• Peachy

Bebis i säte..

Min bebis ligger i säte (v.35) Fick reda på detta i måndags på tillväxt-UL. Dom sa att om han inte vänt sig till nästa vecka skulle dom göra ett vändningsförsök. Jag vill inte göra det. Är så rädd att det ska skada bebisen. Han kan väl fortfarande vända sig själv också?

Någon som vet hur "lätt" det är att få KS om man inte vill göra vändningsförsöket? (Detta är mitt första barn)

• Svar på tråden Bebis i säte..
  • Jessa6

Jag tror itne att de kan tvinga en att göra vändningsförsök. Min bm sa iofs inget om det, ska försöka vända på tisdag. Men om man inte vill så kan de ju iten säga något om det, det är ju även bm på vissa förlossningsavdelningar som inte vill att man ska föda i säte heller ju...

• Starkast

Barnet skadas inte vid ett vändningsförsök. Har du fått bra information om försöket? Annars ber du om att få det.
    dr. lyfter upp rumpan och hjälper barnet. Vända ska det göra frivilligt, de tvingar inte runt det. De har koll med både ctg och UL hela tiden. Sen får du stanna några timmar så dom ser att barnet mår bra. vare sig det lyckats eller misslyckats. Det är ingenting du ska oroa dig för. Riskerna med att skada barnet vid ett vändningsförsök är betydligt mindre än riskerna med ett kejsarsnitt.

• AnnikaEss

Vi tackade nej till vändningsförsök, det var på MAS i Malmö. Det var en rabiat sak som tog emot oss och ville övertala oss till det, men vi var förberedda och stod emot (hon hade en riktigt dålig dag, men vi meddelade vidare efteråt hur missnöjda vi varit med bemötandet, men det är en helt annan femma)

Vi ville inte av flera anledningar;

Min chef hade nyligen gått igenom ett vändningsförsök och då hade förlossningen satt igång, som slutade med aktusnitt eftersom barnet ine ens var i närheten av fixerat...

Det - och det faktum att vi kände att vi ville lita på naturen, dvs vill bebben vända sig så gör den det Den hade legat i säte ända sen innan v. 30, så det kändes som att den visste vad den ville liksom...

Min svägerskas barn vände sig tre dagar innan planerat snitt (misslyckat vändingsförsök bakom sig), blev överlycklig och hade en kanonförlossning...också ett slut

Vår son föddes med planerat snitt eftersom han låg i bekvämt säte resren av tiden också... och bebbe nr rvå kommer förlösas med planerat snitt också, även denna gång pga ett säte... så det är sannolikt formen på min livmoder som gör att våra barn trivs med rumpan neråt! Men det visst vi ju inte då när vi tackade nej till vändningsförsöket!!

Så gå ni på er magkänsla, men ha gärna "ord" på era tankar och känslor omkring det hela så får ni förhoppnignsvis ett trevligare samtal än det vi fick

• Blueangeleyes

Men gud vad skönt att höra att man inte är ensam! Jag är i v. 36 och tjejen har legat huvud upp hela tiden.. så på måndag ska de göra ett vändningsförsök. Vilket jag är mkt tveksam till, men om det inte lyckas så blir det ju planerat snitt. Jag vill nog helst bara veta vad det blir man ska ställ in sig på.. det är ju bara ett par veckor till snittet i så fall!!!

• Blueangeleyes

Men du AnnikaEss.... de säger ju att förlossningen inte sätter igång om barnet det inte är moget för förlossning.. jag menar då inte att bebisen ligger rätt utan att livmodertappen ska vara mjuk och ja .. du vet allt det där... Har de fel?? För jag har inte en enda förvärk eller något annat som skulle kunna indikera att förlossningen är i minsta närhet.

• AnnikaEss

Min chefs förlossning satte igång ett par dagar efter vändingsförsöket (glömde nämna det), tror det var 3-4 dagar. Men jag tycker inte att det är jättekonstigt, man är ju inne och bökar och håller på lite och sådär, och eftersom de säger att man ska undvika vissa saker om man inte vill sätta igång förlossningen för tidigt (t.ex putsa fönster och sånt) så vore det ju knepigt om INTE kroppen kan reagera på ett vändningsförsök!
    Vill också tillägga att ovanstående skedde i mars 2004, så det kan ju ha hänt lite på dessa tre åren, så att vändningsförsöken blivit ytterligare skonsammare?

• JeyLa

Jag gjorde vändningsförsöka + igångsättning med mitt andra barn. Anledningen till igångsättning var att hon snurrade runt inne i magen som bara den - så jag ansåg att det fanns ingen anledning till att göra ett vändningförsök utan att sätta igång mej - för då skulle hon bara vända på sej igen. Jag tyckte inte att vändningsförsöket var nå farligt - visst kändes det, men sammanlagt tog det 2 minuter.

Om du vill kan du läsa i min blogg - först under BM-besök: börja med "Tillväxt -UL i Gävle" (tredje uppifrån), sen kan du läsa de följade två. Vill du veta hur det gick så kan du även läsa Förlossningsberättelse 2006-08-12 - "När Engla kom till världen".

• Blueangeleyes
    JeyLa skrev 2007-06-09 23:08:39 följande:
    Jag gjorde vändningsförsöka + igångsättning med mitt andra barn. Anledningen till igångsättning var att hon snurrade runt inne i magen som bara den - så jag ansåg att det fanns ingen anledning till att göra ett vändningförsök utan att sätta igång mej - för då skulle hon bara vända på sej igen. Jag tyckte inte att vändningsförsöket var nå farligt - visst kändes det, men sammanlagt tog det 2 minuter.Om du vill kan du läsa i min blogg - först under BM-besök: börja med "Tillväxt -UL i Gävle" (tredje uppifrån), sen kan du läsa de följade två. Vill du veta hur det gick så kan du även läsa Förlossningsberättelse 2006-08-12 - "När Engla kom till världen".
    Tack ZeyLa, nu har jag läst din förlossningsberättelse och det känns lite bättre för min del. Din vändning verkar ju inte har varit alldeles förskräcklig, men att bli igångsatt verkar vara ett riktigt maratonlopp liknande de allra flesta berättelser jag tagit del av. Så det är bara att hoppas på att hon antingen stannar i rätt position eller att det misslyckas så att det blir ett planerat snitt.
  • nitedrive

Jag ska också göra vändningsförsök om lill* inte vänt om två veckor.Fast jag vill INTE ha snitt.Jag tror inte de tvingar någon till vändning,det kan ju dels starta förlossningen och dels misslyckas.

• pirkan

Alva låg i säte så jag fick välja mellan vändningsförsök och snitt. Jag var inte tvungen att försöka göra ett vändningsförsök, men valde det. Läkaren hade mer eller mindre bestämt sig för att vända på den stackars lilla...ONT...Det var barnmorskan som avbröt allt! Ångrar Mig och framförallt att jag inte sa till!

Svar på tråden Bebis i säte..