Inlägg från: JonnaS |Visa alla inlägg
  • JonnaS

Islandshäst tråden!

Jag har två pärlor: Komma, sto född -91. Helt underbart psyke, och jättesnäll att både rida och köra. Tyvärr har hon exem så på sommaren är det exemskruden som gäller!
    Och så Gormur, vallack född -98, den vita sagohästen! Vacker som få, med motor som en ferrari :)
    Bild på dom finns i mitt galleri!

• JonnaS

Ibland undrar man hur folk kan hanetera hästar på det där sättet! Man blir så arg! Min vallack var när jag fick hem honom livrädd för ALLT, allra helst människor, så man undrar ju vad han har varit med om innan! Men det har gått över och nu är han hur go som helst!

• JonnaS

musses matte skrev 2007-06-24 11:47:35 följande:

Jonna ser inte ditt galleri.
    Det borde fungera! Prova igen!
  • JonnaS

Ja, visst är han en riktig pärla! Charmar allt som kommer i hans väg! Mitt lilla sto ser ju inte mycket ut för världen när hon måste stampa runt i exemtäcket! :)

Gormur är femgångare, men jag har aldrig ridit pass på honom, känner inte att jag behärskar det tillräckligt för att ta fram det.. Är lite rädd för att det ska röra ihop dom andra gångarterna!

Komma är klockren fyrgångare och tacksam är matte för det :)

Rider ni bara eller är det någon som även kör sin isis? Själv körde jag in Komma förra hösten och sen dess är vi sålda på det båda två.. Kul att kunna variera ridningen med lite annat också!

• JonnaS

Vi med åkerspöken.. Mumintroll har jag också fått höra av grannbarnen :) Har provat bäckolja, har nog provat det mesta efter 8 år med exemhäst! Kuren nu ser ut så här: Täcke på dagtid, inne på nätterna. Äter Isimix, ett muslifoder som ska vara bra för exemhästar, Algbörjes alger och foderkalk. I man och svans sprayar jag MD Hästdeo i förebyggande syfte, och där det redan brytit ut använder jag Nylanders. Runt ljuvren, under magen och i ansiktet smörjer jag med Superbra grön hästsalva! Lite pyssel varje dag, men vad gör man inte för sina djur?! Hon har faktiskt inte kliat något i manen eller svansen än i år!

Ulrisa: Mina står inne på somrarna och på lösdrift på vintrarna.. Lite tvärt emot vad dom flesta gör, skulle gärna ha dom ute året runt, men Komma måste in på somrarna pga exemen! Trökigt!

• JonnaS

Kul att fler hittar hit!

djmugg: Såg att du bodde strax utanför Borlänge? Har säkert sett era pollar någonstans.. Har irrat runt en massa i isiskretsarna härikring! Har bott i Borlänge hela mitt liv o bor nu i Stora Skedvi!

• JonnaS

Va kul att även du hittat till dom underbara isisarna! Själv har jag hållt på i över 15 år med dom och skulle inte byta bort rasen för något i världen! Har massor av kompisar som tyckt att det verkat löjligt att "strutta runt på raggsockor", men efter att ha varit ute på en tur på min töltmaskin Gormur har dom blivit helt sålda och fått svälja sina fördommar! :)

• JonnaS
    Libellula skrev 2007-06-27 19:21:57 följande:
    Det är helt underbart med isisar! Jag har rygg problem men kan rida isis utan att få nåt ont alls! Funderar tom på att starta i KM nu i höst på Lokka (som hon kallas)!!!
    Klart du ska göra det! Låg i hårdträning hela förra året för att vi skulle tävla i våras och nu i sommar, men sen gick jag och blev gravid :) Får hålla mig på åskådarplats och vänta med tävlandet till nästa år helt enkelt!  
  • JonnaS

Dono: Kan din med exem gå ute på nätterna under sommaren? Skulle så gärna vilja ha mitt sto ute som alla andra, men hon måste få komma in på nätterna, annars blir hon jätteirriterad!

Svar på tråden Islandshäst tråden!