• Moonis

Varning för ingefära!

frugus skrev 2007-06-11 14:00:35 följande:
    Interessant diskussion!I vår C-uppsats sökte vi omvårdnadsåtgärder mot illamående och kräkning, och hittade då en del studier om ingefära. I de studier vi granskade fanns inga fasta riktilinjer för hur mycket ingefära som var skadligt eftersom man inte kunnat bevisa att ingefära faktisk är skadligt. Men "för säkerhets skuld" satte författarna gränsen vid 1 gram verksam substans från ingefära som högsta rekommenderade dagsdos. Jag klipper in lite av våra slutsatser efter att ha granskat studierna och sammanställt studiernas resultat:Ingefära är en ört som länge har tillskrivits lindrande egenskaper vid illamående och kräkning. Örten kan ha en lindrande effekt vid illamående och kräkning, men intaget får inte överskrida nivåerna för högsta rekommenderade dagsdos. Erfarenheten är baserad på tre stora systematiska litteraturöversikter av hög kvalitet som beskriver att det finns goda erfarenheter av att använda interventionen samt en litteraturöversikt av medelhög kvalitet.  Resultatet visar att ingefära kan lindra illamående och kräkning vid graviditet och andra tillstånd som ger illamående (Ernst & Pittler, 1999; Jewell & Young, 2003). Ingefära minskar illamåendet hos gravida kvinnor, men det måste intas i rekommenderade doser ej överstigande 1 gram ingefärapulver per dygn (Aikins Murphy, 1998; Davis, 2004; Ernst & Pittler, 1999). Golembiewski, Chernin och Chopra (2005) menar att ingefära kan lindra vid postoperativt illamående, även om det inte ger god effekt hos alla postoperativa vårdtagare. Författarna Ernst och Pittler (2000) tar i sin diskussion upp frågan om ingefära kan vara skadligt, och refererar till tre studier som menar att ingefära kan ha en mutagen effekt, och därför inte ska ätas av gravida kvinnor. Att ett ämne är mutagent innebär att det har en förmåga att ändra på cellers genetiska material. Men det finns även studier som visar att ingefära kan ha en antimutagen effekt, och mer forskning är därför nödvändigt. Det finns dessutom inget stöd för att ingefära är skadligt för gravida. Det kan vara klokt att ha i åtanke att vårdtagaren alltid bör hålla sig inom gränserna för högsta rekommenderade dagsdos för att inte utsätta sig för onödiga risker, detta gäller alla läkemedel eller tillskott av något slag. Författarna Aikins Murphy (1998) och Jewell och Young (2003) menar även dessa att det finns välgörande örter som kan användas vid illamående, men att vid graviditet måste vårdtagaren vara extra försiktig med läkemedel och örter. Forskare har dock inte hittat några biverkningar av ingefära på gravida kvinnor trots att forskningen kring denna ört har varit massiv. Hela uppsatsen kan läses på denna länk:epubl.ltu.se/1402-1773/2007/105/index.html
    Det va intressant läsning
  • Moonis

Eftersom naturläkemedel har varit lite hokuspokus enligt många så saknas en del direktiv som doser tex.
    Hade nog varit bra att även mvc o bvc får lite mer kunskap om dom olika.

Basilika tex. tror jag inte många tänker som någon farlig ört under graviditet o även där hade behövts mer riktlinjer i hur mycket som krävs innan det blir skadligt.
    Det är ju så olika beroende på ört o rot, även hur pass känslig man är.

• Moonis
    listoplisto skrev 2007-06-11 14:06:46 följande:
    O nej, det vore katastrofalt. Information är BRA, däremot måste den vara tydlig om den ska vara värd något.Exempel: 1. Livsmedelsverket rekommenderar att gravida inte bör äta mer än 50 gram lakritskonfekt per dag eftersom lakrits innehåller glycyrrhizin som kan höja blodtrycket kraftigt hos en del personer.Rätt så tydlig information om VAD, HUR och VARFÖR.2. I min naturläkemedelsbok stog det dock en varning om att ta större doser som gravid eftersom det kan sätta igång menstruation. Man ska även prata med läkare först innan man använder om man haft mf tidigare.Inte lika tydlig information. Den väcker frågor som VARFÖR man ska vara försiktig, vadå sätta igång menstruation? Hur mycket är "större doser", varför har tidigare missfall betydelse, och kanske framförallt: Varför rekommenderas ingefära mot illamående av allt från BM till läkare till böcker och tidningar? Otydlig information tolkas så väldigt olika. Anna kanske läser det som: "Okej, jag använder ingefära i maten ibland men kryddor är ju helt ofarligt, då är det nog inget jag behöver bry mig om"Medan Lisa kan tolka det så här istället: "Va? Kan ingefära framkalla missfall??? Å nej, jag som åt kyckling med ingefära på den där thairestaurangen förra veckan och sedan igår när vi wokade hemma. Fan fan fan, har jag förstört allt nu?"Och det är ju så onödigt liksom...
    Tyvärr verkar det som sagt saknas exakta doser inom många örter o liknande men tycker det börjar bli dags att sätta ut det eftersom man har börjat använda alternativ medicin mycket mer nu än vad som gjordes tidigare.

