Islandshäst tråden!
wilmisen: Det är italienska och betyder Trollslända.
Gissa om jag haft problem att lära mej hålla reda på alla hästar!!
wilmisen: Det är italienska och betyder Trollslända.
Gissa om jag haft problem att lära mej hålla reda på alla hästar!!
Jippi! Lokkun kommer hem till veckan!!!!
Fast då åker jag till Göteborg i 2 veckor...
Finns väl oxå en speciell salva för islänningar och eksem väl? Har för mej att Gunilla har nåt sånt uppe hos sej...
Hej alla glada isisfantaster! Nu har jag kommit hem från en liten mini semester och har isisabstinens! Har inte sett en isis på nästan 2 veckor ju! Och nu har Lokka kommit hem så jag ska åka dit och kramas!!!!
Kul att det kommit lite nya människor hit!
Ha! det lilla fölet fanns bara i stoets fantasi! Vi tvivlade länge på att det verkligen fanns ett föl i hennes mage och det gjorde det inte.... Gunilla tog ut vetrinären när Dreyra gått nånstans mellan 2-3 v över tiden och det var inget föl. Samma vetrinär undersökte henne när hon var 5 månader på väg och då sa han att hon var dräktig. Men men...
Har hört att det inte blir så mycket föl efter den hingsten oxå för han är så ung,men vad vet jag? Dreyra är ju gammal oxå... Synd var det ialla fall för vi hade sett fram emot den lille som skulle ha kommit...
Lokka är nu hemma och nu har jag kramats och pussats med henne. Hon hade blivit sparkad på överläppen och har världens jack där. Men det ser ut att vara "fint" om man säger så iaf.
Imorn bär det av på kurs för Hinni... Gunilla ska rida på lördag och jag på söndag.
*nervöst värre* Vi kommer båda att rida Hrefna och det ska bli kul,men ändock pirrigt att rida för Hinni. Önska mej lycka till,tjejer! (kan behövas...)
Kan uppdatera er under helgen om ni är intresserade av att veta hur det går? Kameran följer givetvis med!
Ja,det är på Hannäs vi ska va!! Gunilla är nere i Karlstad nu och hämtar Hinni.
Ja,Dreyra var skengravid... men det blir inget mer föl på henne nu. Men Drifa ska ju ha i slutet på augusti.
Drifa är betäckt med Taktur från Örvik. Ska bli spännande att få se den lille fölisen!
Jaha,är det några som ska till Holland då? Gunilla och hennes karl ska iväg så jag ska vara djurvakt åt dem så jag blir hemma!
Hej! Just hemkommen från kursen med Hinni! Oj oj... Lång historia...
Idag bara skrattade han och skakade u huvudet och tyckte att jag var besvärlig för jag frågade så mycket.....
Igår när jag bara var med och såg på så tyckte han att jag var den hängivaste elev han haft för jag satt klistrad vid banan HELA dagen. Och att jag frågade hela tiden men det tyckte han var bra för det visade att jag var intresserad.
När jag frågade om det var okej att jag frågade när han undervisade de andra sa han bara: Svarar jag inte så är jag förbannad och svarar jag så ä det okej.... *ASG*
Igår red Gunilla 2 pass på Hrefna och idag jag 2 st. Det var hel kul men ganska svårt då både jag och Hrefna är "gröna". Jag har oxå svårigheter att få Hrefna att behålla tölten så hon slår lättare över i trav när jag rider. Och Hinni sa att det beror på att jag driver för dåligt.... Så jag fick öva på att ta tölten,göra halt,flytta 2 steg på bakdelan och sen igång direkt i tölt. Poängen var oxå att lära mej att driva med små impulser,alltså få upp energien innan jag släppte in henne i tölten så att hon nästan trampade innan hon fick gå iväg. Och sen vara med med små impulser när hon var på väg att slå över. Samt att jag skulle röra jätte mycket på händerna samtidigt. Gjorde oxå mycket arbete med att få henne att "lyssna" på hjälperna samt böjning.
det har ialla fall varit helt underbart och jag har haft urskoj samt att jag nu är helt slut!!!
