• sunny73

Rabarberpaj............

Snälla,ge mig erat bästa recept på rabarberpaj,gärna ett som är enkelt.......Jag ska nämligen ha Tupperwareparty på torsdag och tänkte slå mina gäster med häpnad ,så kom med era allra bästa och enklaste recept(jag är ingen mästerkock!)så jag kan göra en god paj åt mina gäster.Sist jag gjorde rabarberpaj så blev den så sur så den var inte alls god

• Svar på tråden Rabarberpaj............
  • gullican

Nu gör jag alltid på frihand så jag har inget direkt recept men du kan använda ditt förra recept men förbereda genom att koka upp rabarberbitarna en stund i sockerlag så blir det inte så surt

• Dreamsmiley

titta på arla.se där finns underbara recept att hitta..

• Jiged

Jag brukar göra en smaskig rabarberkaka genom att göra en kladdkakssmet, men utesluta kakaon Det blir alltså en vit kladdkaka som jag strösslar med bitar av rabarer eller vinbär eller äpple eller något annat gott och så pudrar jag lite kanel över innan kakan åker in i ugnen. Serveras kall med glass eller vaniljsås. Mmmmmm.... Brukar bli mycket upskattad.

• Googels

Mamma bjöd på den här kanongoda rabarberpajen häromdagen. Hade jag sett receptet själv så hade jag nog aldrig gjort det för den hade lite ovanliga saker i den, men det var den godaste rabarberpajen jag någonsin ätit så den kommer jag att göra flera gånger i framtiden.

Det är en smulpaj så tänker använda smuldegen till äppelpaj oxå.

www.tasteline.com/default.ns&intChannelID=&lngRID=7743&tlfo=0

• strommis

Gör en vanlig pajdeg.
    Koka rabarberna en stund i sockerlag.
    Blanda lite hallon och riven mandelmassa med rabarberna och in i ugn.
    Supersmarrig.

• sunny73

Tac för alla tips!Vi får se vilket som blir det vinnande receptet.........Första pris är en smakbit

• Spexig

Smöra form och lägg i rabarberbitarna, sockra gärna lite
    Blanda 3 dl havregryn + 1,5 dl socker + 100 g smält smör + kanel efter smak (jag brukar ha rätt mycket!) till en gegga och smula ut över rabarbern
    Baka i 175-200 grader tills rabarbern är mjuk och havregrynen gyllenbruna
    Servera som den är eller med glass eller vaniljsås och ev lite socker om den blivit för syrlig

• Dundermamman

Jag har recept på en supergod rabarberkaka!

Saftig mandelkaka med rabarber 300 g mandelmassa 500 g rabarber100 g smör2 ½ dl vetemjöl3 ägg3 dl socker Sätt ugnen på 200 grader.Kläm fast ett bakplåtspapper i botten på en rund form med avtagbar kant. Smörj kanterna och pappret i botten.Riv mandelmassan. Skär rabarberna i 2 cm långa bitar.Smält smöret.Blanda mjölet med bakpulvret. Vispa äggen och sockret vitt och pösigt.Rör i det smälta matfettet i mjölblandningen.Tillsätt den rivna mandelmassan och rör om noggrant.Häll smeten i formen och lägg på rabarberna.Grädda kakan ca. 45 minuter, känn efter så den är torr med en provsticka. Kakan kan fortfarande vara lite lös i mitten, den sätter sig när den har kallnar.Servera den kallnande rabarberkakan med lite vispad grädde eller vaniljglass.

• Nadjis

Jag brukar göra såhär.

Skiva rabarber tunnt (helst tunn och späd rabarber) skiva jordgubbar och lägg tillsammans med rabarbern i en form. Blanda 1 dl socker (1 ½ om det är grov rabarber) tillsammans med 1 msk potatismjöl. Ström över frukten. Blanda 2 dl havregryn med 2 dl mjöl och 2-3 msk socker. Blanda i 125 gram smör/margarin så att degen blir smulig. Smula degen över frukten. In i mitten av ugnen i 225 grader i ca 15-20 minuter. Servera med vaniljsås (helst hemgjord) eller glass.

Svar på tråden Rabarberpaj............