• famgiger

Mördarsnigel - tips samt fråga.

Har just upptäckt att vi fått mördarsniglar i vår gräsmatta. Någon som har tips på hur man blir av med dem? Sedan en annan fundering...Vi tänkte nu under sommarnen lägga nytt gräs...för oss innebär det att ta bort all gräsmatta (jordfräs) samt lägga helt ny matta. Vad tror ni händer? Har sniglarna en chans att försvinna? Eller blir det bara bättre miljö för dem.

• Svar på tråden Mördarsnigel - tips samt fråga.
  • Teskedsmamman

Svenska skogssniglar är vita eller svarta... Mördar-helvetses-skit-sniglarna är bruna, ibland med en orange rand vid foten....

Det ENDA som jag har märkt hjälper (och vi har alltid haft invasion, värst i år faktiskt) är myskankor! De somrarna vi hade myskor hittade jag 2 sniglar/sommar... i år hade jag 46 sniglar runt mig på den övenskådliga yta av gräsmattan som jag såg och kunde räkna, när jag kollade en kväll....

Myskor är lätta att ha, kräver lite foder, en balja vatten, stängsel och vindskydd - that's it! De för inget oväsen, det enda som låter - förutom deras väsningar - är när de "flappar" med vingarna!

Tänkte jag skulle bygga en "japansk trädgård" med drivbänkar... då kommer jag sätta ståltråd i dubbel rad - ca 1 cm avstånd - runt bänkarna, på kanten och sedan koppla i vår elstängselgenerator på ståltråden, det resulterar i grillad snigel *MUAHAHAHAHA*

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 36
  • Näckrosen

Alla sniglar är ju skitäckliga!!!
    Vi har några som är svarta, inte randiga som skogssnigeln, och med bruna mönster, nästan som huggormar. De är långa, ca 2 dm.
    Sen har vi de vanliga svarta och några små bruna med snäcka. Bläää

• HellviHumle
    Teskedsmamman skrev 2007-06-24 00:03:21 följande:
    Myskor är lätta att ha, kräver lite foder, en balja vatten, stängsel och vindskydd - that's it! De för inget oväsen, det enda som låter - förutom deras väsningar - är när de "flappar" med vingarna!
    En del honor flyger väldigt bra men det fixar man lätt genom vingklippning. F ö väldigt trevliga fåglar.
  • famgiger

Teskedsmamman: tack för tipset om Myskor...vi har dock lite liten tomt. Bor i radhus och jag vet inte hur det skulle se ut med ankor på vår lilla tomt *ler*.

• timberhochmandie

Jag hittade en sida som påstod att igelkottar äter mördarsniglar (?). I så fall blir jag ännu mer förtjust i mina taggiga kompisar som springer omkring här i grannskapet.

• timberhochmandie

F.ö. spelar det väl ingen jättestor roll vilken sorts sniglar det är man har i trädgården. Om de är så många att de myllrar, och man har problem med dem så ska de väl döden dö i vilket fall som helst...

• Lady Gaga

ja du, jag har hört att det finns dom som häller salt på dom.

~äta här eller äta påse?~
  • Teskedsmamman
    HellviHumle skrev 2007-06-24 00:08:43 följande:
    En del honor flyger väldigt bra men det fixar man lätt genom vingklippning. F ö väldigt trevliga fåglar.
    Jotack! Jag upptäckte det en dag när en susade förbi hallfönstret på ovanvåningen, blev hastig och lustig vingklippning
    Hanarna är allmänt puckade också Eller så hade vi otur och fick en som var född med TILT i huvudet
    Det är trevliga djur faktiskt
    Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 36
  • famgiger

Vad tror ni om vår gräsmatta då?? Vi hade ju som sagt tänkt ta bort hela vår gräsmatta och anlägga helt ny. Vad händer då....

• HellviHumle
    Teskedsmamman skrev 2007-06-24 00:16:12 följande:
    Jotack! Jag upptäckte det en dag när en susade förbi hallfönstret på ovanvåningen, blev hastig och lustig vingklippning Hanarna är allmänt puckade också Eller så hade vi otur och fick en som var född med TILT i huvudet Det är trevliga djur faktiskt
    Vi hade ett femtiotal som värst. De går att äta också fast jag tycker att vanliga ankor är godare.
Svar på tråden Mördarsnigel - tips samt fråga.