• Lady Lovely

BMI över 30 = Tjock???

Jag har ett BMI på 32. Det räknas som "kraftigt överviktig". Visst, jag ser/känner att jag är stor, men känner mig inte SÅ STOR som "kraftigt överviktig". Är 166 cm lång och väger nästan 90 kg.

Är det helt enkelt så att jag har en felaktig självbild? Är man "kraftigt överviktig" när man är 166 cm lång och väger 90 kg?

• Svar på tråden BMI över 30 = Tjock???
  • timberhochmandie

Är du 166 så ska du väga ÖVER 56 och UNDER 69 för att ha ett normalt BMI. Som många redan påpekat så är ju BMI dock ett väldigt trubbigt mått på hur kroppen mår. Det funkar dåligt om man är vältränad, och det gör ju ingen skillnad på om det är muskler, senor, skelett eller fett som utgör de där kilona...

• Mint

Alltså, jag väger 20 kilo mindre än du och jag är överviktig. Inte "stor", inte "fet", men överviktig.

90 kilo på 166 centimeter KAN inte handla om "hur man bär upp kilona", det kan möjligen 75 kilo på 166 centimeter göra (i fråga om utseende alltså - man är fortfarande överviktig) men den som väger 90 kilo på 166 centimeter är kraftigt överviktig. Hur skulle man kunna vara annat?

Därmed inte sagt att det är något fel med det.

• lishe

Ur hälsosynpunkt har fördelningen av kilona betydelse. Bukfetma är en större hälsorisk än fett som sätter sig på höfter och bröst. Kolla midjemåttet istället. Under 88 cm är ok (för kvinnor).....ur hälsosynpunkt alltså......estetiskt har vi alla olika preferenser

• uniMog

BMI på 32 räknas inte som "kraftigt överviktig" utan som "fetma"? Dvs du löper stor risk att råka ut för fetmarelaterade sjukdomar. (fetma handlar om medicinska risker, inte om hur du ser ut)

Dvs oavsett om du inte tycker att du SER stor ut så är det inte hälsosamt.

slut på ideer.
  • Lady Lovely

Tack så hjärtligt för era åsikter och kommentarer. Har nu förstått att jag HAR fel självbild och att jag ser mycket fetare ut än vad jag trodde. Dax att göra nåt åt det!

• DoDo

jag e 163 o väger 55 kilo o har massor med fett på kropprn, så skulle nog tro du är kraftigt överviktig

• Lady Lovely

som sagt, har förstått det nu.

Svar på tråden BMI över 30 = Tjock???