• ebben

Kläder till dagis? Lista tack.

Alltså:vet att det florerat liknande trådar,men hittade inget bra då jag sökte......
    NU vill jag att ni som har dagisbarn ger mig en lista.
    På kläder som behövs då man har barn på dagis.
    jag har ingen erfarenhet av det!
    O om ca 5 veckor börjar BÅDA mina småpojkar samtidigt!?
    Måste ju se till att det finns bra plagg!! O flera antagligen så jag inte måste fara fram o tillbaka med allt!
    Tipsa mig på en enkel lista tack! (ni som är proffs )

• Svar på tråden Kläder till dagis? Lista tack.
  • Catchie80

dagispersonal är bra på att påminna om vad de saknar i korgen, så det är nog ingen fara med det.De flesta dagis har extra av allt som är allmänt och till för det barn som saknar något. Vår son gick runt i ett par för stora stövlar i 2 dar innan vi hunnit köpa åt han.De har även extra mössor osv, för det försvinner ibland.

ebben skrev 2007-07-12 14:49:32 följande:
    Jisses,jag får små ångest över detta!!Ärligt,jag KAN inte sånt här.......När man bara är hemma så är det en helt annan sak....även om de är ute,men då har man ju huset att gå in i om de skulle bli kalla eller blöta mm.Fy.....jag kommer att bli psykiskt sjuk innan de ens börjar på dagis!!
  • Miss Lau
    ebben skrev 2007-07-12 14:43:43 följande:
    men säj att man har regnkläder på dagiset,o så far man hem efter dagislutet o då har man regnkläderna där.Så när man väl är hemma kanske det börjar regna,jaha-då har man inga kläder o barnen kan inte vara ute?Tja,jag svammlar antagligen,men jag VET verkligen inte hur man gör med dagisbarn .....Pojkarna kommer ju att vara 3år o 1månad,o den andra 1år o 9 mån.
    Brukar ni gå ut i regn på eftermiddagen? I såna fall kanske ni känner ett behov av att ha en uppsättning kläder även hemma. När vi kommer hem från förskolan så är det tusen och en saker att fixa med hemma. Bl a ska ju maten ordnas. Så jättemycket utelek hinner vi inte med, och regnar det brukar vi mysa ihop oss inne istället. Barnen har ju redan varit ute under rätt lång tid på förskolan.
  • ebben

valmar-nä,även om JAG är inne o fixar mat mm,så är barnen ute! vi har inhängnad gård o sandlåda,rutchkana,o gungor...så de är ofta ute själva+att jag ju ser de o hör de......
    Så nä,ni har rätt,VI är inte ute i regn på EM,men DE är det ofta .....

• ebben

Tack för stöd i all ångest......
    Men som sagt-det är väl bara jag som "hetsar" upp mig över detta.
    Kommer säkert att bli bra......Men jag hade min dotter på dagis ca 3 månader bara o det för typ 10 år sen!? Så det minns jag inte ens mycket av.......

• ebben

O förresten? Hm.....Är det bara vi som är ute i regn?? hehe ,verkar vara konstigt lpter det som? .
    "finns inget dåligt väder,bara dåliga kläder" .

• Miss Lau
    ebben skrev 2007-07-12 15:01:46 följande:
    O förresten? Hm.....Är det bara vi som är ute i regn?? hehe ,verkar vara konstigt lpter det som? ."finns inget dåligt väder,bara dåliga kläder" .
    Nej, vi är också ute i regn. Men det är inte speciellt ofta det uppstår problem eftersom vi tar hem regnkläderna från förskolan om det regnar när vi går hem. Börjar det regna efter att vi kommit hem och barnen absolut vill vara ute så klarar de sig med sina skaljackor som också står emot regn hyffsat.
  • Crazy Baby

Har precis samma problem som ts, vår stora tjej börjar på förskola i höst och jag har ingen koll alls vad som behövs!

Tänkte fråga en förskole-kläder relaterad fråga!

Hur märker man kläderna bäst! Bara med textilpenna, stryka på-lappar, stämpel? Vad är bäst?

• Cakar

Märker att det är väldigt olika vad man har och inte...
    Har talat med grannen som har barn på ett annat dagis än jag och det som var samma var.

Blöjor (ingår inte i dagisavgiften)
    underbyxor/kalsonger (om barnet är blöjfritt)
    regnkläder(En uppsättning hemma och en på dagis)
    sov tröja (gäller barn som sover på dagis)
    långbyxor
    Kortbyxor(sommartid)
    T-shirt
    Strumpor

På vårt dagis vill personalen att barnen har ett par utebyxor ex jeans så de slipper få med sanden in. (blir en hög när 15 ungar drar medsigi fickor och byxvecken)

Hur det än är så märker du lite efterhand och ofta vid inskolningen får du en lista poå vad de anser du bör ha där.

• Issey Miyake

Tycker att det är oumbärligt med stövlar/regnkläder i dubbel uppsättning. Vill inte måsta vara inne bara för att det regnar . På förskolan går man ju ut i alla väder och då är det ju inte så bra heller om man råkat glömma regnkläderna hemma.

