• Marlene B

Högenergifoder till stora hundar?

Vilket är bäst? Har testat många foder och inget som passar särskillt bra.
    Har Magnussons för tillfället vilket jag inte alls är nöjd med. Han behöver ett högenergifoder för att lägga på hullet och för att han äter väldigt lite varje dag.

Någon som har ett tips på bra hundfoder som i det här fallet är till en Leonbergerhane på 2½ år?

• Svar på tråden Högenergifoder till stora hundar?
  • ja88

High Energy Professional protein 32% fett 24% ger jag till min "magra speta". Ja nu är hon inte mager längre, hon har aldrig varit någon storätare och är det inte nu heller men håller hullet fint på detta foder, pälsen är bättre än nånsin och hon mår bra. Det är svenskt, köttbaserat och vetefritt. Bra pris med tanke på kvaliteten - ca 475:- för 20 kg. Finns på t.ex. granngården.

• Nikitastar

Cloudberry:
    Det går inte bara att titta på % när det gäller protein och fett osv. Kvaliteten på exempelvis proteinet är minst lika viktigt.
    Kaloriinnehållet kan oxå vara en riktlinje.

• Snufserufs

Prova ett färskfoder istället.

• Xgirl83

Snufserufs skrev 2007-07-14 17:26:46 följande:

Prova ett färskfoder istället.
    Ja det var faktiskt en väldigt bra idé! Jag har hört om många hundar som är kräsna med maten men som älskar färskfoder och äter det med stor aptit. Dessutom gick vår hund upp väldigt i vikt av det och det borde ju vara positivt för din hund. Vår hund älskade det och hade underbart lite och fast avföring.

Här är några tillverkare:
    Klass - www.klassfoder.se (det vi gav)
    Bravo - www.bravohundfoder.se
    Fodax - www.fodax.se
    Nordic - www.nordichundfoder.com
    Halla - www.hallafoder.se
    Priima - www.priima.se
  • Snufserufs

Jag har provat Klass, Priima, Nordic och Bravo.
    Bravo är det som jag tycker är lättast att hantera och hundarna älskar det!

• Marlene B

Bra tips om fäskfoder, jag har tänkt tanken förr. Men jag räknade ut hur mycket som skulle gå åt på en månad och priset skulle bli nära 800:- i månaden och jag vet inte om jag riktigt är beredd att betala det. Han skulle behöva 10 burgare/ dag av Bravo som Snufserufs tipsade om....hur mycket gav ni era hundar?

• Xgirl83

CloudBerry skrev 2007-07-14 21:14:27 följande:

Bra tips om fäskfoder, jag har tänkt tanken förr. Men jag räknade ut hur mycket som skulle gå åt på en månad och priset skulle bli nära 800:- i månaden och jag vet inte om jag riktigt är beredd att betala det. Han skulle behöva 10 burgare/ dag av Bravo som Snufserufs tipsade om....hur mycket gav ni era hundar?
    Oj! För oss var det billigare att ge Klass än torrfoder. Men jag tror butiken som sålde det hade ett ganska bra pris.
  • Snufserufs

Hej!
    Jag ger torrfoder till ett mål och Bravo till ett mål.
    Har tre hundar så pga platsbrist kan jag inte ge färskfoder alla mål.
    Har äntligen hittat ett torrfoder som stämmer överens med mina krav -
    www.standardt.se/

• Rottis77
    Tigertofflan skrev 2007-07-14 16:07:51 följande:
    www.royalcanin.se/Hund/Produkter2/Maxi/Energy.../
    Detta gav jag min rottis hane som inte la på sig i vikt och vi tränade väldigt mycket, och det va verkligen jätte bra för honom. Ibland gav jag honom även lite rå komage och med detta fick jag nästan upp honom till normalvikt.
  • Marlene B

Tack för era svar förresten.. Jag har köpt Royal Canin 4800 torrfoder vilket jag tror ska vara det bästa i nuläget, ska komplettera och blanda i klassfoder också.

• ideligen

Jag tycker att du gjort helt rätt, har själv en leonberger tik på 6,5 år som hade svårt att lägga på hullet och int eriktigt ville äta, hon får nu RC 4800 och nu äter hon så bra och har gått upp i vikt så att jag funderar på att börja använda det andra högenergi fodret som RC har (det som inte är lika högt), hon har även fått B-vitamin det har nog hjälp till att öka hennes aptit.
    lycka till med fodret

• Sussa76

Royal Canin är kanonfoder. Gav det till min leonberger i flera år. Men min newfoundland klarar inte av fisk så vi fick byta foder och hittade PRECEPT, mkt bra! Rekomenderar det starkt! När han behövde lite extra köpte jag en säck av deras Endurance, men normalt äter han Competion

se www.lupus.se

• Julie1e

Jag tycker Lone Star är kanon. Där kan man verkligen välja hur fett du vill ha de med och mina hundar äter de med god aptit. De tycker jag är kanon bra om man ska få en hund att gå upp och sen hålla då är de bara att köpa samma foder men gå ner en fettgrad. Nej jag är supernöjd med Lone Star

Svar på tråden Högenergifoder till stora hundar?