happy72 skrev 2007-08-24 16:56:04 följande:
Funderar på hur sorgen skiljer sig åt när ett dödsfall beror på en olycka jämfört med t ex sjukdom.. Jag menar, jag är ju jätteledsen över min brors hjärnblödning och för tidiga död, men funderar på om det känts ännu hemskare om det skett en olycka..och ännu värre om jag tagit på mig skulden. Vad tror ni andra? Har ni filosoferat kring det?
Min bror var sjuk 1,5 år innan han dog, och vi visste ganska länge att det inte fanns något hopp. Jag hann sörja en hel del medan han långsamt blev sämre, och när han dog fanns inte så många tårar kvar. Den första tiden var i stället en blandning av stilla sorg, lättnad (för att jag inte längre oroade mig och för att han slapp plågas längre) och dåligt samvete för att jag var lättad.
Skillnaden var enorm mot ett annat dödsfall vi haft, som kom totalt oväntat. De första veckorna var chocken så stor att den slog ut sorgen nästan helt. Chock, ilska, förvåning, förvirring. Kunde inte äta och inte sova. Och när sorgen väl kom var den som en slägga i huvudet.
Men att säga vilket som egentligen är värst? Det går nog inte ...