• snobben

Stopp i äggledarna

Har idag varit och fått mina äggledare spolade...det visade sig att ena var det ingen passage alls i och den andra var det passage men stopp i andr aänden. Inte helt stopp trodde han. Jag är så ledsen och förtvivlad nu. Vi har försökt i snart 4 år och nu är det alltså detta som är felet för oss. Är chockad, hade inte en tanke på att det kunde gå så här. Vi ska nu få remiss till IVF till hösten, men har bara ett betalt försök. Känns som attd et är hopplöst på nåt vis...fast jag vet att jag inte ska tänka så. Jag har annars bra ÄL, mannen bra spermier, hade fin livmoder så chanserna för oss i ett IVF är väl goda men det är så tungt just nu.

Nån som vill dela med sig av sina erfarenheter gällande detta?

//Snobbelito
  • Svar på tråden Stopp i äggledarna
  • Bliglin

*vinkar tebax till Annaloo*

Tjyvkikade in i stopp-tråden... jösses vilken bra statistik, dvs står IVF nr 1 bakom eller framför alla namn

• snobben
    Annaloo skrev 2007-06-21 18:49:09 följande:
    Hej PD! *vinkar*Insåg att mitt inlägg kanske såg lite okänsligt ut  TS har precis berättat om världens chock och jag vräker glatt ur mig att jag har fått goda nyheter... Min trasiga äggledare upptäcktes vid en blindtarmsoperation för fyra månader sen, och under de fyra månaderna har min fertläkare påpekat för mig gång på gång att risken för att den andra också är dålig är VÄLDIGT hög, så jag vet precis vad du går igenom just nu.Se det som positivt att jag "glömt" hur hemska de första dagarna efter beskedet var I fredags fick jag ÄNTLIGEN min operation, och ÄNTLIGEN ett glatt besked! När den värsta chocken lagt sig så kommer det att kännas bättre, och du kommer att fokusera på orden "inte helt stopp". Du kommer att gå vidare och planera för IVF, men ändå vänta med spänning varje månad för att se om ni haft tur Just nu är världen ett helvete, men det kommer att kännas bättre snart!
    Nä, tog inte illa upp, alltid bra med glada besked

Sen minns jag inte exakt vad han sa heller...man va ju lite i chock...men jag tyckte han sa att det inte var helt stopp i den andra men att han hade svårt att se det. Skulle kanske ringa honom och höra igen.
    //Snobbelito
  • Annaloo

Snobben: Jag minns precis hur det var när jag fick höra att min ena äggledare var körd (per telefon, och läkaren sa äggstock, hade väl inte läst journalen så noga... ), eller rättare sagt jag minns inte.
    Jag minns inga ord - bara totalt mörker och ångest, och att hon försökte muntra upp mig med att en räcker så bra så... Jag var på jobbet, stod i kontorslandskapet.. Sprang ut på parkeringen och ringde sambon medans tårarna sprutade... Men det gick över på bara några dagar, jag började kolla upp IVF, läsa trådar här på fl, googla...
    Man behöver bara några dagar att hitta fotfästet i sin nya verklighet

Åter i startgroparna
  • snobben
    Annaloo skrev 2007-06-21 19:01:21 följande:
    Snobben: Jag minns precis hur det var när jag fick höra att min ena äggledare var körd (per telefon, och läkaren sa äggstock, hade väl inte läst journalen så noga... ), eller rättare sagt jag minns inte.Jag minns inga ord - bara totalt mörker och ångest, och att hon försökte muntra upp mig med att en räcker så bra så... Jag var på jobbet, stod i kontorslandskapet.. Sprang ut på parkeringen och ringde sambon medans tårarna sprutade... Men det gick över på bara några dagar, jag började kolla upp IVF, läsa trådar här på fl, googla... Man behöver bara några dagar att hitta fotfästet i sin nya verklighet
    Ja, jag tror det jag också. Jag kommer kunna fortsätta med nya tag om några dagar när all ny info lagt sig och man känner att nu är dte nya tag som gäller. I dag bara gråter jag och känne rmig oduglig...mend et går ju över.

Har du gjort en spolning?
    //Snobbelito
  • PD77
    Annaloo skrev 2007-06-21 18:49:09 följande:
    Insåg att mitt inlägg kanske såg lite okänsligt ut  TS har precis berättat om världens chock och jag vräker glatt ur mig att jag har fått goda nyheter...
    Ja, jag känner nog lite lika över mitt "hurtiga" inlägg. Min första tanke var bara att du, snobben skulle få veta att du absolut inte är ensam. .-) Bra att du inte tog illa upp snobben.
  • stjärnströssel

förstår dig..men det finns en "kort" metod som gör IVF betydligt smidigare(på blandannat st göran)..(har oxå stopp i äggledarna...trist värre....men ett + är det...vi slipper preventiv medel!!!!

Om allt annat ser bra ut så kan det gå som för mig..startade ivf behandling...o 14 dagar senare gravid! LYCKA TILL!!

/kram

stolt mamma till söta fröken Tyra
  • snobben
    stjärnströssel skrev 2007-06-21 20:05:33 följande:
    förstår dig..men det finns en "kort" metod som gör IVF betydligt smidigare(på blandannat st göran)..(har oxå stopp i äggledarna...trist värre....men ett + är det...vi slipper preventiv medel!!!!Om allt annat ser bra ut så kan det gå som för mig..startade ivf behandling...o 14 dagar senare gravid! LYCKA TILL!!/kram
    Åh, grattis! Bor i lappland så närmaste stället vi ska till vid IVF är Umeå.

Allt annat ser ju bra ut så oddsen att IVF ska gå bra är ju goda.
    //Snobbelito
  • Annaloo

Snobben: Jag gjorde en titthålsoperation i fredags då de tog bort den ena äggledaren och spolade den andra, så ja, jag har gjort en spolning, men jag var sövd då.

Min fertläkare har sagt tidigare att han tycker vi ska satsa på IVF oavsett vad operationen visade, pga min ålder, så vi kommer nog att göra IVF i September om inget hänt innan dess. Landstinget är inte ett alternativ då det är nästan 2 års kö här, och jag passerar åldersgränsen innan vi ens kan komma på infosamtal.

Som tur är finns det gott om privata alternativ där vi bor

Åter i startgroparna
  • snobben
    Annaloo skrev 2007-06-21 21:01:57 följande:
    Snobben: Jag gjorde en titthålsoperation i fredags då de tog bort den ena äggledaren och spolade den andra, så ja, jag har gjort en spolning, men jag var sövd då. Min fertläkare har sagt tidigare att han tycker vi ska satsa på IVF oavsett vad operationen visade, pga min ålder, så vi kommer nog att göra IVF i September om inget hänt innan dess. Landstinget är inte ett alternativ då det är nästan 2 års kö här, och jag passerar åldersgränsen innan vi ens kan komma på infosamtal. Som tur är finns det gott om privata alternativ där vi bor
    Hur många försök är det i ditt landsting?  Här är det ju då bara ett försök och det är därför det heller inte är någon kö direkt. Så det är på både gott och ont det där.

Jag hoppas verkligen att det går bra för er
    //Snobbelito
  • Annaloo

Snobben: Jag tror att det är tre försök, men jag har inte kollat så noga eftersom jag snabbt konstaterade att det inte var ett alternativ för oss.
    Tack detsamma!

Åter i startgroparna
Svar på tråden Stopp i äggledarna