Inlägg från: Camilllla |Visa alla inlägg
  • Camilllla

Sollentunamammor!!

Noodle: Alltså en del föräldrar börjar prata om allt och inget, om det ena och det andra som itne alls hör förskolan till.. Visst kan det va kul ibland om arbetet tillåter men det passar sig ju inte riktigt att de gör så varje dag... Självklart är det okej att prata lite om hur dagen varit eller om det är nåt som hänt som föräldrarna elelr personalen bör veta

Becca: Ja jag köpte ju en jacka på PoP-outlet i våras för jag tyckte den var såå fin.. Den är i 74 och jag tycker den borde passa i höst, får väl se om den funkar i vinter också kanske.. Nu har jag hitatt ett Snobben-set på Tradera som jag också tycker är jättefint men vet inte om det är nödvändigt
    Jag har börjat kolla lite på vantar och mössa och så också för jag är rädd att det ska ta slut annars..? Kanske är nojjig

camabo: Åh vad det är irriterande när man gjort upp att man ska göra på ett sätt och så ska alla lägga sig i ändå.. När vi skulle ut till Johans mammas landställe så hade vi bestämt att vi skulle ta med resesäng.. Sen ringde de ändå (då hade vi redan åkt halvvägs) och hade varit hos Johans mormor och hämtat en gammal resesäng och undrade om de inte fick göra i ordning den.. Johan sa att vi kan ju titta på den och tvätta av den kanske men vi har ju med vår resesäng nu så han kan sova i den.. Ja när vi kom dit så har de såklart ställt upp den andra resesängen ändå.. Så då vart vi ju tvungna att lägga honom där och vår resesäng släpades med i onödan...

• Camilllla

Jag har som tur är väldigt lätt för att säga åt min mamma när hon lägger sig i för mycket eller så.. Men det gör också att jag har lite svårare att acceptera att ingen säger åt svärmor, så därför har jag börjat försöka göra det också lite diskret i de värsta fallen...
    Men jag kan fortfarande bli irriterad på en gång i våras när hon tydligen fick för sig att vi satte Noel framför TV:n hela dagarna och det var ju JÄTTEfarligt för små barn...

Kickans mamma och noodle: Ta inte åt er så av det här, alla pedagoger är ju olika också och tycker olika.. Så länge det inte blir helgalet för verksamheten tycker inte jag det gör så jättemycket om ett par föräldrar stannar lite länge ibland, men jag vet andra som tycker det är jobbigare men alla tycker ju olika om allt..! Men de vi pratar om är ju extremfallen, kanske typ 3 st av 50 föräldrar...
    Oroa sig för vad andra tycker kan man ju alltid göra.. Jag har tyckt det känts ibland som att föräldrar som är kanske 10 år äldre än mig inte riktigt tar mig på allvar som personal för att jag var 21 och barnlös..
    Och även om jag är van att arbeta på förskola kan jag känna att det blir lite läskigt när Noel ska börja för de kanske har en helt annan syn på saker mot vad jag har erfarenhet av

• Camilllla

Nu är vi hemma igen efter några dagar i lantluften med flygplan Det har blivit ett hemskt liv på Noel, han prat-gnäller hela tiden...

camabo: Tycker det låter som en bra plan för honom, se till att han ska skriva det 5000 gånger också

Vad det gäller amningen har jag inte mycket att säga.. Det är ju typ så situationen har varit här och det har ju fått lösas med tillägg i flaska, men det kör ni väl redan med? Min produktion ökades inte av mer amning så jag antar att brösten helt enkelt tyckte det räckte...

Becca: Vad blev det för hoppgunga och hur sattes den upp?

• Camilllla

Kan tänka mig att det är ett väldigt pusslande att få till den dagistid som passar bäst när man har en liten hemma, svårt att veta innan liksom.. En del på min gamla förskola tyckte bestämt att har man sagt nåt så ska det va så, men jag tycker man kan va lite flexibel om det inte alls funkar för barnet/föräldern...

Becca: En fundering bara, när jag frågade på bvc om vällingstart vid 6 månader sa sköterskan att det man ska tänka på är att de ska få max två såna mål om dagen, alltså ett mål välling och ett mål gröt eller två av det ena bara.. Är det nåt du hört?
    Sen tar de väl ut varandra om barnet vägrar det ena men jag förtår din tanke av bekvämlighetsskäl...

