• Angels

Piercing?

Gjorde en piercing i näsan igår och en i brosket uppe i örat. Har gjort det förut och fick värsta infektionerna då och fick ta ut stiften igen. Nu är jag jätteorolig att få infektioner igen och undrar därför om någon kan förklara för mig vad som är normalt?

Igår gjorde det jätteont. Uppe i borsket gör ju skitont rent ut sagt (tur att jag hade glömt det sen förra gången).

Idag känns det varmt och "irriterat".

Är detta normalt? Om det är det, inom vilket tidsperspektiv bör det bli "bra" om det är normalt? Alltså utan smärta och obehag?

• Svar på tråden Piercing?
  • Idaaa1982

haha, ja där ser man =)

chicopico skrev 2007-06-16 12:49:29 följande:
    tragus heter den
  • Angels

Tack för alla era svar!

Jag har tagit hålen hos en riktig piercare. MEN frågan är bara, för där rekommenderade de vanligt tvål och vatten.

Hålet i örat känns helt okej idag. Idag är det näsan som gör ont istället. *suck*

Är näsan mer känslig än örat. Jag vidrör aldrig smyckerna med smutsiga händer och rengör två gånger om dagen med tvål och vatten och sen brukar jag när jag ändå är på toa skölja med rent vatten bara.

Kanske jag tvättar för ofta?

• Banana82
    Angels skrev 2007-06-16 14:21:03 följande:
    Tack för alla era svar!Jag har tagit hålen hos en riktig piercare. MEN frågan är bara, för där rekommenderade de vanligt tvål och vatten.Hålet i örat känns helt okej idag. Idag är det näsan som gör ont istället. *suck*Är näsan mer känslig än örat. Jag vidrör aldrig smyckerna med smutsiga händer och rengör två gånger om dagen med tvål och vatten och sen brukar jag när jag ändå är på toa skölja med rent vatten bara.Kanske jag tvättar för ofta?
    det ska inte vara nödvändigt med tvål och vatten iof, koksaltlösning är bäst. Jo, självklart kan det vara så att du övertvättar, 2 gånger per dag är rekomenderat... Men bra du tog hos piercare, många är "dumma" och vet inte bättre och tar med pistol
    Inside me, there's a thin woman trying to get out... But I can usuaully shut the bitch up with chocolate!
  • Angels

ProudWoman:Vad innebär pistol och tja, vad nu det andra var?! Alltså, hur vet man skillnaden?

• Banana82
    Angels skrev 2007-06-16 14:32:38 följande:
    ProudWoman:Vad innebär pistol och tja, vad nu det andra var?! Alltså, hur vet man skillnaden?
    pistol är det man tar med på typ frisersalonger, som vissa även tar i näsa och så med (ska helt inte användas alls, nånsin) när man skjuter smycket genom huden... kanyl är hos piercare när man använder en vass kanyl för att göra hålet och sedan sätter i smycket...
    Inside me, there's a thin woman trying to get out... But I can usuaully shut the bitch up with chocolate!
  • Angels

Okej, då förstår jag. Hm, tror jag tog mina första tre hål med pistol. Fast, de har jag inte haft några som helst problem med, men det är också typ 20 år sedan.

• Banana82
    Angels skrev 2007-06-16 14:49:14 följande:
    Okej, då förstår jag. Hm, tror jag tog mina första tre hål med pistol. Fast, de har jag inte haft några som helst problem med, men det är också typ 20 år sedan.
    alla får inte problem, men det är inte nyttigt, det krossar vävnaden istälet för att skära ett hål, och går inte att sterilisera ordentligt
  • Snirkel

Vid minsta lilla tecken på inflammation/infektion tvättar jag med 3 %-ig väteperoxidlösning. Det finns på att köpa på apoteket. Väteperoxid, H2O2 (tvåorna ska vara nedsänkta men det går ju inte här...), bryts ner till syrgas och vatten så det blir inga "otrevliga kemikalier" kvar efter man använt det. Det dödar effektivt bakterier och skummar så länge det finns bakterier i såret. Det svider inte just heller. Väteperoxid används inom vården för att rengöra infekterade sår.

• SnyggEric
    Angels skrev 2007-06-16 14:21:03 följande:
    Tack för alla era svar!Jag har tagit hålen hos en riktig piercare. MEN frågan är bara, för där rekommenderade de vanligt tvål och vatten.Hålet i örat känns helt okej idag. Idag är det näsan som gör ont istället. *suck*Är näsan mer känslig än örat. Jag vidrör aldrig smyckerna med smutsiga händer och rengör två gånger om dagen med tvål och vatten och sen brukar jag när jag ändå är på toa skölja med rent vatten bara.Kanske jag tvättar för ofta?
    Om du tvättar din piercing med tvål så använd då Lactacyd utan parfym! INTE vanlig tvål då den torkar ut din hud. Du skall inte heller använda t ex hårspray eller smink nu då det kan hamna i såret och irritera... Renbädda även din säng. 
    Att din piercing är svullen och öm är helt normalt... 
    Tecken på infektion: 
    Allvarlig rodnad
    Svullnad och hårdhet runt piercing
    Smärta, speciellt dunkande smärta
    Varm vid beröring
    Tjocka flytningar som är gul eller grönfärgade
    Lycka till nu!
  • Angels

Skit också. Låg och slumrade på soffan och råkade stöta till näsan när jag "vaknade".Resulterade i att piercingen hoppade ut en bra bit och nu gör det skitont rent ut sagt och är jätterött. Dessutom vill inte piercingen sitta kvar längre utan åker ut hela tiden. Fick sätta ett plåster över för att hålla kvar den.

Varför ska jag ha sån otur jämt? Kommer ju få ta ut denna också.

• Janlin

Får jättelätt infektion i min piercing, näsan.
    Jag tar alsolsprit på en tops o "duttar" på massor...
    Funkar kanonbra!
    Så fort jag ser att det börjar bli vitt o infekterat så duttar jag på...va ett tag sen jag hade inflammation nu...

Svar på tråden Piercing?