• famgiger

Mördarsnigel - tips samt fråga.

Har just upptäckt att vi fått mördarsniglar i vår gräsmatta. Någon som har tips på hur man blir av med dem? Sedan en annan fundering...Vi tänkte nu under sommarnen lägga nytt gräs...för oss innebär det att ta bort all gräsmatta (jordfräs) samt lägga helt ny matta. Vad tror ni händer? Har sniglarna en chans att försvinna? Eller blir det bara bättre miljö för dem.

• Svar på tråden Mördarsnigel - tips samt fråga.
  • Näckrosen

Måste bara fråga: Hur vet du att det är mördarsnigel? Hur ser de ut?
    Vi har flera olika sorters sniglar i vår gräsmatta.

På Bauhaus hade de en pinne med ett knivblad som man satte bakom snigelns huvud och tryckte ner i jorden. Det ända är väl att döda dem.
    En del klipper itu sniglarna, andra lägger dem i en hink vatten. Öl ska visst locka dem till sig, så ett djupt fat med mkt öl, ska tydligen funka.

• HellviHumle

Samla ihop dem och döda dem på ett eller annat vis. Klippa av dem bakom huvudet är nog det de flesta rekommenderar. För djurvännerna fungerar det kanske bättre att införskaffa ett par myskankor som lär vara de enda som äter sniglarna. Någon har påstått att vinbergssnäckor äter mördarsnigelägg men det har jag inte sett nå´t belägg för.
    Har inget råd om gräsmattan.

• HellviHumle

Det är svårt , säger de lärde, att se skillnad på skogssnigel och mördarsnigel. Ska till noggrann examination. Det är nog många skogssniglar som fått stryka på foten i misshugg.

• Näckrosen

En del säger att de är svarta, andra att de är bruna och en del säger att de är fläckiga. Vilket stämmer?

• timberhochmandie

Mördarsnigeln är ju en skogssnigel... Spansk skogssnigel. De svenska är de gamla hederliga svarta skogssniglarna, de spanska är bruna.

• HellviHumle

Finns även brun skogssnigel. Och åkersnigel.
    Har för mig att mindre än hälften av inskickade misstänkta ex är mördarsniglar. Även våra vanliga sniglar förekommer emellanåt i otroliga mängder.

• famgiger

Ölfälla har jag hört om för mördarsnigeln. Tycker även våra vanlgia svenska sniglar om denna? Kan man med hjälp av att använda ölet avgöra om det är mördarvarianten eller ej?

Svar på tråden Mördarsnigel - tips samt fråga.