• Ylwis

Reductil

här är en till som käkar reductil. ätit i 8 veckor och har gått ner 11,5 kg sammanlagt.

Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis
    Ebbsan skrev 2007-07-04 16:49:42 följande:
    Nu ansluter jag mig också :) Åt R i 2 månader innan min andra och sista graviditet, tappade 5 kilon utan att egenligen göra nåt. Ringde VC i förra veckan (har precis slutat amma helt) och fick utskrivet recept elektoniskt, utan besök hos läkare eller nåt(?). Kan erkänna att jag tjuvstartade på en karta jag hade liggande för 9 dagar sedan. Men jag känner ingen skillnad? Är inte mindre hungrig... äter mindre gör jag medvetet för att jag VILl gå ner, och inte på grund av att R gör mig mindre hungrig....Men jag är så osäker på vad det är jag ska känna! Mindre hunger, mindre sug och mindre aptit?

otroligt att du fick det nu! läkarna säger att man inte ska börja gå ned i vikt förrens minst 1 år efter förlossning för att det inte är bra då alla hormoner inte har lagt sig till rätta. sen kan man ju diskutera vilken läkare som skriver ut sånt bara sådär utan  att träffa personen i fråga? o) det blir jag jäkligt förvånad över faktiskt. En del verkar skriva ut hur lätt som helst och  en del skriver knappt ut det fast  en del har BMI över 35 och är då berätigad att få det enligt FASS.

hoppas det går bra för dig men ta det försiktigt nu när du precis slutat amma.

Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis
    Englica skrev 2007-07-04 20:41:40 följande:
    Hallå..Jag måste asså höra av mig till läkare om reductil??Vill så gärna gå ner mina kilon.. men behöver väl en fot i arslet!

ja endast en läkare kan skriva ut och bedömma om du får reductil eller inte.

Tessin skrev 2007-07-05 03:13:47 följande:
    Men vad måste man väga för att få reductil? Några andra krav man måste uppfylla?
    min läkare sa att man ska ha kraftig övervikt och att hon blir galen på de läkare som skriver ut till de som "bara" har 10-15 kg övervikt som kan   ta tag i det på ett annat vis menade hon. men  du får höra med din läkare. för att få R till förmånspris,alltså på högkostnadskortet ska man ha en  BMI på  minst 35 tror jag det är.  en  ask på 28 tabletter går på 602 kr tror jag det var. man äter 1 per dag.
    Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis
    Englica skrev 2007-07-04 19:21:20 följande:
    Hejsan! Nu blir jag nyfiken.. var hittar jag reductil? Vill gärna prova jag med. Blev så peppad av en del av era inlägg.Vad duktiga ni är Hejar på er..
    du får gå till en  läkare för att "hitta reductil" som bedömmer om du är i behov av det.
    Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis
    Ebbsan skrev 2007-07-04 20:21:55 följande:
    Det har nu gått ett år sen förlossningen, har ammat min lilla länge :)Eftersom att jag har haft R innan och bara gjort ett "uppehåll" under grav/amning så tyckte de väl att jag kunde börja med en gång. Har dessutom varit med i vikt-grupp på VC där jag kämpade i ett år innan jag bad om R, så läkaren "känner" mig. Läkarbesök och kontroller blir efter första månaden antar jag när hon är tillbaka från semestern...Men ja, det är lite underligt att jag fick det genom ett kort telefonsamtal... det har trots allt gått 2 år sedan jag åt det senast...

okej men jag blir så orolig ändå för din "hälsa" även faast jag inte känner dig just att du har kvar hormoner i kroppen  för att du har nyligen slutat amma.

går du på kontroll ofta? eller gick du ofta? jag går var 14:e dag i tre månader just för att blodtrycket kan  ändrats så mkt så rekomenderar de att man ska göra det. är inne på min 9:e vecka nu.

Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis
    Elias Emil skrev 2007-07-05 09:35:40 följande:
    Jag blir tokig, behöver nog köpa en ny våg. I måndags vägde jag 82,4 och så vägde jag mig idag (brukar hålla mig till måndagar) och där står det 84.1. Jag har ju inte gjort nått annorlunda. Äter rin 1300 kalorier per dag och så har jag promenerat i rask takt flera fånger.
    min våg är så här att den  väger rätt andra gången jag ställer mig på den, blir precis som på hälsocentralena då. så första gången kan jag väga lika som förra veckan eller mera men  en de andra gångerna blir det ett mindre resultat som är lika varje gång efter.
    Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis
    Anonym (nytt liv) skrev 2007-07-07 22:23:13 följande:
    jag undrar hur höga doser av R får man ta? om man tänker att man börjar med 10mg så äkar kanske läkaren till 15 men vad händer sen om inte 15 hjälper? finns det starkare eller vad? bara undrar...
    du börjar med 10 mg, funkar det inte att du inte går ner ngt på 2 veckor höjjer de till 15mg istället. fungerar det inte då så får du byta medecin. oftast så börjar man  med 10 mg men det kan vbara ngn  läkare som inte vet så mkt om dessa tabletter som skriver ut ´15mg på en gång.
    Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis
    Anonym (överviktig) skrev 2007-07-08 15:52:31 följande:
    Hej! Ursäkta om jag hoppar in i eran tråd här men har en fråga. Jag äter just nu Zenical för min övbervikt o tycker det bara är jobbigt att vara bajsnödig kroniskt, har iofs bara ätit en vecka o har 30kg som ska bort.Hur fungerar reductil? Nån som testat Zenical o bytt till Reductil?
    hej! åt xenical för ett par år sen och aldrig igen, har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv! fick springa på toa  jämnt och  toaletten  blev ju brun av allt fett och jag kanske gick ner 1 kg på 3 månader.
    Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis

jeanette:
     jag har inte upplevt hjärtklappning men  kan  tro man kan  få det då det kan  påverka blodtrycket.
    och  värme och  dåligt hjärta är inte bra så jag kan  förstå att de i cypern slutat skriva ut det.

Mamma till Alvyn 051015
Svar på tråden Reductil