• brokig

Vad är fika?

Fika är ju ett vedertaget svensk begrepp, men vad innebär det för dig?

Jag använder fika synonymt med att dricka kaffe med eller utan kaffebröd. Min pojkvän använder fika synonymt med att äta frukost. Jag tror också att andra varianter förekommer.

Om du och en kompis bestämmer att ni ska ses och fika/ta en fika, vad avser ni då göra?

• Svar på tråden Vad är fika?
  • sussiegull

prata/dricka kaffe/te/bulle eller inget. men man fikar inte utan att ata nagot. tycker jag.

• Glimmerfall

Fika för mig är att ta en kopp kaffe/the med något till. Eller bara en slät kopp kaffe.

~*~ Varför vara ödmjuk när man vet att man är bäst? ~*~
  • Moggan

För mig rent personligen betyder fika att ta en kopp kaffe/te/saft och gärna med någon liten bulle eller kaka till. Nu kan jag acceptera även en macka som fika.

Men för att vara lite tråkigt så är faktiskt den ursprungliga betydelsen av ordet fika just kaffe eller dricka kaffe. Meningen "Vill du ha en kopp fika?" är alltså språkmässigt helt korrekt.

Faktum är att jag tom fick frågan av min svensklärare på gymnasiet om "vi ungdomar" använde ordet fika även när vi åt något till kaffet, eller ännu värre, när vi inte ens drack kaffe utan bara en läsk.

• Weird One

Fika för mig är kaffe eller annan dryck med kaka eller smörgås.
    Beroende på vilken tid på dygnet det är.

Igår fikade vi istället för kvällsmat alltså kaffe och smörgåsar.

Can´t we just agree to disagree?
  • W W

för min del kan det betyda båda eftersom folk i min närhet har sagt fika om frukost när jag växte upp och vi andra har sagt fika om saft/kaffe/kakor och liknande..

• Themis

Trinity78: Att t ex "fika efter beröm" eller "fika efter komplimanger" är vad jag vet också korrekt användning av ordet, men inte så vanligt i dagens språkbruk.

De flesta säger nog som du skriver "fiska" då men det finns alltid traditionalister kvar och från juristhåll har jag bl a stött på följande kommentar:

"Jag får rysningar varje gång någon säger "fika" när det gäller något helt annat än att fika efter en bättre ställning i livet."

För mig är fika nåt sött och gott mellan kl 14-17 på eftermiddagen, med eller utan kaffe.

• Charlie Bravo

När det gäller begreppet att fika så går det ju även att säga att "man ska gå och ta en fika". Därför borde ju fika innebära att man ska in-ta någon form för mat eller dryck för att det ska klassas som fika. Däremot får det inte vara för matigt utan det ska gärna vara något sött (möjligtvis kan man kombinera detta med en fralla). Dessutom har fikabegreppet mer och mer fått en viss social innebörd. Ta en fika på stan, innebär ju ofatst att man gör detta tillsammans med andra. Visst kan man ta fika själv, men oftast gör man det för att kunna sätta sig ner och samtala med någon/några.

Fika är ju något som vi förknippar med typiskt svenskt. Har ibland försökt förklara för personer från våra nordiska grannländer vad det är som är så typiskt med fika, och det är inte så lätt att förklara. Oftast får man som svar att det är ju inget som skiljer detta från när de dricker kaffe och tar en kaka till, men ändå känns det som om det ligger något mer i fikabegreppet. Har dock inte riktigt kunna komma med några vettiga motargument.

• Elli47

Fika för mig är att dricka kaffe/te eller saft med eller utan dopp!

• Rättfram

Fika är till exempel kaffe och bullar:) I alla fall för mig är det så:)

• Piaf

För mig är fika att dricka kaffe (barnen saft) och äta kakor/tårta

För min sambo är fika att ta några mackor mitt på dagenFundersam

Tabula rasa
  • JohannaÅ

Vad fika betyder kan bero på var ifrån du kommer. Jag kommer igentligen från Skellefteå och i norrland så säger man fika till frukost, nu mera bor jag i Jönköping och min sambo tittade konstigt på mig när jag frågade honom om vi skulle fika alltså äta frikost våran första gemensama morgon i våran lägenhet. För fika för honom är att dricka kaffe/the/saft/läsk med någon bulle och kaka till.

• Elli47

Man säger inte så i HELA Norrland... jag bor i östra Norrbotten och frukost är frukost och fika är något annat...

• Blå Flygare

Enl. Wikipedia:
    Fika har grundbetydelsen att dricka kaffe (vilket kan ersättas av te eller någon annan dryck) men kan även som substantiv syfta på själva drycken och dess eventuella tillbehör. Fika kan man göra på café, arbetsplatsen, utomhus eller hemma och det behöver inte inkludera kaffe överhuvudtaget. Ofta finns tilltugg eller lättare förtäring i form av smörgås, bulle eller liknande med i situationen. Många svenska arbetsplatser har institutionaliserat för- och eftermiddagskaffe, och fikapausen är inte enbart en paus från arbetet, utan även ett informellt mötesforum.

Ordet fika kommer från backslang, där man vänder på ordens stavelser, i det här fallet kaffi, som kaffe tidigare kallades i vissa dialekter. Ordet har använts sedan 1800-talet.

• Siili
    Trinity78 skrev 2007-07-16 07:45:02 följande:
    Menar du inte "fiska efter något"?
    Att fika efter något fungerar också.
  • Panna82

Fika för mig är att dricka te/kaffe/saft eller läsk och äta något sött till det.

Svar på tråden Vad är fika?