• taksi

Rädd för vag. förlossning och kejsarsnitt

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:41:53:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Rädd för vag. förlossning och kejsarsnitt
  • Caro Lin e
    Emlan1 skrev 2007-08-16 19:55:27 följande:
    Jag jobbar dagligen med kvinnor som föder barn, och en av dessa alla berättade att hon läst Annas bok och denna kvinna var FANTASTISK! Hon andades sig igenom hela förlossningen och vi som jobbade var djupt tagna av denna vackra förlossning! Med utgångspunkt att hon läst denna bok och talade sig varm om den gör att jag verkligen vill rekomendera den!Lycka till!!
    Kul för henne, men helt ärligt: Vi som är här har redan haft jobbiga upplevelser. Läs gärna igenom tråden tack. Har du några råd till oss som redan läst om profylax och redan använt det vid förlossning, som har haft mardrömslika förlossningar, så tar i alla fall jag gärna mot dem.
  • taksi

Jag håller nog med Caro Lin e att det känns lite svårt att lägga sina egna traumatiska erfarenheter ifrån sig och jubla högt över tips om en profylaxbok. Jag VET ju redan att jag kände mig superpeppad inför min första förlossning tack vare en fantastisk gammal barnmorska som höll i vår föräldrautbildning. innan henne kunde jag inte tänka tanke och efteråt kände jag mig fokuserad och stark. Det är jättefint att det kan fungera så och bra när även förlossningen fungerar sedan. Det gjorde det inte för mig och oss som använder den här tråden för att prata av oss tyvärr.

Men tipsa gärna blivande förstföderskor, som verkligen kan bli hjälpta av mental träning och känna sig sporrade inför förlossningen tack vare boken / profylaxkurs / föräldrautbildningar osv!

Caro Lin e: det är just det där med underdrifterna som jag menar med att jag ljuger och det kändes jättebra att ha det inskrivet. Så där funkar jag i resten av sjukvården också. Bokar tid till läkaren och säger att allt är bra?!
    Ska maila min sambo genast och be honom ringa spec-mvc för att få en tid till Aurora såa tt ingen av oss glömmer bort det!

Snart har du din bebis hos dig! Spännande att få träffa liten för första gången och läskigt med förlossnignen. Kommer du att gå på Klara fram tills det är dags?

• Emlan1
    Caro Lin e skrev 2007-08-16 20:03:56 följande:
    Kul för henne, men helt ärligt: Vi som är här har redan haft jobbiga upplevelser. Läs gärna igenom tråden tack. Har du några råd till oss som redan läst om profylax och redan använt det vid förlossning, som har haft mardrömslika förlossningar, så tar i alla fall jag gärna mot dem.
    Men hela kursen handlar ju om att möta sina rädslor och på så sätt bli fri från dem...Vad vet du om hennes tidigare upplevelser?
    Vad vill du ha för råd? Ta en lugnande tablett och kräv sectio?
  • enilorac

Min son är född med kejsarsnitt p.g.a "psykiska" orsaker och det var det häftigaste jag varit med om. Jag var vaken och fick ta emot honom direkt efter att de tagit ut honom och det var fantastiskt.

Visst kan man ha mer eller mindre ont efteråt, men det gör ju alltid lite ont någonstans av att föda barn, vilket sätt man en gör det på.

Det kommer gå bra !

Kram C och C

• Caro Lin e
    Emlan1 skrev 2007-08-16 21:15:21 följande:
    Men hela kursen handlar ju om att möta sina rädslor och på så sätt bli fri från dem...Vad vet du om hennes tidigare upplevelser?Vad vill du ha för råd? Ta en lugnande tablett och kräv sectio?
    Nej jag vet givetvis inte något om den kvinnans tidigare erfarenheter, och jag är inte särskilt intresserad av dem heller såvida hon inte själv kom in här och berättade om dem. Har du några egna erfarenheter att dela med dig av, jag menar personliga erfarenheter. Vet du vad det innebär att vara med om mardrömsförlossningar och må fruktansvärt dåligt efteråt, och hur har du i så fall kommit vidare efter det, och hur har du hanterat nya förlossningar efter det? Har du de erfarenheterna så vore jag jätteglad om du delade med dig.
    Jag är rekommenderad kejsarsnitt av alla läkare jag pratat med och har ett snitt bokat och vill egentligen inte vara med om det igen (som du kanske kunde läst dig till tidigare i tråden), men jag har inte så mycket val. Och jag vill verkligen inte ha någon lugnande tablett. Jag kämpar varje dag med att besegra min skräck som har sin grund i tidigare traumatiska upplevelser och jag vill gärna prata med andra som har liknande erfarenheter och står inför en ny förlossning den närmaste tiden.

