• vermilion

Hur gör ni för att få barnen att plocka upp efter sig?

Adam är 3 år och totalvägrar att plocka upp nåt alls här hemma. Det ligger bilar, böcker och leksaker överallt. Okej att man inte kan begära att han ska städa upp allt efter sig, men han vill inte ta nåt alls. Jag vet inte hur man ska göra, vi har försökt att göra det till en lek, börja plocka upp och se om han hjälper till osv..
    Hur gör ni? Hos dagmamman hjälper han gärna till, och vill han inte städa undan efter sig så.. ja då får han göra det ändå, han brukar inte vägra så mycket där.
    Ska man bara städa upp efter honom och inte "kräva" nåt alls, eller vad gör man?

• Svar på tråden Hur gör ni för att få barnen att plocka upp efter sig?
  • vermilion

Oj, okej. Man kanske är lite för snäll ibland..

Får man fråga hur ni är själva? Plockar ni alltid upp efter er? Vi är ju lite röriga själva, inte så det ligger saker överallt hela tiden, men det är inte alltid man plockar upp klädesplagget genast eller diskar undan allt på en gång osv. Kan det vara så att så länge man inte själv plockar undan allt man haft så gör inte barnet det heller?

• Morbid Mistress

Vi har städning en gång om dan och rummet ska vara städat innan bolibompa så vi säger till omkr 10 minuter innan det börjar och då går det fort. Hon blir 3 i oktober. Ibland är hennes tankar på annat håll och då går vi med henne och då hjälps vi åt att städa.

• nidaros

Jag kör också med varianten att om dom inte plockar undan efter sig så slängs sakerna, och det fungerar! Kört den varianten i drygt ett år och det är ett effektivt sätt fortfarande.

• Millans hustru

jag säger att nu ska VI städa upp dina saker och kräver att vi hjälps åt. för mig är det okej att hon inte städar ensam men det är inte okej att jag får städa allt! jag kräver att vi gör det tillsammans. det funkar rätt bra.

• vermilion

Här funkar det knappt alls. Sambon vill inte "tvinga" honom, eller ta undan hans leksaker. En gång av fem lyckas man övertala honom, då hjälps vi alla åt.

• mrsblue
    vermilion skrev 2007-07-12 12:42:49 följande:
    Hmm, det funkar inte. Har försökt nån gång att plocka undan saker men han kommer inte ens ihåg dom. Har nog lite för mycket bilar..
    Vi gör så här:
    Leksaker han inte lekt med på vi säger 2 veckor dom tas i en kartong (OBS barnet ska inte vara inne/hemma)och bärs undan. Efter ~1-2 månader kommer några (OBS inte allt) av dessa fram igen. Så håller vi på då hans rum annars blir överfullt med grejjer.
  • Sagaskrutt

Så här gör vi..

Om inte sakerna på dotterns rum plockas upp innan hon går och lägger sig lägger jag dom i en kasse som hon inte får tillbaks förrens hon lärt sig och då får hon bara välja en eller två saker som hon får tillbaks..
    Det har faktiskt gett resultat!
  • Signatur

Vår son är 2 år och städar glatt (för det mesta). Dels har vi alltid tränat på det och dels gör de så på dagis. Ibland kör han fast och då får man visa hur man gör/vad man ska göra. Vi visar och visar och så hjälps vi åt. Det är alltid roligt att "hjälpa mamma/pappa".

• Fru Anders

...Hotar med stora svarta sopsäcken...då går det undan med att städa bort leksakerna och allt annat kraft....

Nackdelen (hihi) är ju att nu säjer hon till oss att om vi inte plockar bort grejerna (våra) så kommer väl sopsäcken fram då oxå? Så nu är alltid det rent och fint härhemma.Hahaha

• MammaLiisa

Vi brukar ha en "tävling" om vem som hinner plocka undan mest leksaker, mamma eller barnet...
    Funkar utmärkt, det blir till en lek och fort går det också!! =)

Svar på tråden Hur gör ni för att få barnen att plocka upp efter sig?