Jag kan ju inte ge exakt dos eftersom det inte stog men frugus gav ju lite mer info om det
  • Moonis
    listoplisto skrev 2007-06-11 14:16:39 följande:
    Ja, frugus information var bra, jag ska läsa hela uppsatsen vid tillfälle.Nästa intressanta fråga blir då: Hur mycket färsk ingefära motsvaras av 1 gram pulver?Sedan vore det såklart kul att veta varför de bestämde sig för just 1 gram som "för säkerhets skull"-gräns. Men nu börjar vi närma oss tydlighet i alla fall. Bra!
    Ja, det är ju oxå en bra fråga för dom som använder färsk ingefära.
  • Moonis

Läste i uppsatsen att B6 ska ha gett bäst resultat vid graviditetsillamående men frågan är bara vilken dos som gäller därFundersam 

• Moonis
    Alle skrev 2007-06-11 14:47:14 följande:
    Moonis - det är inte förvånande att apotekspersonalen inte kan så mycket om ingefära. De är farmaceuter och inte hälsokostkonsulenter.Hälskokost i all ära, jag vet att det finns flera produkter som är bra och fungerar, men eftersom deras medicinska effekter inte har testats i samma utsträckning i bland annat kliniska tester som "vanliga" läkemedel, så vet man egentligen ingenting säkert om dessa produkters påverkan på gravida och foster. Sen så finns det ju tyvärr många kvacksalvare inom branschen, vilket gör det än svårare. Vem ska man tro på? BM - Stora örtboken - min lokala häxa - Läkaren på akuten eller min mamma? Alla kommer med olika bud och fakta. Så därför får man luta sig på de som faktiskt forskar och tar fram provresultat och rekomendationer, till exempel SLV.Och SLV avråder gravida från att använda hälsokostpreparat, precis som man avråder barn under 8 år från att använda hälsokostpreparat. Och Moonis - jag förstår din tråd och syftet med att du startade den, men just när det kommer till kost och hälsa för gravida så har jag lärt mig att här på FL är det bättre att vara övertydlig.
    Jo, jag har märkt det För detta va absolut inte menat som en skrämseltråd utan endast att upplysa gravida att ta det försiktigt även med ingefära som kan framstå som en helt ofarlig matlagningsingridiens o detta bör man tänka på med allt inom färska örter, rötter o eteriska oljor. Även att verkligen kolla upp dom olika bieffekterna som kan vara innan man tar själv eller friskt rekomenderar till andra för medicinskt ändamål.

Igentligen borde det väll forskas mer inom detta eftersom det har blivit väldigt populärt med alternativ medicin.
  • Moonis
    frugus skrev 2007-06-11 14:48:15 följande:
    Åh nej hade skrivit världens lägsta inlägg som försvann *suck* Provar igen:Tyvärr är det inte nog med en bok skriven av sk experter (vad har de för relevant utbildning inom farmakologi och på vilka vetenskapliga studier bygger de sina resultat?) för att kunna gå ut med generella varningar (eller rekommendationer). För att kunna varna eller kommendera för ett visst preparat måste man ha ett tungt vetenskapligt stöd i ryggen, och med vetenskapligt menar jag studier med sträng övervakning och klart formulerad metod/genomföringssätt. Det räcker inte att någon med mycket utbildning inom ex farmakologi skriver en bok där hon/han tycker att "det och det fungerar jättebra, och det och det är jättefarligt" för att man ska kunna rekommendera/varna för något. Experten måste ha stöd av studier utförda på människor eller djur innan dennes åsikt har något intresse för omvärlden.När man surfar runt på de stora databaserna för medicinsk forskning ser man ganska snabbt att det är svårt att hitta vetenskapliga studier som kan visa samband mellan en ört/intervention och ett resultat. Detta gäller både för positiva som negativa effekter. De örter där man hittat ett klart samband mellan intag och verkan har man forskat vidare och utvunnit läkemedel, som ex med digitalis från fingerborgsblomman som nu används som hjärtmedicin. Innan man oroar människor med att något är farligt eller rekommenderar folk att äta något för att det är bra måste man ha vetenskapliga bevis. En bok i alternativ medicin räcker tyvärr inte. Men det är medingefära som med allt annat - i stora mängder är det dödligt. Även vatten, morötter och bönor är dödliga i enorma mängder.
    Nu står det ju vad dom har för utbildning osv. i boken o dom har många år erfarenhet o ubildning inom detta. Så dom är inte precis helt gröna som bara gissar sig fram.
    Eftersom det är svårt att hitta vetenskapliga studier så får man ju förlita sig på dom som har lång kunskap inom det. Sen tror jag oxå att många forskare ser på detta fortfarande med lite kvacksalversyn.