Nästa pass för Hinni blir 21 september då jag förhoppningsvis rider på Lokkun!
Wilmisen: iNte är hon för gammal för att få föl? Har hon haft förrut?
Ska försöka få till att sätta in lite bilder i mitt galleri från Hinni kursen men det tar nog lite tid för det är många kort att gå igenom....
Hm,en tjej på kursen nu fick rek om att betäcka sin 19åring för första gången nu... Finns bilder fån kursen nu om ni vill kika!
Kursen var kanon! Men jag var lite besviken på min egen prestation... Hinni tyckte att jag ställde höga krav på honom och jag tyckte att han ställde för dåliga på mej!
Red Hrefna igår igen på hemma plan och nu gick det bättre när man fick lite direktiv av Hinni att träna på. Längtar tills nästa kurs! Tror att alla var jätte nöjda för de flesta tjatade på Hinni att komma tillbaka igen. Roligt oxå att han satt sej upp på alla hästar och prövade dem.
Har konditions tränat med Hrefna idag. Red ut och red intervaller mellan trav,tölt,galopp och halt mellan varven samt lite böjning. Tror att jag var lika trött och svettig som Hrefna efteråt...
Hrefna måste banta för hon är alldeles för tjock och jag har klurat ut ett tränings program till henne och tänkte höra era synpunkter på det!
Dag 1. Intervaller. Trava eller galoppera i uppförsbacke och skritta nerför. Samt däremallan varva med det som jag gjorde idag.
Dag 2. Låååååångt skrittpass. Läste idag att låååånga skrittpass är fett förbrännande.
Dag 3. Vila
Dag 4. Löslongering i rundkorall
Dag 5. Träning på bana
Dag 6. Vila
Sen börja om från dag 1 igen. Då har man väl fått med "allt"? Eller?
Gunilla kör med 3 delade bett och D-ring på alla. Men sist jag red så stoppade jag in ett vanligt 2 delat med D-ring på Hrefna. Kändes som hon var bättre på det,hon brukar gapa och tjaffsa annars men nu tyckte jag inte att hon gjorde det. Vi har oxå provat en ny nosgrimma som ger "bettfrihet"" eller hur man ska beskriva det. Nosgrimman sitter som en båge runt bettet och spänns med 2 remmar över och under bettet. Nån som vet vad jag menar?
Wilmisen: Hrefna går på bete nu utan grovfoder men annars får de hösilage där. Kraftfoder är betfor och ca 4 dl helhavre per dag. Jag är inte säker på fodergivan eftersom jag inte fixar maten till henne. Vi har pratat om att ta in henne på nätterna så hon inte ska äta så förtvivlat mycket.... hon ska ju iväg och tränas för bedömning så vi vill banta henne lite innan så Gabi slipper det.... Hehe...
Det svåraste med utrustning är ju att alla tycker och säger olika.... Man får nog testa sej fram vad som funkar bäst på sin häst. Och alla tränare säger olika om både utrustning och ridning.
Vet ju tex att jag inte kan rida Hrefna och Lokkun på samma sätt. Ska bli spännande att rida Lokkun för Hinni och se vad han säger!
Här är jag! Har precis börjat rida Lokkun igen efter betäckningen och ska rida henne för Hinni i september.
För övrigt så skulle Drifa ha fölat i tisdags men hon håller på sin lill*. Nästa vecka åker förmodligen Gardur till Gabie på inridning. Hrefna tränar vi för fullt inför nästa Hinni kurs och kämpar med att få henne att gå ner i vikt....
Littla-Blida och Lara ska på unghästmönstring 15 september och då kommer de även hem från betet.
Ja ,det var lite från mej hur det går här.
Grattis förresten Jonna!
Hallå!!!! Här var det tomt....
Hej på er! Rider Lokkun nu nästan varje dag och nästa helg blir det kurs för Hinni igen. *längtar*. Lokkun är pigg som attan nu och vill bara börna runt i skogen med mej...
Ville bara dela av mej med min glädje! ![]()
Nån som ska på cliniken för Tóti och Heimir? Jag kan inte bestämma mej för om jag ska åka eller inte....