• snobben

Stopp i äggledarna

Har idag varit och fått mina äggledare spolade...det visade sig att ena var det ingen passage alls i och den andra var det passage men stopp i andr aänden. Inte helt stopp trodde han. Jag är så ledsen och förtvivlad nu. Vi har försökt i snart 4 år och nu är det alltså detta som är felet för oss. Är chockad, hade inte en tanke på att det kunde gå så här. Vi ska nu få remiss till IVF till hösten, men har bara ett betalt försök. Känns som attd et är hopplöst på nåt vis...fast jag vet att jag inte ska tänka så. Jag har annars bra ÄL, mannen bra spermier, hade fin livmoder så chanserna för oss i ett IVF är väl goda men det är så tungt just nu.

Nån som vill dela med sig av sina erfarenheter gällande detta?

//Snobbelito
  • Svar på tråden Stopp i äggledarna
  • snobben
    Annaloo skrev 2007-06-21 21:28:08 följande:
    Snobben: Jag tror att det är tre försök, men jag har inte kollat så noga eftersom jag snabbt konstaterade att det inte var ett alternativ för oss.Tack detsamma!
    ok Det är så mycket nu som ska in i mitt huvud. Måste läsa på lite om IVF känner jag.
    //Snobbelito
  • snobben

Har funderat lite vad mitt stopp kan bero på. Har läst att det kan orsakas av op i buken. Jag opererades med titthål i magen några månader efter att vi börjat våra försök att bli gravid. Hade gallsten som opererades. kan det vara orsaken attd et blivit stopp? vet att ni inte kan svara på det. Hade ingen tanke på att fråga läkaren det i går för då visste jag inte attd et kan vara en orsak.

//Snobbelito
  • Annaloo

Snobben: Man vill ju naturligtvis veta, men det är tydligen väldigt svårt att ta reda på vad det beror på
    Jag plussade i morse, och nu sitter jag och väntar på att en läkare ska ringa mig och tala om ifall operationen kan ha orsakat skador...
    Var ju helt övertygad om att det skulle bli minus då den lill* blev både gasad och spolad förra veckan... Tog testet bara för att jag skulle sluta noja.
    Aldrig får man vara riktigt glad *suck*

• snobben
    Annaloo skrev 2007-06-22 10:35:12 följande:
    Snobben: Man vill ju naturligtvis veta, men det är tydligen väldigt svårt att ta reda på vad det beror på Jag plussade i morse, och nu sitter jag och väntar på att en läkare ska ringa mig och tala om ifall operationen kan ha orsakat skador...Var ju helt övertygad om att det skulle bli minus då den lill* blev både gasad och spolad förra veckan... Tog testet bara för att jag skulle sluta noja.Aldrig får man vara riktigt glad *suck*
    Åh, vill säga grattis i allafall Hoppas allt blir bra. Vad menas med gasad?
    //Snobbelito
  • Annaloo

snobben: Tack! Vid en titthålsoperation fyller de buken med gas för att se bättre... 2 liter koldioxid enligt min journal

Men hur?
  • snobben
    Annaloo skrev 2007-06-22 10:54:40 följande:
    snobben: Tack! Vid en titthålsoperation fyller de buken med gas för att se bättre... 2 liter koldioxid enligt min journal
    aha, har ingen koll
    //Snobbelito
  • Modette

Hej Snobben

Efter flera års försök att bli gravid blev vi utredda av vår private gynekolog. Det visade sig att det var stopp i en av mina äggledare, ledsen förtvivlad körde jag hem och hade inte fattat någonting. Världens okänsligaste läkare sa bara "Denna ägglossningen är det kört, du har ägglossning på fel sida". Min man fick ringa upp kliniken och få mer inf, de påtalade NOGA att det inte är någon fara och att man visst kan bli gravid.

Efter noga diskussioner med vår gynekolog bestämde vi ändå att inseminationer skulle öka våra chanser att bli gravida. Vi valde då privat alternativ pga de lååååånga väntetiderna på vårt landsting.

Efter tredje inseminationen plussade vi och idag gick jag in i vecka 10

Tappa inte modet och lycka till....
    Kramar

• snobben
    Modette skrev 2007-06-23 21:44:04 följande:
    Hej SnobbenEfter flera års försök att bli gravid blev vi utredda av vår private gynekolog. Det visade sig att det var stopp i en av mina äggledare, ledsen förtvivlad körde jag hem och hade inte fattat någonting. Världens okänsligaste läkare sa bara "Denna ägglossningen är det kört, du har ägglossning på fel sida". Min man fick ringa upp kliniken och få mer inf, de påtalade NOGA att det inte är någon fara och att man visst kan bli gravid.Efter noga diskussioner med vår gynekolog bestämde vi ändå att inseminationer skulle öka våra chanser att bli gravida. Vi valde då privat alternativ pga de lååååånga väntetiderna på vårt landsting. Efter tredje inseminationen plussade vi och idag gick jag in i vecka 10 Tappa inte modet och lycka till....Kramar
    Först vill jag säga stort grattis!!

Jag har ju väääldigt dålig passag i min andra äggledare men måste ringa läkaren igen för att fråga lite frågor då jag inte var riktigt klar i huvudet då han förklarade. Visst kan vi blir gravida fast cansen inte är så stor utan hjälp. men som sagt måste ringa och prata med honom igen.

Vad är det för skillnad på insemination och IVF?
    //Snobbelito
  • Stumpan

Hallå Snobben här är en som har stopp i äggledarna & har gått igenom 4st IVF innan våran son kom & visst e chansen stor att man lyckas med IVF....

Varför jag har stopp är troligtvis efter en "misstänkt" äggledarinflammation för många år sedan. Min läkare har sakt att visst kan vi lyckas på egen hand men chansen är rätt liten för våran del så jag är glad över att IVF finns

kram & lycka till

Leon vårat allt !!!
  • snobben
    Stumpan skrev 2007-06-24 11:12:12 följande:
    Hallå Snobben här är en som har stopp i äggledarna & har gått igenom 4st IVF innan våran son kom & visst e chansen stor att man lyckas med IVF....Varför jag har stopp är troligtvis efter en "misstänkt" äggledarinflammation för många år sedan. Min läkare har sakt att visst kan vi lyckas på egen hand men chansen är rätt liten för våran del så jag är glad över att IVF finns kram & lycka till
    Grattis till sonen

Hur länge hade ni försökt? Hade du stopp i båda äggledarna? Visst kommer vi lyckas med IVF, frågan är bara när. Vi har ett gratis försök och sen är det ju att betala själv och det är så galet dyrt så man fattar det inte ens men vi ska på nåt sätt fixa det. Jag vägrar ge upp.
    //Snobbelito
Svar på tråden Stopp i äggledarna