• Anonym (Trötter)

Propavan

Har just tagit en Propavan, läste alldeles nyss värsta historierna om dessa piller. Folk som inte har kunnat sova pga ryckningar.
    Ngn som har ngt positivt att säga om Propavan?

• Svar på tråden Propavan
  • Dorian Ertymexx
    KickStart skrev 2007-07-03 00:15:38 följande:
    Jo då det är beroende framkallande. Därför ska man vara försiktig med att ordinera det för långvarigt bruk.Använder man det då och nu så är det ingen fara- men en del tar det i förebyggande syfte och ökar efter hand dosen och då kan det bli riskabelt.
    OK. Jag tog det under lång tid, men som sagt inte regelbundet. Men jag kanske inte var så känslig för just den bieffekten. Det är ju som sagt rysligt individuellt.
  • KickStart
    Centurion skrev 2007-07-03 00:17:09 följande:
    Morula: vet du hur propavan funkar i jämförelse m. ex stilnoct?
    Stilnoct och Imovan är insomningstabletter. De går ur kroppen relativt snabbt och ger effekt ungefär en halvtimme efter man tagit tabletterna. Då är det meningen att man ska få hjälp att somna in.
    Propavan fungerar annorlunda. Den ger en "jämn" dos över hela natten och går inte ur kroppen lika fort som t.ex Stilnoct. Nackdelen är att den måste tas upp till 2 timmar innan sänggångendet. Fördelen är att man oftast sover hela natten igenom- något som man ibland inte gör med Stilnoct.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Centurion

Tack Morula!

Mhm det är antagligen därför jag sov mellan 9.00 och 21.15 här en gång när jag tog 2 tabl Det är ordinerat 1-2 och när jag jobbat natt har jag supersvårt att sova så jag drämde till med 2 och fattade inte varför jag var HELT stenad. Ops!

• Anonym (Trötter)

Men finns det ngt insomnings piller som inte är beroendefrankallande?

• Indianica

Jag fick typ "myrkryp" i benen av Propavan, rätt vanligt tydligen sa läkaren. Men i övrigt funkade de ju bra, sov som knockad

• Anonym (iami)

Åt Propavan av och till i ca 5 års tid. Märkte inte av några biverkningar. Plötsligt en kväll fick jag ruggiga ryckningar. Nästan kramper i hela kroppen. Fruktansvärda timmar innan det gick över. Efter det vågar jag inte ta dem.

• Indianica

Anonym (Trötter) skrev 2007-07-03 00:30:42 följande:

Men finns det ngt insomnings piller som inte är beroendefrankallande?
    Imovane är jättebra. Tror att i grunden är alla insomningstabletter "beroendeframkallande" dock, för kroppen "glömmer" efter ett tag hur man gör för att själv slappna av liksom (jag åt dem i 5 år) Jag led i 2 kvällar av problem med att kunna somna när jag slutade med Imovande, inte så jag skakade och hade klassisk abstinens, men jag kände en viss oro i kroppen, en oro som jag inte känt vare sig förr eller senare. Detta varade dock bara i 2 kvällar, så jag klassar det som lindrigt. Mer psykologisk noja kanske det var.
  • Indianica
    KickStart skrev 2007-07-03 00:09:51 följande:
    Fördelen med Propavan och Lergigan är att de inte är beroendeframkallande.Något som både Stilnoct och Imovane tyvärr är. Annars är det också bra tabletter för tillfälliga sömnstörningar.
    Tack för infon. Jag började med Imovane när det var nytt på marknaden och då hette det att "det är absolut inte beroendeframkallande"
  • Anonym (Trötter)

Jag googlade det, och läste diverse tripprapporter

• Anonym (Trötter)

Hur många mg tog du?

Indianica skrev 2007-07-03 00:37:52 följande:
    Anonym (Trötter) skrev 2007-07-03 00:30:42 följande:
    Imovane är jättebra. Tror att i grunden är alla insomningstabletter "beroendeframkallande" dock, för kroppen "glömmer" efter ett tag hur man gör för att själv slappna av liksom (jag åt dem i 5 år) Jag led i 2 kvällar av problem med att kunna somna när jag slutade med Imovande, inte så jag skakade och hade klassisk abstinens, men jag kände en viss oro i kroppen, en oro som jag inte känt vare sig förr eller senare. Detta varade dock bara i 2 kvällar, så jag klassar det som lindrigt. Mer psykologisk noja kanske det var.
  • Indianica

Anonym (Trötter) skrev 2007-07-03 00:53:31 följande:

Hur många mg tog du?
    Oj...det här var ju längesedan nu...men det var ju iaf ett "rör" jag fick ordinerat (hade flytande variant, kanske finns tablettform också) Minns dock ej hur mkt ett rör rymde...

Jag kan säga att jag minskade dock den dosen på eget bevåg, för jag blev gräsligt trött dagen därpå med ett "helrör" och jag pluggade så det blev ohållbart att köra efter ordination. Tror 1/4 rör var lagom för mig.

Dosen utgår väl ifrån b la kroppsvikten och ens längd och jag är jätteliten så det där med ett helt rör var verkligen too much...
  • Indianica

Anonym (Trötter) skrev 2007-07-03 00:53:31 följande:

Hur många mg tog du?
    Äsch!!! Nu är jag också trött Glöm inlägget ovan, det var ju Propavanet det

Imovane, där tog jag 2 tabletter per kväll, bra dos för min del.
  • Anonym (jag)

Jag var tvungen att ta 2 st för att det skulle ge någon effekt.. Hade fått flera olika utskrivna innan men inget funkade...
    Tack å lov slipper jag tabletter för att sova nu...

Svar på tråden Propavan