• famgiger

Mördarsnigel - tips samt fråga.

Har just upptäckt att vi fått mördarsniglar i vår gräsmatta. Någon som har tips på hur man blir av med dem? Sedan en annan fundering...Vi tänkte nu under sommarnen lägga nytt gräs...för oss innebär det att ta bort all gräsmatta (jordfräs) samt lägga helt ny matta. Vad tror ni händer? Har sniglarna en chans att försvinna? Eller blir det bara bättre miljö för dem.

• Svar på tråden Mördarsnigel - tips samt fråga.
  • Teskedsmamman
    HellviHumle skrev 2007-06-24 00:19:48 följande:
    Vi hade ett femtiotal som värst. De går att äta också fast jag tycker att vanliga ankor är godare.
    Vi med Samma dag som maken kom hem från Bb när vår minsting hade fötts kom en stolt mamma med 31 små ällingar.... Vi hade redan 32 st fullvuxna ankor då... mamman hade varit väääldigt duktig med att gömma redet, vi plockade ägg som idioter Jag tyckte de var ganska goda, gillade den lite vilda smaken. Maken gjorde grytor som man kunde döda för
    famgiger skrev 2007-06-24 00:16:46 följande:
    Vad tror ni om vår gräsmatta då?? Vi hade ju som sagt tänkt ta bort hela vår gräsmatta och anlägga helt ny. Vad händer då....
    Det spelar nog ingen som helst roll... sniglarna vandrar på kvällar/mornar och vi har inte en snigen på gräsmattan/gården/morotslandet på dagen, men på kvällen kommer de i massor nerifrån skogen....
    Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 36
  • Trynträ

Hugg huvudet av alla du ser. Sen har jag läst att det finns snigelfällor att köpa.

• Vårblomma

Tyvärr så kommer inte sniglarna försvinna för att ni fräser upp gräsmattan. Sniglarna lägger äggen djuparen än så. Så tyvärr så är dom där för att stanna.

Tips som vår granne använder till "sina" sniglar (vi själva har gett upp hoppet om att minska antalet) är att han har en sprayflaska som han blandar kokande vatten och lite amoniak i. Sen går han runt och sprayar på alla snigar som han ser. Enkelt och effektivt.

Det finns en liten rolig bok som man kan köpa som heter "100 sätt att mörda en snigel". Sista tipset är att om inget av dom andra 99 knepen fungerar så lägg boken på snigeln och tryck till med foten .

Lycka till!

Ett tillägg till alla dom som inte känner till att vi har en snigel som heter leopardsnigel. Den är också brun men har svarta prickar och ränder på ryggen. Den brukar dessutom vara ganska lång och smal. Det är INTE en mördarsnigel. Men som sagt det kan vara jättesvårt att skilja på dem.

• morriis

Om du har lite tålamod framåt kvällen så kan jag rekomendera salt. Dom smälter bort när man strör saltet på dom.

Går själv runt här hemma på kvällen och "saltar sniglar" för dom äter ju upp sallad dill och alltihopa för en annars ju

Lev ditt eget liv för du ska Dö din egen död!
  • Skrattmås

Mördarsnigeltips:

* Klippa dom i två bitar (äckligt, jag vet..)
    * Ställa ut burkar med öl (de gillar det och drunknar)

• Honeymother

Jag har också problem med dessa helv**** sniglar, då vi har skogstomt.

Jag brukar gå och plocka upp dem för hand och sedan lägga dem i en bytta med salt. Det kanske låter lite grymt, men sniglarna fräter sönder och dör direkt. En väninna till mig köpte snigelfällor på Lidl, som hon fyller med folköl. Idiotsniglarna kryper sen i där och kommer inte upp. Tänkte jag skulle prova dem själv, för ryggen tar stryk av att man ligger på knä och samlar. Fy f*n!!!

Livets stora gåta är att älska,glömma och förlåta
  • Sussies

TIPSET med att lägga sniglarna i en hink med salt är KANONBRA (glöm bara inte att tömma hinken lite då och då).

Sen vil jag bara VARNA för att låta sniglarna ligga kvar på backen när ni dödat dem (hällt salt eller klippt dem itu). För om ni låter sniglarn ligga så kommer det BARA FLERA SNIGLAR. för på ngt sätt så känner dem lukte eller så av sina döda polare å då kryper dem dit å typ käkar upp sin *kompis*.
    SÅ om ni nu väljer att klippa dem (OBS KLIPP BAKOM HUVUDET annars kan äggen i snigeln klara sig å då bara förökar dem sig ändå) plocka upp de dödade sniglarna å släng dem i soptunnan eller i saltbad

Hoppas ni lyckas.

P.s. Jag har tomt på 3700 kvm så jag har lite sniglar att plocka......

• sanna77
    Sussies skrev 2007-06-28 08:20:18 följande:
    TIPSET med att lägga sniglarna i en hink med salt är KANONBRA (glöm bara inte att tömma hinken lite då och då).Sen vil jag bara VARNA för att låta sniglarna ligga kvar på backen när ni dödat dem (hällt salt eller klippt dem itu). För om ni låter sniglarn ligga så kommer det BARA FLERA SNIGLAR. för på ngt sätt så känner dem lukte eller så av sina döda polare å då kryper dem dit å typ käkar upp sin *kompis*.SÅ om ni nu väljer att klippa dem (OBS KLIPP BAKOM HUVUDET annars kan äggen i snigeln klara sig å då bara förökar dem sig ändå) plocka upp de dödade sniglarna å släng dem i soptunnan eller i saltbadHoppas ni lyckas.P.s. Jag har tomt på 3700 kvm så jag har lite sniglar att plocka......
    Att lägga sniglarna i en hink med salt är djurplågeri. Det bästa sättet är att klippa itu dem.

Själv låter jag de döda sniglarna ligga kvar i trädgården. Istället för att sniglarna äter på växterna äter de istället på snigelresterna. Då blir det lätt att hitta sniglarna, och plantorna har större chans att få växa i fred.
  • Sussies
    sanna77 skrev 2007-06-28 08:59:05 följande:
    Att lägga sniglarna i en hink med salt är djurplågeri. Det bästa sättet är att klippa itu dem. Själv låter jag de döda sniglarna ligga kvar i trädgården. Istället för att sniglarna äter på växterna äter de istället på snigelresterna. Då blir det lätt att hitta sniglarna, och plantorna har större chans att få växa i fred.
    Men dem dör ju på studs. Klipper du en snigel  å lter den ligga kavr så får du ju ara fler ju mer du klipper dem så får du ännu fler tillbaka
  • Euphorbia

Det är famförallt inte bra för gräsmattan och växterna och springa runt och hälla salt i trädgården.
    Samla sniglarna i en hink, klipp huvudet av dom och släng dom i soptunnan är den säkraste metoden.

• ming

Vi har köpt snigelfällor på ÖB, för 49kr/st. Man häller i lite öl som lockar till sig sniglarna som ramlar ner i det och drunknar. Och jo, de funkar faktiskt skitbra!
    Man kan göra egna såna också, tex med ett tomt mjölkpaket. Se bara till att gräva ner den lite i gräset så det blir lättare för sniglarna att krypa ner, samt ha något "lock" (fast inte så det är helt stängt) så det inte regnar ner i fällan.

• Teskedsmamman

Läste häromdagen (var det nu var) att släckt kalk skall läggas runt det man vill ha snigelfritt, klken fräter på sniglarna och dödar dem snabbt.

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 38
  • ming

Jag såg att det fanns en bok som heter "50 sätt att döda en snigel".

Svar på tråden Mördarsnigel - tips samt fråga.