• My 2

    Moderatortråden

    Hejsan alla FL-medlemmar

    Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

    I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator)

    Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det.

    Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!

    /Moderator

  • Svar på tråden Moderatortråden
  • Bebbsen05

    Men det finns säkert mycket som folk undrar ang indraget anonymitet som de inte vill ta här bland "alla andra"...

  • My 2

    Eftersom inga frågor om enskilda beslut ska diskuteras här spelar det ingen roll.
    /Moderator

  • Bebbsen05

    Vad ska man fråga då?
    ursäkta frågan, men DET är nog något som många skulle vilja veta då man inte får veta vem som stängt av en och varför... Att man bara ska kryssa i "accepterar" utan att ha en aning om varför och heller inte kunna få något svar...

  • dorothea

    alla nya: jag har hoppat hit från tråden i känsliga rummet.

    Roisin Dubh.

    Tack för upplysningen ang. reglerna. Jag har varit medlem sedan i oktober och det är ju konstigt att han inte haft tid att uppdatera reglerna sedan dess. Finns det någon tråd ang. regler som han håller sig till och kompletterar regelverket. Jag tycker att detta är en viktig fråga. Jag skall omgående knåpa ihop ett meddelande till Patrik.
    Jag tycker att det är oprofesionellt att ändra regler utan att uppdatera regelverket så att alla kan läsa. Detta skall dock inte ni moderatorer ta åt er av. Det är Patriks känga. Ni måste dock förstå att vi övriga medlemmar blir upprörda när ni (moderatorer) hänvisar till regler som vi inte kan hitta.
    Det är därför diskussion uppstår och jag hävdar fortfarande att vi måste ha denna diskussion, för att vi medlemmar skall kunna uppträda snyggt och städat.

    Mumin my skriver:
    Det finns inga "onödiga" saker som tas bort, bryter det mot reglerna ska det bort, annars dyker diskussioner om varför det och det inlägget får vara kvar när inte detta fick det.

    Jag vet inte vem av er som tog bort Far2tree:s inlägg, men jag undrar av vilken anledning det togs bort. Som jag förstår det så missbrukade han anonymiteten, men talade om vem han var så fort han upptäckt misstaget.
    Ooops, nu tycker ni väl att jag kritiserade ett beslut, men så är inte fallet. Jag undrar bara för att jag skall förstå vad regelbrottet var och inte göra samma fel själv.

    Äsch, ni behöver inte svara. Jag kanske skall lämna förslag till Patrik istället: Om en tråd urartat så stängs den för svar, sista inlägget som görs av någon ansvarig (moderator?) talar om på vilket sätt tråden bryter mot reglerna. Då kan ju alla läsa vad felet var och inte upprepa misstaget.
    Fast trådar liknande den förra veckan om Jennie Brunflo, de kan man ju döda på stört. Ett verkligt troll skulle jag vilja kalla den.

    Under tiden jag knåpat på detta LÅÅÅNGA inlägg så har ju en del tillkommit.

    Så jag undrar. Är det inte bättre att i sin egen anonyma tråd ge sig till känna som TS när det blivit fel. Det nya tråden lär ju komma på avvägar ganska snabbt.

    För egen del så har det mesta klarnat under dagen. Jag hoppas att de som fortfarande inte fått svar på sina frågor kommer att få det. Och jag skall skriva till Patrik, om han nu svarar. Stackarn har väl blivit överhopad av meddelanden under dessa dagar.

    Och MuminMy tack för initiativet till denna nya tråd.

  • three times a lady

    Mitt förslag:

    Om ni tar bort en tråd/inlägg, kan ni inte då lägga in ett nytt inlägg och bara kort informera att tråden är borttagen och varför?
    Annars blir man helt förvirrad när trådar och inlägg försvinner spårlöst.
    Jag har sett att de gör så på andra forum, och tycker det är en bra idé.

  • My 2

    Då svarar jag på varför en tråd kan bli borttagen fast man gett sig till känna:

    Det är ett "bruk" som vi moderatorer "lagt till" eftersom vi vet hur lätt det är att göra misstag, jag gjorde det själv för inte så länge sedan. Vi moderatorer är dock mänskliga och gör misstag. I det fall moderatorn missar att se att TS gett sig till känna kan givetvis ett inlägg ändå bli borttaget.

    Vi kan dock inte "lägga tillbaka" trådar men om man vänder sig till redaktionen och förklarar hur det ligger till kan de "aktivera" tråden igen.

    Det finns en mängd tekniska lösningar som skulle kunna råda bot på detta men redaktionen har hittills prioriterat andra saker.

  • My 2

    TTaL: Bra förslag men det borde vara en automatiserad funktion för att minska vår arbetsbörda, du får jättegärna skicka ditt förslag till redaktionen, du har vår "välsignelse".

    /Moderator

  • Roisin Dubh

    Bra förslag, ttal.

    Jag vet att detta redan gjorts vid ett par tillfällen. Vi moderatorer får ta ett snack och besluta hur vi ska göra. Problemet är att en ny helt lös tråd lätt kommer bort i mängden trådar här så de som följde tråden kanske inte ser den. Vilket skulle vara bäst tycker ni?:

    Att lägga tråden med förklaring om varför en tråd tagits bort i...

    * Samma forum och under samma rubrik som den borttagna tråden legat?

    * En bestämd plats i forum där alla såna saker annonseras? (I såna fall får vi be Patrik om en särskild rubrik).

Svar på tråden Moderatortråden