Läkare anses som väldigt trovärdiga i övrigt men så fort en läkare lutar sig åt alternativ medicin så tappar han plötsligt trovärdighet verkar det som. Det är så jag tolkar det som i alla fall. Även om det har blivit mer accepterat så känns det som det fortfarande hänger i en del.
  • Moonis
    listoplisto skrev 2007-06-11 15:26:19 följande:
    Neee, men det kan vara rätt stor skillnad mellan vad erfarenhet säger och vad forskning säger... det märker man ju inte minst på de hemkokta råd som tyvärr väldigt många BM ger till sina klienter.Det finns många BM som går rakt emot SLV's kostråd och säger saker som t.ex. att gravad lax är HELT ofarligt, för de har minsann aldrig (under sina 20-30 år som BM) träffat en gravid som ätit gravad lax och som råkat ut för listeriainfektion. Eller att det inte alls är någon fara att byta i kattlådan, för de vet ingen som fått toxoplasmos. Och ja, det kan ju låta klokt, men även om en BM har lång erfarenhet och en bred kunskapsbas så är inte hennes klienter nödvändigtvis en statistiskt användbar grupp... och därmed bör den typen av erfarenheter också förbli erfarenheter och inte omvandlas till "sanningar".Så som sagt, man behöver inte vara helt grön för att ha fel. Och forskning är som sagt ett kapitel för sig.
    Fast här handlar det inte om hemkokta råd från BM. Dom här har ju lite mer utbildning inom just detta o BM borde som sagt bli lite mer upplysta om nya grejer som kommer fram

O ja, forskningen är som sagt ett eget kapitel men jag förlitar mig inte blint till forskning heller för alla är inte ens överens med allt där
  • Moonis

Verkar vara en hel del delade meningar här o bäst är nog att vara försiktig överhuvudtaget med olika naturprodukter. Menar då till medicinskt bruk naturligtvis, inte när man har i matlagning

• Moonis
    Cilota skrev 2007-06-11 15:57:17 följande:
    Precis vad som rekommenderas av SLV
    Då va ju denna tråden bra information för dom som missat detta då
  • Moonis
    chihiro skrev 2007-06-11 17:43:04 följande:
    Moonis, nu har du redan uppnått effekten som Listo talade om innan, dvs nu blir gravida tjejer nojiga av "vanlig" konsumtion av ingefära. Snart kommer väl några andra bli livrädda för att de druckit ginger ale, ätit syltad ingefära etc etc etc.
    Men denna tråden handlar inte om att skrämma upp utan upplysa. Man ska helt enkelt ta det försiktigt med intaget av ingefära o inte bara med ingefära utan all hälsokost medicin.

När man då ser att tex. ingefära rekomenderas vitt o brett här utan att uppmana om försiktighet så känns det viktigt att upplysa.
    Bättre att upplysa för mycket än för lite o det är i all välmening
  • Moonis
    Alle skrev 2007-06-11 19:23:54 följande:
    Syftet med din tråd är glasklar, i alla fall för oss som har följt den och som redan är lite pålästa gällande kosthållning för gravida.Men jag upplever att du inte riktigt förstår vad vi menar när vi säger att tråden är negativ i informationssyfte, eftersom den är lite spekulativ eftersom ingen ordentlig forskning finns.OCH det har redan varit ett par inlägg som bekräftar det vi försöker varna för -några vanliga gravida tjejer som råkar ha druckit ingefärste, eller ätit ingefära i mat och nu tror att allt är kört. Det är viktigt att förstå det, när man startar en sådan här tråd - vikten av att dels ha på fötterna och dels vara övertydliga och kunna ge konkreta svar och exempel.

