• vermilion

Hur gör ni för att få barnen att plocka upp efter sig?

Adam är 3 år och totalvägrar att plocka upp nåt alls här hemma. Det ligger bilar, böcker och leksaker överallt. Okej att man inte kan begära att han ska städa upp allt efter sig, men han vill inte ta nåt alls. Jag vet inte hur man ska göra, vi har försökt att göra det till en lek, börja plocka upp och se om han hjälper till osv..
    Hur gör ni? Hos dagmamman hjälper han gärna till, och vill han inte städa undan efter sig så.. ja då får han göra det ändå, han brukar inte vägra så mycket där.
    Ska man bara städa upp efter honom och inte "kräva" nåt alls, eller vad gör man?

• Svar på tråden Hur gör ni för att få barnen att plocka upp efter sig?
  • Hera78

Plocka bort sakerna han inte plockar bort och lägg dem någonstans där han inte vet vart dom är (göm dom)... till sist frågar han efter om och då kan man snällt förklara att plockar man inte upp efter sig får man inte heller leka med leksakerna... naturligtvis får han sedan en andra chans att visa att han lärt sig

Funkade på mig när jag var liten... kanske inte så liten som tre, men det funkade

• vermilion

Hmm, det funkar inte. Har försökt nån gång att plocka undan saker men han kommer inte ens ihåg dom. Har nog lite för mycket bilar.. Fundersam

• vitvarghona

En liten kille på 3 år kan vist plocka upp sina leksaker

Du kan göra så här: säg till pojken att plocka du inte upp dina
    leksaker ja då slänger vi dem! Hämta en svart soppsäck och lägg
    leksakerna där i. Sen ställer du ut leksakerna i förådet.

Eller så plocka du helt änkelt väck alla leksaker!!
    Så får han visa att han är en stor kille innan han får en leksak
    Ge honom en i taget.

Be honom hjälpa till att duka bordet och så vidare
    är man tre år klara man ganska mycket själv

Min son är idag 13....
    Han hjälper till med det mesta här hemma
    Allt från att dammsuga till att diska

• vermilion
    vitvarghona skrev 2007-07-12 12:46:27 följande:
    En liten kille på 3 år kan vist plocka upp sina leksakerDu kan göra så här: säg till pojken att plocka du inte upp dinaleksaker ja då slänger vi dem! Hämta en svart soppsäck och läggleksakerna där i. Sen ställer du ut leksakerna i förådet.Eller så plocka du helt änkelt väck alla leksaker!!Så får han visa att han är en stor kille innan han får en leksakGe honom en i taget.Be honom hjälpa till att duka bordet och så vidareär man tre år klara man ganska mycket självMin son är idag 13....Han hjälper till med det mesta här hemmaAllt från att dammsuga till att diska
    Fast det känns strängt.. Fundersam
    Nån gång när man varit irriterad så har man sagt att plockar du inte upp det där så kastar vi sakerna. Sen dagen efter har han fått tillbaka dom, så det var ju ganska meningslöst. Och känns inte bra heller.. men saken är den att jag inte vet om man är "för" snäll. Det är svårt när det ständigt känns som om han är för liten för allting.
  • amasonas

Mina söner har asmycket leksaker (vadå bortskämda....)  de får plocka upp efter sig, ettåring fattar ju inte så mycket än men efter mycket innötande av att leksakerna tas bort om man inte plovkar upp dem så funkar det oftast (inte alltid dock)

Vi har även tagit bort dem många gånger mellan 2-4 årsåldern, då främst alla hans (äldsta sonens) älskade bilar, ibland tog det flera veckor innan han fick tillbaka dem, han var tvungen att lära sig att uppskatta det han har & att ta hand om det, vilket han inte gjorde under ett tag.

Vi har även väldigt bra förvaringslådor med bilder på så att det är lätt som en plätt att hitta rätt låda till sakerna

Jamie030405 Anton060524
  • vitvarghona

Man tro ofta som förälder att man är dum om man är lite sträng
    Men det funkar!!
    Och barna mår bra av gränser och regler
    Prova så ska du få se

• Hera78

Precis! Barn måste få regler att rätta sig efter, men det viktigaste är nog att vara konsekvens och inte bara komma med tomma hot.

Minns när jag var i tonåren och hade för hundrasjuttielfte gången inte städat mitt rum när mamma sa till mig att städa och då kom hon till mig och sa att "allt som ligger på golvet kommer jag att kasta i en sopsäck). Sagt och gjort... sopsäcken kom och mina saker försvann (hon visste förmodligen vad hon faktiskt vågade kasta och inte) och många av sakerna såg jag aldrig igen. Men jisses vad jag lärde mig min läxa... lägg aldrig sånt på golvet som du inte vill förlora

• knasmaija

När min dotter ska plocka undan efter sig på sitt rum och totalvägrar så får hon stanna där tills hon har plockat undan, det kan ta tid men jag tycker att dom ska lära sig... Undantag om vi ska äta, eller om hon måste gå på toaletten, då får hon fortsätta när hon färdig...

• Hera78

Har ett par bekanta vars barn har en halv miljard leksaker (känns det som) och jag har märkt att han inte längre uppskattar när han får något och leksakerna har inget egentligt värde för honom. Var nyligen på hans 3års-kalas och han rev upp pappret (som barn och även jag gör ) för att sedan inte ge någon som helst reaktion på själva presenten utan istället gå direkt på nästa och nästa. Presenterna låg sedan i en hög som han inte ens ägnade en tanke åt...

Barn som inte har för mycket leksaker lär sig nog att uppskatta de dom har och det tror jag även gör dom lite mer tacksamma. Nu har jag ju inga egna barn så jag är långt ifrån någon expert, men jag tror ändå att det mesta handlar om sunt förnuft :)

• MissOsbourne

Min dotter är 3 år och 3 månader och jag och min pojkvän säger alltid till henne att plocka upp sina saker annars åker de i soptunnan och då skyndar hon sig.Så innan det är läggdags ska alla leksaker som hon tagit in i vardagsrummet in på hennes rum.Att hon sedan släpper allt på golvet precis innanför dörren på SITT rum är en annan sak....=)

Svar på tråden Hur gör ni för att få barnen att plocka upp efter sig?