Jag förstår att ditt inlägg var vänligt menat, men det kändes för mig malplacerat i den här tråden. Jag håller med crex om att det är ett jättebra tips till förstföderskor och även till en del omföderskor som vill ha strategier, som de kanske tidigare saknat, för att handskas med nästa förlossning. Men profylax är bara svaret på en del frågor och jag kan inte se de frågorna hos någon i denna tråden. Jag tycker verkligen profylax är jättebra och jag hade stor nytta av det under min första förlossning, men som sagt det är bara en del i helheten och det hjälper inte mot allt.
  • Emlan1

Om du blivit rekomenderad snitt, så lycka till med det. Även om du inte anser mig ha erfarenhet "bara" genom mitt arbete, så kanske ngn annan tycker Annas kurs är värd att prova..
    Jag träffar som sagt många rädda kvinnor med långa brev om deras rädslor..En av dem även hon med rädsla relaterat till en hemsk första förlossning, hade gått denna ovannämnda kurs och var så lycklig över att få ta "revanch"
    Eftersom jag är med, och har insyn i detta så är det min erfarenhet, även om jag inte födde själv.
    I övrigt så har jag också en jobbig första förlossning och var rädd både inför min andra och tredje förlossning.

• Caro Lin e
    Emlan1 skrev 2007-08-16 22:12:02 följande:
    Om du blivit rekomenderad snitt, så lycka till med det. Även om du inte anser mig ha erfarenhet "bara" genom mitt arbete, så kanske ngn annan tycker Annas kurs är värd att prova..Jag träffar som sagt många rädda kvinnor med långa brev om deras rädslor..En av dem även hon med rädsla relaterat till en hemsk första förlossning, hade gått denna ovannämnda kurs och var så lycklig över att få ta "revanch"Eftersom jag är med, och har insyn i detta så är det min erfarenhet, även om jag inte födde själv.I övrigt så har jag också en jobbig första förlossning och var rädd både inför min andra och tredje förlossning.
    Tack! Lyckönskningar kan jag nog behöva eftersom ett snitt för mig är en riktig mardröm (har ett katastrofsnitt och ett otrevligt planerat snitt bakom mig). Jag trodde att jag hade bearbetat skräcken och vågade bli gravid, men tyvärr kom den ifatt mig igen.
    Personligen har jag lite svårt för den typen av erfarenhet som så att säga är i andra hand, eftersom förlossningsrädsla är något mycket djupt personligt och jag tycker mig märka att den som inte själv har upplevt det har mycket svårt att förstå.
  • Mitt hjärta är hemma

Ska läsa era svar i tråden sedan. Måste ändå bara säga först att jag fortfarande väntar på att de skall komma på ett tredje sätt att föda barn. Varken vaginalt eller kejsarsnitt känns som bra alternativ. Det måste komma ett nytt och smartare sätt NU! De har mindre än tre månader på sig att klura ut hur man skall göra.

• Caro Lin e
    Mitt hjärta är hemma skrev 2007-08-16 23:49:12 följande:
    Ska läsa era svar i tråden sedan. Måste ändå bara säga först att jag fortfarande väntar på att de skall komma på ett tredje sätt att föda barn. Varken vaginalt eller kejsarsnitt känns som bra alternativ. Det måste komma ett nytt och smartare sätt NU! De har mindre än tre månader på sig att klura ut hur man skall göra.
    *s* Ja, om de kommer på ett sätt att få ut barnet utan snitt och utan vaginal förlossning så är jag också intresserad...
  • Skina

Jag har haft 3 helt underbara och snabba förlossningar utan komplikationer, men nu väntar jag mitt fjärde barn och är livrädd. Rädslan ligger i att denna gången ska jag föda igen bara 11-12 månader mellan den sista, jag har det färskt hur det känns. Låter kanske fjantigt.
    Jag hade en väninna för 8 år sen som var livrädd för förlossningen hon var helt vit i huvudet bara hon tänkte tanken. Hon vägrade att jag skulle lämna förlossningen för att jag hade en lugnande och trygg effekt på henne. Hennes förlossning gick på 3 timmar och utan komplikationer.
    Så denna gången ska jag ha med en vän som gör mig trygg, för en sak jag vet är att är man avslappnad går förlossningen jättebra och kortar tiden.

Svar på tråden Rädd för vag. förlossning och kejsarsnitt