• Moonis

Varning för ingefära!

Det står överallt på olika nätsidor att det är lugnt att ta ingefära som gravid mot illamående.

I min naturläkemedelsbok stog det dock en varning om att ta större doser som gravid eftersom det kan sätta igång menstruation.
    Man ska även prata med läkare först innan man använder om man haft mf tidigare.

Nu skrev en annan här till mig som oxå läst att man ska vara försiktig i början av graviditeten för det kan orsaka missfall.

Ville bara ut o varna lite så man antingen använder något annat mot illamående eller i alla fall använder varsamt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-09 09:04:08:
    Tänkte bara lägga till oxå att när jag skulle köpa ingefära igår på hälsokostaffär så hade han bara en sorts ingefära tabletter. När jag sa att det va mot graviditets illamående så sa han att jag inte kunde ha den då.
    O dom borde ju veta som jobbar med det.
  • Svar på tråden Varning för ingefära!
  • Moonis
    Nim skrev 2007-06-09 21:51:46 följande:
    Min BM tipsade mig att ata farsk ingefara, bade mot illamaende och med citron och honung da jag hade en hemsk forkylning jag inte kunde skaka av mig... At det varje dag i flera veckor.
    Alla vet kanske inte om att det kan vara skadligt i större mängder.
  • Moonis
    Ananaspaj skrev 2007-06-09 22:42:03 följande:
    Nä det är inte farligt med ingefära. Ät på men som med ALTT annat, ät med måtta, över drift är inget bra av.Kokt vatten med färsk ingefära, citron och honung! Mums, kan drickas varm eller iskall med isbitar!
    Man ska ju inte skriva "ät på" när det kan innebära risker. Hade det varit så ofarligt så hade han på hälsokostbutiken sålt ingefäran till mig. 
  • Moonis

En sak är att man kan ha det i mat men inte ta det i koncentrerade mängder.

• Moonis

Ananaspaj: Jag vet att det står som ofarligt på många sidor vilket jag skrev oxå. Men som alla andra naturprodukter ska dom användas med försiktighet.

Att det hjälper mot illamående är inget snack om men det kan innebära risk i högre doser för gravida o speciellt om man haft mf tidigare. Detta är jätte viktigt att informera om o tyvärr framgår inte den informationen på många ställen.

• Moonis
    Cilota skrev 2007-06-10 10:39:48 följande:
    Varför finns inte ingefära med i livsmedelsverkets kostråd för gravida om det är farligt i sådan konsumtion som man kan lyckas komma upp i varje dag?

Ingefära i mat är inga problem o därför tar dom inte upp det heller. Men här stog det om just hälsopreparat.

"Lakrits går bra att äta när man är gravid. Liksom alla andra bör du dock inte äta mer än 50 gram lakritskonfekt per dag. Kalebasskrita, bl a känd under namnet "Calabash chalk", som rapporterats användas mot illamående av gravida kvinnor från Västafrika, kan innehålla höga halter av bly. Det är därför direkt olämpligt för gravida att konsumera denna produkt. Andra namn på produkten kan vara "La Craie", "Argile Nzu", "Mabele" eller "Calabar stone". Var försiktig med hälsopreparat och hälsokostprodukter vid graviditet och amning. Ämnen i hälsopreparaten kan påverka barnet. Be gärna din läkare eller barnmorska om råd."

• Moonis

Men förstår inte alls varför det blir mothugg när man varnar om något som kan vara en risk att ta under grav. Va glada att ni får reda på det så ni vet om det i alla fall.

Jag brukar inte va petig med mat under grav o tycker det överdrivs en hel del men detta tycker jag är jätte viktigt att veta så man inte överdoserar eller är mer försiktig om man haft mf.

Ni behöver inte argumentera med mig utan ni får själv avgöra om ni vill ta till er detta eller inte. Boken jag tagit detta från är för övrigt skriven av en världsberömd neurokirurg med samarbete av 6 andra utbildade inom detta området. Så det är inte bara en tramsbok man hittat i en ica affär.

• Moonis
    Cilota skrev 2007-06-10 10:47:33 följande:
    Moonis - avhållsamhet från hälokostpreparat gäller ju alltid. Ingefäratabletter hör ju dit Men tack för upplysningen ändå
    Japp, man ska alltid vara försiktig med sånt o därför är det farligt när andra skriver "ät på" precis som det vore en frukt eller något 
  • Moonis
    Ananaspaj skrev 2007-06-10 11:01:06 följande:
    Ingefära är inget hälsopreparat i den bemärkelsen...mer som en frukt eller grönsak.
    Den ingår som hälsopreparat eller hälsokostmedicin eftersom den har en värkande effekt.

Finns många örter o rötter som används i matlagning som ingår men då är det i mindre doser oftast. Sen finns det dom örterna o rötter som är helt ofarliga men det är viktigt att kolla upp alla negativa effekter innan användning för medicinskt ändamål.
  • Moonis
    chihiro skrev 2007-06-10 17:54:23 följande:
    Och vad i all världen är en "värkande effekt" för något?
    Att den kan användas för medicinskt ändamål. Fast det ska stå verkande naturligtvis
Svar på tråden Varning för ingefära!