Inlägg från: AnkFisk |Visa alla inlägg
  • AnkFisk

Sollentunamammor!!

Kickans mamma: OJ vilket liv ni haft!! Och att dessutom bli ifrågasatt av BVC på det!? Fast för mig betyder inte bvc så mycket mer än ett ställe att väga och mäta mina barn på. Jag tycker de är rätt svamliga och inte speciellt pålästa.

Så bup säger att man kan vänja alla barn vid att åka vagn?! Jo tjena. Där försvann deras status i mina ögon. Har iofs ingen erfarenhet av dem alls, men de ska ju vara experter... Fy faan för att låta barn ligga och skrika

• AnkFisk

Krodan: Nej, självklart kan jag inte döma Bup utan egna erfarenheter, jag överdrev . Men jag blir faktiskt förvånad över att de kommer med sådana förslag som Kickans mamma fick. Sen lär det ju förstås beror på vem man får träffa också!

Becca: Jag kan hålla med dig till viss del om att barn under 3 år inte behöver förskola, men som samhället ser ut idag så är det svårt att ge dem stimulans när "alla andra" i samma ålder går på dagis! Det finns inte lika mycket hemmamammor som när vi var små utan de flesta 2-3 åringar har ju faktiskt någon sorts barnomsorg. Och hur roligt är det i längden för Hanna 2,5 år att gå till Öppna förskolan och leka med bebisar?
    Så det är ju en balansgång det där med, för att bara bli underhållen av mamma fungerar inte i längden.

Sen är jag också av den uppfattningen att för alla familjer ser det olika ut, med tanke på diskussionen om dagis eller inte dagis för storasyskon. För vissa familjer är förskolan räddningen för att få vardagen att gå runt, medan andra klarar sig bra utan.
    Men jag håller helt med i ditt resonemang Becca om folk som verkligen utnyttjar systemet. Därmed inte sagt att ALLA föräldralediga gör det

• AnkFisk

Någon gång i slutet på vårterminen började Hanna bli tjorvig när jag hämtade henne på dagis. Det kom i och med att hon började känna sig trygg med miljön, fröknarna och de andra barnen. Jag vill själv inte att det ska bli bråk VARJE gång Hanna ska hem från dagis, så ibland är jag också en sån hemsk mamma som låter henne avsluta det hon håller på med i en förhoppning om att hon ska kunna lämna dagis utan att jag drar henne ut genom grinden.

Dessutom var jag ju gravid under våren, med foglossning, så jag hade ingen möjlighet att bara ta henne under armen och gå, hon väger en del . Men att vara gravid kanske är ett undantag?

Sen kanske du, Becca, kallar det för att "pjoska och tramsa", men för mig handlar det om respekt. Om Hanna alltid måste vänta på mig när jag ska slutföra saker, som tex diska färdigt eller avsluta ett telefonsamtal, varför ska jag då aldrig vänta på att hon ska få slutföra något? Självklart ska vi föräldrar sätta gränser för våra barn, men handlar det om gränsdragning att bestämma att hon har lekt färdigt bara för att JAG tycker det?

Intressant diskussion det här, men jag hade ingen aning om att man upplevs som irriterande om man inte tar sitt barn och går på en gång vid hämtning.

P.S (he he, som i brev *s*) Jag är däremot en sån som själv tar ansvar för mitt barn så fort jag är på förkolans gård. Är jag godkänd då?

• AnkFisk

Becca: Ja, jag förstår. Ibland måste man ju kunna säga till sitt barn att "nu räcker det!", och jag förstår att man irriterar sig på de föräldrar som beter sig som du berättar

Hoppas ni hade det trevligt på träffen idag! Vi hade en underbar dag på Skansen! Och för att återknyta till diskussionerna här var det helt utan bråk eller utbrott

Förutom att titta på djuren fick Hanna rida för första gången i sitt liv och åka karusell, och hon var så glad hela dagen!
    Lillasyster sov sig igenom hela besöket hon, men vaknade lagom till att vi skulle äta glass utanför entrén. Så nu har jag dregglat ner sjalen med chokladströssel

• AnkFisk

Måste fråga en grej om dagis för storasyskonen. Nu när Hanna börjar på dagis får hon ju gå fullt i 2 månader om jag fattat det rätt, men är det 2 månader från att syskonet föddes eller 2 månader från Hannas första dagisdag?

Och räknar jag sedan 60 dagar och på den 61:a dagen går hon ner på halvtid?

Pratade med någon kommuntant idag som förklarade att man själv anmäler när det är dags för halvtid. Okej, tack och hej sa jag, men sen dök tusen frågor upp när jag hade lagt på luren *s*

Är det förresten någon som utnyttjar de här 22,5 timmarna man kan välja för syskon som är under 3 år? Jag tänkte nog göra det, men hör gärna om lite erfarenheter från er!

• AnkFisk

Okej, och då är det i så fall 60 dagar i sträck väl, inte 60 arbetsdagar?

• AnkFisk

Krodan: Ja, det är om man har de hemma på loven som man får ha 22,5 timme. Men över 3 år är det väl bara 25 timmar?

Jag har inte riktigt bestämt mig än för hur jag vill göra. Och idag var vi på dagis och hälsade på efter sommaruppehållet och de visste inte hur de skulle lägga upp tiderna för 22,5 timme i så fall. All personal på Hannas dagis är ny och det är ju detta alternativ också, så de hade ingen plan än.
    Jag tror iofs att det bara är Hanna som blir deltidsbarn i höst, i alla fall på hennes avdelning, och då kanske vi får friheten att bestämma tider själva, jag vet inte.
    Annars brukar 15-timmars barnen gå tis-tors.

• AnkFisk

Krodan: Ja, kanske loven kommer att bli tuffa, speciellt eftersom öppna förskolan har stängt då också, men förhoppningsvis har jag lite andra mammalediga mammor att umgås med och de kanske också har sina storasyskon hemma :)

Sen fyller Hanna 3 år i april vilket betyder att hon går över på det vanliga 25 timmar/vecka. Så sommarlovet är räddat!

Becca: Hur gammal är Alvin nu igen? Har du provat att ge ersättning? Om det är så att det är smaken på vällingen han inte gillar? Konsistensen på välling är ju lite grynigare än ersättning, det kanske är den han har svårt för?

• AnkFisk

Krodan: Men du och jag kanske kan kämpa tillsammans?
    Det här är ju helt nytt för mig, Ida är bara 2 veckor gammal, så jag har ingen aning om hur det kommer att vara att ha två barn hemma som ska roas.
    Det är dock skönt att jag har bil hemma om dagarna så att man lätt kan ta sig någonstans. Får väl bli Nickis och Barnens Djungel mån-fre hela loven

Beca: Värsta stora killen ju! Men ändå inte så stor att han inte borde bli mätt på ersättning

• AnkFisk

Dulia: Fast jag ringde och kollade det där och kontraktet bryts när barnet fyller 3 år. Då går man över till det vanliga, 25 timmar.

Svar på tråden Sollentunamammor!!