakan. lycka till

• Babalu

Tack för peppningen, just nu behövdes det. Förhoppningsvis känns det mindre deppigt imorrn.

• Aprildröm

Det kommer säkert att gå jättebra! Håller tummarna för dig!

• vil70

Då hoppar jag in här, igår på rutin UL fick jag reda på att jag har total placenta preavia, men att det finns en chans att den flyttar sig uppåt.
    Läkaren verkade lugn och sade att jag skall göra ett nytt UL i v.28 för att se om något ändrats.
    Nu kommer jag att snittas ändå pga tidigare komplikationer.
    Men jag undrar över er som är längre fram i grav. fick ni veta detta vid rutin UL och sedan var det status quo vid senare kontroll.
    Läste så mycket läskigt om detta, men i en medicinsk sida stod det att avlossning och placenta preavia inte är samma sak och att det sker stegvis vid stretchningar då livmodern växer. Det kan orsaka blödningar och leda till för tidig födsel eller strikt sängläge.
    Det var vanligare att "drabbas" av detta om man snittats mer än 2 ggr och det har jag.
    Är i v.17+5 och känner mig lite omtumlad!!

• Aprildröm

På mitt rutin ul upptäcktes inte att jag hade det, utan de sa att den låg i framvägg. Fick en blödning i v 32 då det upptäcktes, och även blödningar senare. Var beordrad sängläge i början och sen restrektioner om inga som helst anstängningar...

• Babalu

vil70, man diagnoserar inte placenta previa egentligen förrän tidigast i v28, eftersom det är så stor chans att det rättar till sig. Det är bara 0.1-0.4% som har total placenta previa vid förlossning. Sitter moderkakan i bakvägg/för eller helt för som en skål nertill är det dock större risk att den kvarstår än om man har en moderkaka som sitter i framvägg och för.

Vad gäller blödningarna så har jag haft först småblödningar, sen mensblödningar och nu sist forsade det. Blödningarna blir värre ju längre gången man är, och när man inte är så långt gången brukar man inte ha stora blödningar och läkarna tar det lite med en klackspark (det brukar ju rätta till sig). När man blir större tänjer det mer och man har mer sammandragningar, därav allvarligare blödningsrisk.

Hoppas det rättar till sig för dig.

• vil70

Tack för informationen, vet att det egentligen heter föreliggande moderkaka tills senare i graviditeten.

Jag har dock haft komplikationer, med blödningar, samt jag har haft vaginos (är behandlad nu), det ger ibland sammandragningar och prematur födsel. Detta i kombination med att moderkakan ligger fel och in i mitt tidigare snittärr, gör mig lite orolig, men jag hoppas på att det ändrar sig.

Jag blir dock snittad ändå, pga av tidigare förlossningkomplikation, så den biten gör ingen skillnad.
    Har haft allt sedan jag fick plus, två ryggskott, vaginos, svampinfektion och blödningar. USCH!

Lycka till ni som är nära!

Svar på tråden Total placenta previa- när föddes barnet?