• Sthmtjej

Budapest-tips

Jag ska åka på semster med min kille till Budapest om en vecka.

Är en flitig smyckestillverkare och undrar om någon vet om det finns pärlaffärer i Budapest, och som kanske har en adress?

Andra tips om shopping och "to do's" i Budapest tages tacksamt emot!

/Angelica

• Svar på tråden Budapest-tips
  • Sthmtjej

Tack så mycket för tipsen! Får dock intrycket av att Gellert är något av en turistfälla. Stämmer detta, eller är det värt att besöka?

• Bicky

Nja.... Nog var det många turister, men inte turistfälla skulle jag säga. I damernas badområde (där man i princip kan vara naken om man vill) arbetade en ungersk dam som inte kunde engelska och som bara pekade dit man skulle gå, eller inte skulle gå. Helt värt ett besök. Utomhusbadet på Margaretön är väl mer inriktad på vanliga budapestbor. Men båda var härliga att besöka.

Sthmtjej skrev 2007-06-26 13:09:46 följande:
    Tack så mycket för tipsen! Får dock intrycket av att Gellert är något av en turistfälla. Stämmer detta, eller är det värt att besöka?
  • Sthmtjej

Har hört en del om stället på Margaretaön också. Kanske besöker båda. Min killes föräldrar är från Ungern. Så han kan ungerska:) Ska bli jättekul att åka dit med honom! Är själv i resebranschen, så jag tycker om att researcha lite innan resan! Så man får ut så mkt som möjligt:) Har du några tips om bra restauranger/fik/uteställen? Var du i Esztergom?

• Bicky

Vi var inte i Esztergom. Men vi gjorde en liten utflykt till en by utanför Budapest. Jag kommer inte ihåg vad den heter nu, den börjar på s tror jag. Vi tog tåget dit och sen båten tillbaka på Donau. Det var trevligt.

Som sagt, Raday utca har en hel rad av restauranger och barer.Det är en gata som heter så. Vi bodde nära så vi gick dit mycket. Två restuaranger som rekommenderas, men inte ligger på Raday utca är

Museum programs-budapest.heliospanzio.hu/en/museum.html

och

Cosmo www.budapest.travel/Budapest_eat_and_drink/budapest_restaurants/d/cyrano_cosmo_restaurant_and_coffee_house-en/

Åh vad kul och trevligt ni kommer ha

www.budapest.travel/Budapest_eat_and_drink/budapest_restaurants-en/

• Theorese

åker också till budapest nästa vecka Ska hälsa på en väninna och tar maken med mig. Vad gäller bad så är Gellert jättefint men själv föredrar jag Széchenyi badet.

• Sthmtjej

Tack för tipsen Bicky!

Theorese- ska ni till Vinets Hus? Det verkar coolt tycker jag! Man betalar ca 150 kr och får prova massa goda viner i en spännande miljö! Det är taget, för min del:)

• Theorese

Oj, det vet jag inte, men det lät ju trevligt! Det vi ska göra är att åka till Balaton två dagar och sedan en dags utflykt till Miskolctapolca eller Visegrád. Sen tror jag att vi bara ska flanera runt i Budapest, shoppa lite se på lite turistställen. Jag har ju varit där flera gånger tidigare, men inte maken så vi får se vad vi gör.

• Sthmtjej

Vad härligt! Ha en toppen resa! Det är mitt första besök i Ungern, så jag längtar! Jag tror att det är jättefint vid Balatonsjön. Får åka dit nästa gång vi ska till Ungern. Vi kan hyra hyffsat billiga hus där tack vare kontakter:)
    Vet du något om priser på skönhetsbehandlingar, som pedikyr/manikyr osv??

• Bicky

Jag var på manikyr i Budapest. Jag bara trillade in på en salong. Hela behandlinglistan var på ungerska men det stod just manikur så det var tur. Jag var där i nästan en timme, fick fransk manikyr och det kostade 45 kr. Tjejen talade inte engelska. Jag bara pekade på nagellacket jag ville ha.

• Sthmtjej

Någon mer som har något härligt Budapest tips, eller kan varna för någon typisk turistfälla?

• Theorese

Ett tips är ju att alltid se till att man har giltlig biljett på tunnelbana, bussar, spårvagn det är ofta kontroller och kontrollanterna är ofta civilt klädda, plötsligt sätter de bara på sig ett band och börjar kontrollera biljetter...

• Sthmtjej

Ojdå. Läskigt det låter. Har väl tänkt att promenera en del. Men jag ska definitvt köpa t-banekort när jag är där. Det verkar ju vara jättebilligt med enkelbiljetter, runt en tia!

• Sthmtjej

Hur är maten?? Är det mycket fet mat? Ska definitvt prova langos! Något annat som är supergott?

• Theorese

Det är inget farligt bara man har betalt biljetten annars blir det dyra böter...

Maten är god, har faktiskt aldrig provat Langos "på plats"

• Sthmtjej

Har blivit så bortskämd med min svärfars Gulaschsoppa. Så jag vet inte om jag kommer att smaka den i Budapest.. Han har varje sommar Gulaschparty i trädgården där han gör en stor kittel med soppa över öppen eld. Och serverar med vitlöksbröd och ett gott vin! Det e nice!

Men langos ska va gott. Bakelser verkar det finnas gott om också:)

• Theorese

Men det är precis så dom Gulaschsoppa ska serveras!! Min väninna har planerat in en gulashkväll åt oss också Funderar faktiskt på om vi inte ska köpa hem en sån gryta.

Vad gäller turistfällor så är det väl som ialla städer, kring turistattraktionerna så bör man kanske vara beredd på att priserna är lite högre.

Jag längtar så, är en så underbar stad!

Svar på tråden Budapest-tips