• brokig

Vad är fika?

Fika är ju ett vedertaget svensk begrepp, men vad innebär det för dig?

Jag använder fika synonymt med att dricka kaffe med eller utan kaffebröd. Min pojkvän använder fika synonymt med att äta frukost. Jag tror också att andra varianter förekommer.

Om du och en kompis bestämmer att ni ska ses och fika/ta en fika, vad avser ni då göra?

• Svar på tråden Vad är fika?
  • skruttmamman

För mig är fika  kaffe te läsk bullar och annat gott
    men  vi säger ofta kvällsfika och då blir det ju oftas en smörgås och te

stolt 3 barns mamma och fru.
  • Lina med Liten

Ha där har vi kanske förklaringen. Min sambo e fr norrland och han säger fika om frukost. Fika för mig är dock kaffe el dyl m ngt mindre att äta. Kaka el macka...

Helmic skrev 2007-07-15 15:44:03 följande:
    brokigÄr pojkvännen från norrland? Fika är för mig både frukost samt det som de andra skriver fast jag räknar det som fika även om man tar en macka istället för ngt sött .-)
  • Silverkatten06

För mig är fika att dricka kaffe/té/varm choklad/saft/läsk med ngn sorts bulle/kaka eller enklare smörgås.

Äter man däremot en rejäl matig smörgås, lättare mat som paj eller sallad tycker jag att det blir en "riktig" måltid och då kallar jag det nog lunch eller middag beroende på tid.

• brokig

Ja, min pojkvän har norrländsk påbrå och hans släktingar säger också fika om frukost. De säger också tissa, ligga brösse och annat obegripligt :-/

• Blå Flygare

Något att dricka och något sött till det. Oftast kaffe med kaka. Det är ingen fika med en slät kopp kaffe, och inte någon tråkig macka heller. Det är att luras att säga att man bjuder på fika om man sedan ställer fram kaffe o macka! Tycker jag då...

• Nightswimmer

Någon mer än jag som har sett Sällskapsresan och retat sig på Kim Anderzons replik "Vill du ha en kopp fika?"? Den filmen är från 1980, så på den tiden innebar det uppenbarligen bara kaffe utan något att äta till.

För mig är fika mer ett verb än ett substantiv! Man sitter och snackar skit i några timmar helt enkelt! Kaffet (eller latten) är bara en ursäkt för att få sitta ner. Kakorna eller mackan en bonus

• Trinity78
    AnneSophie skrev 2007-07-15 15:52:19 följande:
    Fika betyder för mig att man "fikar efter något". Inte ett direkt positivt ord alltså.Fika som i att dricka kaffe är jag inte uppvuxen med, det uttryckt lärde jag mig på "äldre dar".När jag växte upp hette dagens fika sonika "dricka kaffe/saft".
    Menar du inte "fiska efter något"?

Fika = kaffe/the/saft el liknande, oftast med nån kaka eller bulle
    Baby's got the bends
  • Julia85

Fika för mig är när man sätter sig ner och dricker saft/kaffe och äter bullar och kakor till.

Lia 040726 & Melwin 070507
  • Kall öl

Fika - dricker saft och äter bullor stan

Vet du vad du har, Hedlund? - Taskig tajming.
  • Butterscotch

Fika - dricka kaffe/thé/annat och kanske ta en kaka eller bulle till. Det behöver dock inte finnas kaffebröd med i bilden, det går bra att fika med bara kaffe också.

Så om man snackar med en norrlänning på krogen och undrar om han vill ta en fika nån dag så tror han kanske att jag vill följa med hem och sova över natten? Vilka missförstånd det kan bli...

Svar på tråden Vad är fika?