• ebben

vi har en textilpenna,o märker på det viset!

• Miss Lau

Vi märker barnens kläder med en vanlig kulspetspenna, på tvättetiketten. På stövlar och skor skriver vi på insidan, fungerar jättebra.

• MuminMy

många par vantar behövs, gärna ett par galonvantar för kalla höstdagar
    fodrat regnställ
    ofodrat regnställ / ställ i funktionsmaterial, t.ex. från pop
    fodrade regnstövlar / skor i goretex
    ofodrade regnstövlar
    extra kläder, jag har lite som jag köpt begagnat som extra på dagis, brukar ligga ett par vanliga byxor, ett par joggingbyxor och 2 par tröjor där. tar med nytt om han använt något.
    Mössor, jag har haft en superbra mössa från kik-kid som är som en hjälmmössa utan snodd, går ner bra över öronen. Vintermössa från reima med knyt under hakan.
    Till vintern: overall (jag hade en reima som han åkte till och från dagis i så behövde vi bara en)
    Blöjor och ev. salva om du har någon speciell. Kolla vad de använder vid blöjbyte så de inte har något du inte vill att de ska använda på ditt barn.
    Napp och snutte/nalle
    ev. drickmugg om ditt barn fortfarande använder det (vårt dagis hade bara utan drickstopp och det fixade inte vår son när han började).
    Ryggsäck - hade vi inte först men det är jättebra att ha för småsaker som ska dit och hem och papper och sånt Vi har en minikånken från fjällräven.

Vi märker med "tagit"-pluppar så kan man lätt ta bort märkningen sedan, skor etc märks med märkpenna (kostade 20

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Little Ms Chatterbox

När du ska namna, skriv efternamnet om det är sådana kläder som kommer ärvas tex tjocka jackor och sånt så extra personal inte behöver fundera på vilket syskon det är som har haft jackan tidigare. (kanske inte funkar om halva dagis heter Karlsson men...)

På dagis har Z. en väska som alltid ligger kvar, fylld med extrakläder som duger till allt, strumpor och kallingar. Mjukisbyxor och t-shirt i lite större storlek så man inte behöver byta ut så ofta. En munkjacka. På vintern lägger jag i extra vantar och tjocka strumpor.
    De dagar som det ser ut att bli regn tar jag med regnkläder i en annan kasse som åker med fram och tillbaka varje dag (lite si å så med det om sambon hämtar ). "Utebyxor" Det är vad vi kallar dom, byxor som inte gruset fastnar i.

När dina barn börjar kan  det fortfarande vara soligt, kan vara bra att skicka med solkräm, myggmedel och kanske Xylocain, om dina barn inte kan låta bli kliande insektsbett.

Om jag skulle tappa några hekto, låt dom ligga, jag behöver dom inte!
  • Nimbus
    * Regnkläder + stövlar
    * Extra kläder: strumpor, (underbyxor), byxor, t-shirt och tröja.
    * Inför vintern: En ovrall, tjocka skor, vantar, mössa, fuskpolo.
    Ta med dubbelt av extrakläderna, någon dag kommer hon säkert upptäcka vattenkranen
    Ovrall, regnkläder och stövlar är bra om det alltid finns på plats. Samma sak med vantar och mössa.
    Ta gärna med ett par innetofflor eller mockasiner om golven på förskolan är kalla. Då kan iaf barnet själv välja att ha dem på eller ej.

Tänk på att det är bra om galonbyxorna är tillräckligt stora för att rymma vinterkläder innanför.
  • ebben

Tack för tips..Jag o min dagisångest får nog överlämna det där till mannen-han är lite mer "sansad"! Dock snålare så han lär inte tycka att de behöver nånting......... .

• UmeåElin

Ett övrigt tips: När ni köper vinteroverall, se till att det finns så mycket tyg i den så ni kan "grabba näven full" om ni nyper över axlarna på barnet i overallen. Brukar vara ett bra mått för full rörlighet hela vintern.

• Miss Lau

Ett till tips.
    Spring inte och köp allt på en gång. Vänta och se vad ni behöver. Saknar barnet något så kommer personalen att säga till.

• tessan27

Det där med extra regnkläder. Jag är lite glömsk och vill inte komma på när vi lämnar att jag glömt regnkläderna hemma för att vi åkte hem i dem dagen innan. Så då köpte jag ett extra sett billigt på tradera. Plus att jag köpte det andra i Ullared så sammanlagt blev nog båda setten billigare än vad ett sett kostar i affären. Sen har vi även ett POP sett med jacka och byxor som är vatten avisande som funkar att ha hela året, bara att sätta på fleece under på vintern. (vid lagom kyla så klart)

• Cakar

Många anser at det blir för dyrt med dubbla uppsättning av regnkläder. men regnkläder är ju de plagg som mest sällan SLITS ut. begagnat går utmärkt och blir billigare i längden.
    Ofta har de på dagis sk bytar dagar en på våren och en på hösten passa på då.
    (jag ahr massa dubbla sett till salu både stövlar och byxa + jacka)

Svar på tråden Kläder till dagis? Lista tack.