• Lady Lovely

BMI över 30 = Tjock???

Jag har ett BMI på 32. Det räknas som "kraftigt överviktig". Visst, jag ser/känner att jag är stor, men känner mig inte SÅ STOR som "kraftigt överviktig". Är 166 cm lång och väger nästan 90 kg.

Är det helt enkelt så att jag har en felaktig självbild? Är man "kraftigt överviktig" när man är 166 cm lång och väger 90 kg?

• Svar på tråden BMI över 30 = Tjock???
  • oOMayaOo

Jag anser att om man är 1,66 så är man kraftigt överviktig. Jag är 1,78 och väger 100 kg och är defenitivt kraftigt överviktig.

• uniMog
    Lady Lovely skrev 2007-06-08 15:26:58 följande:
    Tack så hjärtligt för era åsikter och kommentarer. Har nu förstått att jag HAR fel självbild och att jag ser mycket fetare ut än vad jag trodde. Dax att göra nåt åt det!
    det är inte alls säkert att du SER fetare ut än du tror men däremot är det säkert att det inte är hälsosamt.
    What do they need such good eyesight for anyway?
  • New Red Wave

Tror hon har försvunnit...

• Cerdrica

Jag vet inte hur du ser ut men siffermässigt tycker jag nog att ja, du verkar vara kraftigt överviktig. Med ordet överviktig tycker jag man menar 5-7 kilo för mycket, inte mer.

• beEMbe

det beror väl på hur det sitter. Men överviktig det är du ju.

• Rian

Alla skriver här om hur ohälsosamt det är med övervikt men INGEN säger nått om att en smal person inte nödvändigtvis är sund.
    Har en kompis som lever på godis o cocacola o cigg ( o nej, hon är ingen ungdom...) men har gått ner massor i vikt. Hon är mager verkligen.
    Men min fråga då, jämför henne m en person som förvisso väger för mkt men överlag äter bra mat (m lite för mkt kanske...;)) o motionerar regelbundet, inte röker o brukar alkohol...VEM har en mer hälsosam kropp???

Stirra er inte blind på siffror! Det är så många andra saker som avgör hur vida man riskerar drabbas av div sjukdomar.

Jag väger för mkt fortf (trots ett minus på 30 kg) o har alltid gjort mer el mindre men motionerar regelbundet, äter för det mesta ok mat osv. Har jättebra värden o det brukar nästan göra sjukv lite putt för är man fet så SKA man ha dåliga värden verkar det som.

Fyllig el smal...Ät bra o motionera så kommer kroppen må bra oavsett siffror på vågen.
    Dock så är extrem/sjuklig fetma naturligtvis inte bra vill jag ju tillägga. Men då är det ju så bra att redan en viktnedgång på 5-10 % ger en bevisat mkt god effekt på kroppen o dess risk att råka ut för följdsjukd av sin vikt.

• Cerdrica

Men var inte frågan om hon var kraftigt överviktig?!

• Mint

beEMbe - jo, det kanske jag håller med om men det verkade ju råda lite förvirring i början av tråden om det höga BMI:t berodde på muskler eller fett.

• Mint

beEMbe - jo, det kanske jag håller med om men det verkade ju råda lite förvirring i början av tråden om det höga BMI:t berodde på muskler eller fett.

• listo
    Rian skrev 2007-06-08 18:02:16 följande:
    Alla skriver här om hur ohälsosamt det är med övervikt men INGEN säger nått om att en smal person inte nödvändigtvis är sund.
    Nej, smal är naturligtvis inte per automatik samma sak som sund. Däremot är det ju väldigt välkänt att ett BMI på 30 eller mer (d.v.s. fetma) innebär kraftigt ökade hälsorisker.
  • Monique81

Lycka till...vi kan ju peppa varandra vi som ligger för högt Glad

Skulle verkligen behöva gå ner, men känner inte att jag hinner med mig själv just nu. Bra att träna MED barnen...

Joacim & Hugo är min änglar
  • Kaos

Ja, vi är väldigt överviktiga. Jag är 165 cm och väger runt 90 med och jag känner mig inte heller så stor!
    Men när jag ser mig på kort så ser jag ju hur stor jag egentligen är, kraftigt överviktig. Det är ju ändå en +30 kilo jag dras med.
    Men som sagt, jag känner mig inte så stor...

Som min kusin sa efter att hon gått ner ca 40 kg i vikt och såg sitt gamla överviktiga jag, "man inser inte hur stor man egentligen är..."

• Ellah

Jag anser det är kraftig övervikt. Jag brukar väga runt 60-65 kg till den längden och då tycker jag at jag är något fettlagd/mullig. 25-30 kg på det är för min del en kraftig övervikt.

Svar på tråden BMI över 30 = Tjock???