• Ylwis

Reductil

6628 skrev 2007-07-10 21:49:28 följande:
    Anonym(kanske?):Hur gick det för dig?För mig gick det inte bra. Jag hade fått det om jag inte haft epilepsi.Synd. Men jag blev inte ledsen över det. Jag fick Zenical.Jag hoppas det är lika bra. Kram på er alla!

läste nu i patient fass att  man inte får reductil i kombination med VISSA epelepsimedeciner, den  läkare nämnde aldrig att du kunde testa en annan  medecin mot epelepsi och  sen  få reductil?

Acomplia ska  ungefär vara likvärdig reductil. http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20050428000025&DocTypeID=5

Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis

måste bara skriva av mig lite här, läser här och på många andra forum om reductil och  andra sajter, där jag får känslan av att folk tror att de kan  äta precis som vanligt och  bara gå ner i vikt för det allts inte ända sin kost till en  bättre utan minst två gånger i veckan  äta chips eller snabb mat.

det är INTE tabletterna som ska göra jobbet, det är vll en SJÄLVKLARHET tycker jag att man ändrar kost och livsstil till det bättre? eller är det jag som är ute och  cyklar?

Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis
    6628 skrev 2007-07-11 21:47:13 följande:
    Ylwis:Nej, han sa bara att Reductil ska ges med försiktighet om man har epilepsi. Han sa inte att det gäller med VISSA mediciner. Hm, jäkla läkare. Skulle han ha sagt att jag kan byta medicin, så hade jag i så fall fått vänta MINST 1 år innan jag hade fått prova. Det är inte bara o byta medicin. Den gamla måste trappas ner, sakta, samtidigt som den nya måste trappas upp,sakta. Så jag hade inte velat. O dessutom så har jag nyligen bytit till den här medicinen, just på grund av att gamla medicinen hade viktpåverkan som biverkning. Har gått ner 11 kg bara av att jag bytit medicin.Men jag nöjer mig med Xenicalen. Med rätt kost o motion så funkar det nog. hoppas man.En fråga: måste jag lämna tråden nu? Äter ju inte Reductil.

jo ta det inte på fel sätt, jag vet hur  jobbigt det kan  vara att byta medecin, jobbar på en medecinavdelning på lasarettet i stan så jag menade inte då, men  tog det som ett alternativ.

men jag läste på acompalia och den  borde du få öta.

har själv ätit xenical och  kan  tyvärr inte rkomendera den , bara hoppas den fungerar för dig.

Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis
    6628 skrev 2007-07-11 21:56:47 följande:
    Funkade inte xenicalen bra för dig? Vad är det som gör att du inte kan rekommendera den?Det är många som säger det, att den inte är bra.

jag kunde inte äta NÅGOT fett förren det rann ut igen om man så söger. jag fick leva på sallad och knappts det.

magen var ständigt bubblig och det som rann ut var fett men i färgen  brunt och det är ingen hit när  det är kalt vatten i toalettena, förstörde bra många toalett borstar och fick koka hett vatten och hälla i, jag slutade vara social för jag kunde fasen inte gå på toa hos vänner, var ju pinsamt. sen så kunde man inte hålla tätt, kom det så kom det så jag förstörde kläder i massor som inte gick att få rena.

åt jag bara sallad, endast sallad kansek det gick bra men  en  kropp fingerar ju inte  på att bära äta sallad.

har oxå hört många som tycker de är hemska tabletter.

gick kanske ner 2 kg på 3 månader....

Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis
    6628 skrev 2007-07-11 21:55:06 följande:
    Nemen, jag blev inte sur. Jag tog det inte fel, toker.Acomplia ska visst den också vara opassande till epileptiker. Sa min läkare iallafall.Hm, undra om man ska byta läkare?
    hmm vad jag kunde läsa mig fram så skulle det gå men  en  läkare vet kanske bättre men det är ju olika från läkare til läkare oxå.
    Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis
    6628 skrev 2007-07-11 22:05:53 följande:
    OJ! Ne fy, så vill inte jag ha det!Förstörde du kläder? För att det kom i byxan?Ne, jag ber till gud att det inte blir så för mig. Blir fan ledsen annars. Då funkar ingen medicin på mig i såna fall.
    japp ja visst, var inte alls kul. läste i gymnasiet då och  mådde illa psykiskt då, kunde ju knappt vara i skolan iom att jag var konstat dålig i magen
    så det var verklligen en  jobbig tid men jag slutade med dessa för jag bara inte orkade  ha det så.
    Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis
    6628 skrev 2007-07-11 22:13:40 följande:
    Ja, jag förstår att du inte orkade. Hur länge åt du de?Blev du sån direkt när du började eller?Jag har ätit sen igår.Blir det så för mig som för dig, ja då skiter jag i det här.Usch inte kul.

4-5 månader tror jag det var.... sen  la jag av. hoppas innerligen det går bättre för dig!

nej nu ska jag ut och  kvällskissa *s* vattenpumpen har lagt av, tur man  bor på landet *s*

måste sova ska ju stiga upp 5 i morgon som vanligt.

Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis

åh, jag har den senaste veckan  blivit otroligt mätt på allt. stiger upp 5 på morgonen,tar tabletten, åker till jobbet och  äter då min frukost där som blir the och  smörgås ur personalfikan  ca 9:30, blir skitmätt på två smörgåsar, käkar lunc melln 12-13 blir ur mätt innan jag ätit upp salladen och ska bölrja på vanliga maten. kommer hem  och  äter middag efter 17 tiden men är fortfarande  mätt efter lunchen. har en  enorm mättnadskänsla samtidigt som jag VILL äta.

Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis
    Anonym (knubbis) skrev 2007-07-17 13:47:10 följande:
    hej alla....jag har en lite fråga till er som fått reductil utskrivet.har ni gått till vanliga vårdcentralen eller privatläkare? och vilka kriterier är det man behöver uppfylla? jag har ett bmi som är högt men vågar inte ta mig till vc för jag tror att de ska neka mig pillrena och bara skratta åt mig. Vad säger man när man ringer och bokar tid? "hej jag vill ha bantningspiller" eller beställer man bara tid för vanlig hälsokoll??? tacksam för svar

hej! för mig var det inte lätt direkt. första läkaren jag gick till totalvägrade och sa att hon inte skrev ut ngt sådant.

den andra läkaren  krävdes det ett flertal besök och  telefonsamtal och  att hon var säker på att jag hade preventivmedel. när jag ringde till henne efter spiralen var insatt så fick jag R bara så där men det tog ett helt år för mig att få tabletterna och jag har ändå BMI 46 när jag startade. nu 10 veckor senare har jag gått ner 13 kilo.

Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis

jag skulle säga ca 0,5 kg per vecka är normalt.

men när man nystartat med dem går det fortare...

jeannette skrev 2007-08-10 22:18:15 följande:
    hur mycket går man ner på en månad med reducil???jag vet att det varierar från krop till kropp...men får man höra några exempel
  • Ylwis
    Anonym (orolig) skrev 2007-08-12 23:08:19 följande:
    Hej!Funderar ochså på reducil men jag har hört skräck historier om tabletterna och att de har blivit förbjudna utomland. Stämmer det? Har problem med högt blodtryck och hjärtklappning och törs därför inte prova tabletterna.Finns det någon som jag med högt blodtryck och hjärtklappningar(hög puls ofta) som har använt reductil.Tacksam för svar
    har du högt BLTR och  hjärtklappning får du INTE reductil utskrivet. det är en  biverkning man kan  få därför ska man egentligen gå på blodtryckskontroll var 14:edag  när man äter R i 3 månader.
    Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis
    CeeJay skrev 2007-08-22 13:28:32 följande:
    Ylwis: Jag har sagt det jag tycker och även du och jag tror inte vi kan säga någonting annat. Personen verkar ändå ha bestämt sig för att inte GE bort så h*n har nog redan gjort sitt val?

ja visst iof men jag blir så ARG  på personer som gör så här. visst man betalar dyrt men det är ju värt det.

för mig är det så självklart att man inte säljer läkemedel vidare iom att jag jobbar på ett lasarett och  fått se både det ena och andra av vad som kan hända.

Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis

hej alla! har inte visat mig här på ett tag. i alla fall så har jag mest stått stilla i 4-5 veckor nu till råga på det så började kopparspiralen  strula som jag satte in för att få äta R. så den  fick jag åka på gynaluten i förra veckan och  ta ur. så nu har jag snart inte ätit R på en vecka men det kan ju vara bra, blir som en nystart sen kanske.

försökte innan ringa min läkare och  få 15mg istället för 10mg men hon har semester till nästa vecka , även  BM så jag kan  få ngt nuytt p-medel.

Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis
    Anonym (Saga) skrev 2007-09-09 20:50:33 följande:
    Ylwis: tråkigt. Men får jag fråga varför du skulle ha kopparspiral för att få äta r?

'

ja du fick svaret av mrsandersson.

Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis

Ja just ja i torsdags så färgade jag klippte jag mig och på kvällen färgade jag håret. sen så på fredag så noppades och färgades bryn och fransar hos våran egen skönhetstjej från stockholm så man är som ny renoverad. sen på kvällen fick jag många komentarer om att jag hade gått ner i vikt äntligen ngn som såg att 14 kg var borta!

Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis
    Anonym (Saga) skrev 2007-09-10 20:23:26 följande:
    Ylwis: shit va duktigt du är!! WOW *avis*CeeJay: ja, du... inte roligt att gå upp! Lär jag ha gjort nu. Men funderar på VV... men verkar svårt med points osv.. jobbigt att komma in i det...
    nja jag känner mig inte duktig :_( har  stått stilla snart i 6 veckor tror jag och  får int tag i läkar j**eln! .-( möts bara av telesvar : är på semester! gah!
    vill ha ut 15mg nu då och  kolla men men! rolligt i alla fall ngn ser man  gått ner!
    Mamma till Alvyn 051015
Svar på tråden Reductil