• snobben

Stopp i äggledarna

Har idag varit och fått mina äggledare spolade...det visade sig att ena var det ingen passage alls i och den andra var det passage men stopp i andr aänden. Inte helt stopp trodde han. Jag är så ledsen och förtvivlad nu. Vi har försökt i snart 4 år och nu är det alltså detta som är felet för oss. Är chockad, hade inte en tanke på att det kunde gå så här. Vi ska nu få remiss till IVF till hösten, men har bara ett betalt försök. Känns som attd et är hopplöst på nåt vis...fast jag vet att jag inte ska tänka så. Jag har annars bra ÄL, mannen bra spermier, hade fin livmoder så chanserna för oss i ett IVF är väl goda men det är så tungt just nu.

Nån som vill dela med sig av sina erfarenheter gällande detta?

//Snobbelito
  • Svar på tråden Stopp i äggledarna
  • Stumpan

Tackar !!! 

Snobben svar på dina frågor:

Jag fick veta redan innan jag träffade min man att jag skulle få svårt att få barn så när vi planerad så försökte vi 1år sen fick vi komma till akademiska & ställde oss i kö där i 6mån innan vi kom fram, men i uppsala län så får man 3st grattis försök & där lyckades på 3:e men sen blev det tyvärr missfall & tyvärr fick vi alldrig några ägg i frysen på våra försök så vi var tvugna att gå privat sen & valde då CvL kliniken i uppsala där köpte vi 3st försök men lyckade på första efter lågtidsodling av äggen. Jag har i ena äggledaren ingen passare & en viss del i den andra!!!

Självklar ska ni inte ge upp sänder en massa styrke kramar!!!!
    Men i vilket lansting får man bara ett försök grattis?

kram & trevliig söndag

Leon vårat allt !!!
  • Ms Nobaby

Måste bara fråga en säkert dum fråga men om man inte har någon passage i äggledaren vart tar äggen vägen då? Om de inte kommer ner i livmodern?? Jag är säkert otroligt korkad men måste fråga iaf. =) Jag har ägglossning (vad jag känner iaf) och en rätt punktlig mens men jag kan ju sitta här helt ovetande om jag har dålig passage i mina äggledare.... Det är ju det jag är orolig för.

• snobben

Stumpan, det är i norrbotten och västerbotten det bara är ett färsök. Men då är det å andra sidan uingen kö alls här.

Ms Nobaby skrev 2007-06-24 19:28:24 följande:
    Måste bara fråga en säkert dum fråga men om man inte har någon passage i äggledaren vart tar äggen vägen då? Om de inte kommer ner i livmodern?? Jag är säkert otroligt korkad men måste fråga iaf. =) Jag har ägglossning (vad jag känner iaf) och en rätt punktlig mens men jag kan ju sitta här helt ovetande om jag har dålig passage i mina äggledare.... Det är ju det jag är orolig för.
    hehe, jag vet inte riktigt. tas kanske upp av kroppen Vet inte så noga.
    //Snobbelito
  • Ms Nobaby

Tack snobben... =) Jag har oxå faktiskt tänkt så där, de tas väl upp av kroppen ändå då på nåt sätt.. mysko.

Nån annan som vet då? *puffar*

• Mysak

Det är precis så, ägget tas upp av kroppen istället då det ej kan vandra genom äggledarna. Man har ju mens som vanligt även vid blockerade äggledare, det är ju slemhinnan från livmodern som stöts ut vid mens och inte ägget man blöder ut. Så har i alla fall jag fått lära mig.

• Ms Nobaby

Mysak:
    Tack för svaret. De va väl de jag misstänkte. Nu vet jag ju inte om det är det som är felet men man är ju nojjig som fasiken efterssom de inte kan se något annat fel. Vi har inte försökt så länge så vi kan få en spolning och kolla men så fort det gått ett år så ska jag kräva det! Det måste man väl få? Det är ju synd att de inte kan göra en spolning på en vanlig undersökning, det skulle ju underlätta för då kan man ju utesluta ett hinder iaf om det skulle vara fri passage, då vet man ju lixom det. Nu går man ju hela hela tiden och funderar på om det är det som är felet. Suck.
    Kram till er alla.

• PiJo

Hej Snobben!

Jag har inte läst alla inläggen!

Men vill berätta att jag också hade stopp i min bägge äggledare. Vi fick göra IVF och ägget stannade vid första försöket! Är nu i vecka 15. Så misströsta inte det kan mycket väl fungera första gången!

Lycka till!!

• snobben
    PiJo skrev 2007-06-26 09:15:15 följande:
    Hej Snobben!Jag har inte läst alla inläggen!Men vill berätta att jag också hade stopp i min bägge äggledare. Vi fick göra IVF och ägget stannade vid första försöket! Är nu i vecka 15. Så misströsta inte det kan mycket väl fungera första gången!Lycka till!!
    Åhh grattis!!! Jag jag hoppas så mycket att det ska funka på första, annars få bra ägg i frysen
    //Snobbelito
  • snobben
    Ms Nobaby skrev 2007-06-26 09:09:47 följande:
    Mysak: Tack för svaret. De va väl de jag misstänkte. Nu vet jag ju inte om det är det som är felet men man är ju nojjig som fasiken efterssom de inte kan se något annat fel. Vi har inte försökt så länge så vi kan få en spolning och kolla men så fort det gått ett år så ska jag kräva det! Det måste man väl få? Det är ju synd att de inte kan göra en spolning på en vanlig undersökning, det skulle ju underlätta för då kan man ju utesluta ett hinder iaf om det skulle vara fri passage, då vet man ju lixom det. Nu går man ju hela hela tiden och funderar på om det är det som är felet. Suck. Kram till er alla.
    Har ni försökt i mindre än ett år?

Alla landsting har inte spolning som ingår i en utredning. Du får ta och höra hur det ligger till hos er.
    //Snobbelito
  • Ms Nobaby
    snobben skrev 2007-06-26 10:35:58 följande:
    Har ni försökt i mindre än ett år?Alla landsting har inte spolning som ingår i en utredning. Du får ta och höra hur det ligger till hos er.
    Ja vi har inte riktigt än försökt i ett år men sist jag va till BM så sa hon att allt såg ju fint ut efter VUL men hon kunde ju inte säga något om äggledarna för det kan man endast göra vid spoling och det är sådant de gör sen om vi har försökt ett år och söker hjälp.Tyckte att hon redan nu kunnat boka en tid för det för att eliminera detta men icke... det funkar inte så tydligen! Ja ja... bara o rätta sig efter ledet. SUCK.
Svar på tråden Stopp i äggledarna