• neverending

"sjukhus"rädsla

är sugen på barn och tror att jag har en "lagom" rädsla inför själva smärtan vid en eventuell förlossning men vad jag tycker är oerhört skrämmande är att vara så utfläkt, avklädd och i sjukhusmijlö med sladdar och slangar med massa främmande människor som springer ut och in... så oerhört utlämnande och... eh, motbjudande? Har sett förlossningsfilmer och de skrämmer alla vettet ur mig... just sjukhuskläder, och slangar, nålar, blod, stön, skrik och det enda man ser är ett enda stort skrev hela tiden... hela rummets fokus är på ens underliv, oerhört obehagligt... och i de flest filmerna har kvinnan legat helnaken i tusen olika ställningar och brölat... brukar det gå till så? shit, blir så otroligt illa till mods... finns det något alternativ?

• Svar på tråden "sjukhus"rädsla
  • susye

det kan nog gå till så men lite vöerdrivet är det för det mesta. be att få besöka förlossningen innan du blir gravid o kolla upp allt där så kanske det känns lättare. kontakta mvc o prata med dem om din rädsla

• Linda1976

Du behöver inte ha en massa folk springandes ut och in, om inte nåt akut tillstöter. Du behöver inte vara helnaken, och  en massa sladdar? Tja, lustgas-slangen och ev en droppslang är allt som behövs...

Jag skrev i mitt förlossningsbrev att INGA människor som inte var absolut nödvändiga för mitt och ALices liv fick närvara, så det var bara min man, en bm, narkosläkare som satte EDAn och gick igen, och en uska som kom när Alice var ute.

F ö förstår jag dig precis, jag hade hellre fött alldeles ensam, men det vågade jag ju liksom inte heller. Försök tänka att de är på jobbet, och att du är en i mängden av alla de förslöser på en vecka.

Det finns inga synder, förutom dumhet.
  • nitedrive

Din beskrivning låter faktiskt väldigt överdriven,jag har aldrig upplevt det så.Man behöver inte ha slangar och nålar,vill du däremot ha tillexempel EDA,alltså ryggmärgsbedövning,måste du ha nål i ryggen och elektrod fastsatt på barnets huvud.Droppslang kan behövas om värkarna avstannar.Vill du ha lustgas måste du förstås ha en mask och slang till den.

Man väljer själv hur många som får vara i ens rum,det kan du skriva i ditt förlossningsbrev.Vill du vara ensam med en bm och partner så får du.Man är ändå rätt glad att det finns hjälp nära tillhands när man väl ligger där.

• neverending

skönt att höra att ni tycker beskrivningen låter överdriven, jag hoppas ju att det inte går till riktigt så.... låter också bra att man kan styra mängden människor (om allt fungerar som det ska)

• Linda1976

läs gärna mitt förlossningsbrev i min blogg om du vill, eftersom jag kände exakt som du innan förlossningen.

• neverending

hur väl följdes era förlossningsbrev? tas dom på allvar?

• Linda1976

Ja, jag stack det i näven på min första bm, och sa "läs detta, jag har för ont för att prata" och ja, jag tycker att de gjorde vad de kunde - även om jag röt till mellan varven när jag orkade. Jag kan ju aldrig hålla käften, inte i förlossningssängen heller...

Jag orkade inget annat än att halvsitta, (jag som tänkt prova både det ena och det andra ), och EDA blev det...

• nitedrive

I största möjliga mån tar de hänsyn till vad man skriver,jag tycker att det alltid följts väl.När jag råkade ut för en akut sätesförlossning stannade tex akutpersonalen utanför rummet och väntade för att jag skrivit i mitt brev att jag inte ville ha spring av läkare och en massa annat folk.Jag visste inte ens att de var där
    Större delen av tiden har jag fått vara ifred med mannen och barnmorskan har bara kommit in när man velat eller om det behövts.

• neverending

känner mig lite bättre till mods... man har väl fått fel bild av det hela när det i dokumentärfilmerna ändå står ett kamerateam i rummet... :/

• nitedrive

Ja,att ha en kamera som rullar intill slipper man ju SJälv har jag ofta legat i ett stort skönt badkar i ett nersläckt rum bara med mannen som sällskap och en lustgasslang tillhands Rätt skönt faktiskt.

Svar på tråden "sjukhus"rädsla