• Camilllla

Becca: Aha, smart Men då tycker jag inte det är hela världen om han äter gröt två gånger i rad, även om det såklart är lite bekvämare med välling...

• Camilllla

Uusch hatar småkryp och kryp överhuvudtaget o grejer... Ibland när vi går ner mot Norrviken (sjön alltså, inte själva området) och det är lite fuktigt på marken går jag och tittar ner hela tiden och måste parera för såna där äckliga sniglar, har världens fobi för att trampa på dem och vill inte ha dem fastkladdade under barnvagnshjulen heller...

Det enda jag kan komma på som är jättebra med att bo i en lägenhet högt upp är att det är så insektsfritt! När vi bodde vid Konsum på 4:e våningen såg jag aldrig en spindel tror jag.. Nu händer det ibland men nu är vi ju bara en våning upp.. Källare är som sagt livsfarliga, fyyy...

Jag visar ingen nåd och dödar allt så fort jag bara kan, om inte Johan är hemma så jag kan ropa på honom...

Dulia: Vad roligt att Bianca ändå verkar ha haft så roligt hos mormor! Och klart de ska uppföra sig exemplariskt på restaurang bara för att mamma och pappa inte är med

• Camilllla

camabo: Hmm jag fick däremot svaret (men det var när Noel var 4 månader) att när man även ger ersättning så kan man ge lite extra vatten... Och det kan ju stämma på så sätt att bröstmjölken på något magistk sätt reglerar både salt och allt möjligt efter behov men ersättningen är ju densamma hela tiden.. Alla behöver ju mer vätska när det är varmt..
    Noel får vatten i nappflaska ibland när han är gnällig utan anledning (men nu äter han ju både mat och gröt också) men det är inget vi gör regelbundet så det gör nog varken från eller till...
    Vad är det för vagn ni har förresten? Vår City cross är det tack och lov inga fel på än...

Dulia: Håller med de andra, du är verkligen duktig som klarar av att baka så fina tårtor (och annat) och vara 2-barnsmamma samtidigt!

• Camilllla

Dulia: Jag tror alla är duktiga på olika saker Jag är INTE duktig på att ta mig tid till att baka Och en tårta skulle jag nog aldrig ge mig på, jag har sett vilket humör andra i min familj fått när de gjort det och då är de ändå tålmodigare än mig...

• Camilllla

Modesty: Jag har skrivit 080801, för enkelhetens skull.. Tror ändå det hamnar på samma dag som alla andra men vet inte exakt vilket datum som gäller, troligen omkring 15/8
    Ses vi på onsdag förresten? Jag funderar på hur jag ska lyckas roa Noel där nu, det är ju trots allt lite annat än för två månader sen... Kommer ensam också för nu är det "fel" veckor för Johan, du vet ju hur hans schema ligger... Men skulle det bli helkörigt är det väl bara att dra hem i förtid
    Lycka till med Fia inatt!

Becca: Hmm kanske är därför jag börjat känna mig helseg också? Iaf på nätterna.. Fast det har jag nog gjort i perioder förut också egentligen... Noel ammar ju fortfarande morgon och kväll men det blir väl totalt typ 10 minuters amning per dygn.. Idag var vi iväg på hand eftermiddagsmål och då provade vi att ge fruktpuré som mellanmål för första gången och det gick ju suveränt Han åt upp hela burken och man märkte ju när vi kom hem vem som fått mat och vilka som inte fått mat

camabo: Jag har fått lite ångest ibland nu när vi bytt till sittdel om man skulle valt en City Jet istället, men nästa sekund är jag supernöjd med City crossen.. Går nog inte riktigt att säga vad som är bäst Hoppas du slipper mer strul nu!

• Camilllla

Becca: Jobbigt och ont! Har för mig att nån i min familj gjort nåt liknande men minns inte vad som hände sen så det läkte nog Min pappa kommer hem med lite fina sår från verkstaden ibland...

Modesty: Jo jag hoppas det kommer gå bra. När han var mindre så var det ju så lätt att slänga fram tutten så var han tyst en timme i bästa fall men det ska väl gå att ordna på nåt sätt nu med...
    Förstår att ni inte vågat börja med smakisar om ni har allergier att kolla.. Jag hoppas få lite inspiration att försöka göra egna puréer

Svar på tråden Sollentunamammor!!