• taksi

Rädd för vag. förlossning och kejsarsnitt

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:41:53:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Rädd för vag. förlossning och kejsarsnitt
  • taksi

Å, jag vågar knappt tänka på hur jag var vid förra graviditeten! Förutom den här låsningen kring förlossnignen så är jag liksom helt normal den här gången.

Sambon får boka tid direkt imorgon. Jag klarar ändå inte av att gå dit utan honom så om han ringer kan han begära att få veta på en gång nrä vi får komma dit. Det är min plan för att få lite nattro nu. Kom på det nrä jag skrev här och sen dess känns det mycket bättre igen.   God natt!

• Krickeline

crex - håller också alla tummar för att ni ska få en tid ASAP! Du ska inte behöva gå omkring och må så dåligt och gråta, de måste prioritera att ta emot dig. Stå på dig! Och se till att sambon verkligen talar om hur nödvändigt det här är för dig.

• Caro Lin e

crex: Det är klart att du måste ha en tid, helst igår! Det är oacceptabelt att du inte får komma dit och måste gå och må så dåligt utan att få stöd!

• taksi

Sambon har ringt. Hon som är sekreterare sa att hon ska leta reda på någon som jobbar på Aurora idag och som kan ringa upp mig på mobilen under dagen. Det sa hon iofs till bm när bm ringde i tisdags också. Jag är så himla nervös nu, väntar och stirrar på mobilen! Det värsta är att ju längre tiden går desto mer grusas mitt förtroende för aurora och hoppet om att det ska vara lösningen på mina problem. Men jag vet ju hur otroligt bra det gick efter förlossningen och vilket fint stöd jag fick, så jag får koncentrera mig på att tänka på det och att det nog blir bra väl jag får komma dit den här gången med.

Tack för ert stöd tjejer!

• Caro Lin e

Skönt att han har ringt och fått tag på någon nu i alla fall! Hoppas verkligen att de ringer tillbaka till dig snart nu!

• taksi

Ja hoppas verkligen det för jag blir mer och mer stressad för varje dag som går. Ops, måste springa och jobba!

• taksi

Nope, dom har inte ringt idag heller!   Vad är nästa steg, faxa på måndag, maila till nån sorts allmän mailadress under helgen, låta sambon ringa på måndag igen, ringa bm på mvc och be henne trycka på ännu mer?

En kul grej som jag upptäckt dom senaste dagarna är att jag tycker det är spännande och roligt när en jag känner ska föda barn just typ nu. Förut har jag ofta börjat gråta för födande kvinnors skulle, men nu tycker jag mer att det känns pirrigt och väntar på att höra om det händer något och hur det går. Det måste vara ett bra framsteg?

• HaJoMi

crex, fy vad dåligt! Men du tänker redan nästa steg och det tycker jag är strongt!!

Det måste alla gånger vara ett stooort framsteg. Heja heja!

• Caro Lin e

crex: Det är sanslöst dåligt! Om du orkar, så tycker jag att du på måndag ska ringa dit själv, och ge dig inte förrän du har fått prata med någon eller fått en tid. Så här kan det ju inte få gå till!
    Skönt att du kan känna så inför andras förlossningar i alla fall. Jag hade ett par bekanta/kompisar som fick barn i helgen och jag satt och mådde illa hela tiden efter att jag visste det hade satt igång. Tack och lov gick det fort och bra för dem i alla fall!

• taksi

Ja det känns jättesönt att tänka på någon annans förlossning så. Tidigare har jag blivit helt knäpp, gråtig och illamående. Nu ser jag fram emot att få höra hur det går.

Hu, jag har inte klarat av att ringa själv hittills. Har flera gånger lyft luren, fått svårt att andas och börjat gråta. Får verkligen nåt som liknar ångestattack nrä jag försöker att ringa Aurora själv. Har provat så många gånger utan att lyckas, mår till och med dåligt av tanken på att dom kan tänkas ringa upp mig, eller att brevet från dom ska komma. Det är ju något som bidrar till att det bara blir ännu värre att vänta! Ändå kanske jag ska göra ett nytt desperat försök att ringa själv på måndag.
    Jag pratade i alal fall med sambon i telefon ikväll (han är borta och rockar) och vi har bestämt oss för att göra upp en "handlingsplan" i helgen. Tur att han vill vara aktiv själv nu och hjälpa mig när han har förstått hur viktigt det här är för mig!

Svar på tråden Rädd för vag. förlossning och kejsarsnitt