Jag orkar inte hålla på o svara på det mer för det viktigaste med tråden försvinner av allt tjafs här. Det kommer alltid finnas dom som blir helt hysteriska o ska man då skita i att informera för att en del blir hysteriskaFundersam

Jag tycker ju inte det o tycker det är viktigare att informationen om att ta det försiktigt kommer fram. Nu fick vi ju även reda på vilken mängd det handlar om så det är jätte bra.

• Moonis
    Alle skrev 2007-06-11 19:45:16 följande:
    Jag tycker inte att du ska lämna din tråd, för den har ju ett syfte, vilket man definitivt inte kan säga om många trådar här på FL Tänk på att det är de nojjiga som sprider desinformationen!
    Skönt att höra i alla fall
  • Moonis
    Ananaspaj skrev 2007-06-11 21:03:14 följande:
    Vidhåller att jag tycker det är dumt att varna för färsk ingefära som farlig! Piller ska man undvika eftersom de oxå kan innehålla annat och oftast MYCKET stora koncentrationer av ämnet... Skulle som många andra här vilja se vad en "stor" mängd betyder ochför vem.
    Var har jag skrivit att det är farligt i min trådstart? Sen spelar det ingen roll om det är färsk eller i tablettfor utan det är mängden man får i sig det hänger på.

Sen kanske du har missat att det framkom att man inte skulle ta över 1 gram ingefära.
  • Moonis
    Ananaspaj skrev 2007-06-11 21:13:04 följande:
    Nej missade inte det men såg oxå att det inte fanns någon info på hur mycket ett gram i piller form motsvarade i färsk...
    Nej, men det kan man ju försöka kolla upp. Nu har man något att gå på i alla fall.
  • Moonis
    listoplisto skrev 2007-06-12 07:31:37 följande:
    Fast å andra sidan verkade det ju inte finnas någon särskild anledning till att man valt just 1 gram som gräns heller... mer än att doser på upp till 1 gram brukar ge effekt mot illamåendet och man därför antar att det inte behövs mer.Det säger ju egentligen fortfarande inget om att mer än 1 gram kan vara skadligt. Det KAN ju lika gärna vara så att gränsen i realiteten går vid 20 gram, det vet vi fortfarande inte.
    Nu har man i alla fall lite att gå efter. På någon sida stog det ju att inte ha mer än man brukar ha i matlagning. Det är iof. oxå ganska vagt men en liten fingervisning i alla fall.
  • Moonis
    listoplisto skrev 2007-06-12 07:52:47 följande:
    Nja alltså jag påstår att det inte ens är en fingervisning.Jag använder ofta ingefära i matlagning, vilket gör att jag vet vilka mängder det brukar handla om i recept och så... och det kan variera väldigt. Likaså varierar ju smaken, så jag kan utan problem riva ner 5-6 cm ingefärarot i maten, det är säkert 50 gram eller nåt liknande.Och det är där det blir lite absurt, för om "rekommendationen" ska vara att det är okej att ha 50 gram ingefära i maten, men INTE okej med mer än kanske t.ex. 5 gram om ingefäran tas för illamåendet, då är det ju _fullkomligt_ snurrigt.Man får väl rimligtvis anta att ingefäran funkar på samma sätt i kroppen och att eventuella risker är desamma oavsett _varför_ jag använder ingefäran. Vi kan konstatera att man bör undvika hälsokostpreparat som inte är testade med avseende på gravida, helt enligt Livsmedelsverkets kostråd. Jag hittade info som tyder på att 1 gram extrakt i kapeslform motsvaras av ca 6 gram färsk ingefära. Ser du det absurda i jämförelsen? Ingefära är helt okej i mängder som används i matlagning (alltså kanske uppemot 50 gram), men mer än 5-6 gram är inte "säkert" om man använder det mot illamående?Det är helt enkelt för vagt...

Jo, förstår hur du menar men ingefära i mat blir ju utblandad med resten av maten så du lär ju inte få i dig alla dom 50 g:en. Men exakt hur mycket av det är ju svårt att säga.
    Men sen är frågan om det blir annorlunda oxå i matlagning att roten inte blir lika skarp tillagad. Man vet ju att en del kokas ut o försvinner från grönsaker o liknande tex. o frågan är om det blir samma med ingefäraFundersam Att det kanske är därför man lugnt kan använda i maten.

Lite frågor blir det ju men som du säger så ska man nog försöka unvika alla koncentrerade preparat under grav o speciellt om man inte vet exakt hur mycket som är okej.

Svar på tråden Varning för ingefära!