• brokig

Vad är fika?

Fika är ju ett vedertaget svensk begrepp, men vad innebär det för dig?

Jag använder fika synonymt med att dricka kaffe med eller utan kaffebröd. Min pojkvän använder fika synonymt med att äta frukost. Jag tror också att andra varianter förekommer.

Om du och en kompis bestämmer att ni ska ses och fika/ta en fika, vad avser ni då göra?

• Svar på tråden Vad är fika?
  • Trossens mamma

fika- typ kaffe,läsk,något gott till... endel igänget kanske äter nåt mer matigt iofs men för mej är fika just fika

Mamma till Lova och Alvin
  • Jiie

Ta en kaffe/dricka med nåt gött till

Nygift och bullen är i v 19
  • Ylwis

fika för mig är fika: kaffe,the med dopp här i jämtland fick jag lära mig när jag flyttade ner att det är godis.

Mamma till Alvyn 051015
  • Familjen P

Korrekt är att fika är kaffe.

Fika för mig är gosak med läsk, te eller kaffe.

• Hera78

Dricka kaffe/the/läsk, äta nån bulle eller kaka och snacka skit

• Electra78

Tror det beror lite på var man bor, jag tycker fika är typ kaffe och nåt sött el kanske en macka men min man som är infödd norrlänning säger fika om frukost och det gör många häromkring.

• Morbid Mistress

brokig

Är pojkvännen från norrland? Fika är för mig både frukost samt det som de andra skriver fast jag räknar det som fika även om man tar en macka istället för ngt sött .-)

• KNALLAN

När man träffas spontant, dricker kaffe/te, vatten med eller utan kaka/bulle/smörgås.

Kallar inte frukost för fika, men det är nog olika på olika ställen i Sverige. Själv är jag skåning.

• Cinnalinna

fika: varm dryck typ kaffe/te eventuellt med fikabröd (bulle/kaka eller kanske smörgås)

• AnneSophie

Fika betyder för mig att man "fikar efter något". Inte ett direkt positivt ord alltså.
    Fika som i att dricka kaffe är jag inte uppvuxen med, det uttryckt lärde jag mig på "äldre dar".
    När jag växte upp hette dagens fika sonika "dricka kaffe/saft".

Alla som säger 'Du kommer förstå när du blir äldre' har faktiskt rätt.
Svar på tråden Vad är fika?