• Lady Lovely

BMI över 30 = Tjock???

Jag har ett BMI på 32. Det räknas som "kraftigt överviktig". Visst, jag ser/känner att jag är stor, men känner mig inte SÅ STOR som "kraftigt överviktig". Är 166 cm lång och väger nästan 90 kg.

Är det helt enkelt så att jag har en felaktig självbild? Är man "kraftigt överviktig" när man är 166 cm lång och väger 90 kg?

• Svar på tråden BMI över 30 = Tjock???
  • Lychee

jag har oxå bmi över 30 och jag tycker så här: det beror på hur du bär upp dina kilon! Jag vet inte ens hur tillförlitligt bmi är..

• yin yang

Man kan ju ha muskler också som väger mer än fett och då får man också ett högt BMI eller väger mer. Men är det inte muskler utan fett det handlar om så tycker jag nog man är ganska överviktig med den vikten och längden.

• Lady Lovely

Ja jag har inte överdrivet mycket muskler dessvärre...

• MagicQueen

Jag vet inte mitt BMI, men är 170 cm lång och väger 88 kg. Skulle tro att jag med klassas som kraftigt överviktig. Dock känner jag mig inte alls så, känner mig helt lagom & trivs med mig själv. :) Kanske för att jag vägde 128 kg för 1 år sedan...då var jag verkligen TJOCK.

• mysrester

Ja jag tyckler man är tjock/fet då.

• Monique81

Jag känner igen mig...var till BM och fick reda på att jag låg på 30. Hon sa då att jag vägde på tok för mycket.
    Hur är det om man har muskler som väger?

Jag ser mig som överviktig, men inte SÅ mycket som BM påstod. Dessutom fick jag en liten kille 14/4
    Jag är 165 cm och väger 84kg

Joacim & Hugo är min änglar
  • lisalove

BMI funkar inte speciellt bra om man är vältränad eftersom muskler väger mer än fett.
    Om man är runt 166 ska man väl väga runt 66-70 kg, men det är ju en smak sak vad man trivs med.

• adrenalin

Ja, jag tycker verkligen det låter som kraftig övervikt!!
    Jag är 168 och har aldrig varit så fet som jag är nu, och jag väger 84 kg och är höggravid. Jag får knappt på mig storlek Large på kläder längre!

Skulle jag väga ÄNNU mer, och dessutom vara kortare och icke-gravid skulle jag helt klart vara kraftigt överviktig!

burriburr.wordpress.com - läs bloggen, den handlar om saker du gillar! :)
  • Glowstar

Antar du vill ha ärliga svar, så ja, jag anser det vara kraftig övervikt. Jag är 164 lång, styrketränar och väger 60 kilo, ibland ner mot 55.

Svar på tråden BMI över 30 = Tjock???