• esperando

Gallstensattack

Hej. Hittade inget annat ställe att posta under så jag hoppas det är okej här. Jag har haft, vad dom tror, tre gallstensattacker. Tror säjer jag för dom hittar inga stenar. Jag har gjort ultraljud, då inget hittades. Ultraljudet gjordes dock ca 3 månader efter min andra attack. Men nu sist(i veckan) hade jag en till attack. Läkaren sa att han trots allt trodde det var en gallstensattack. Och att dom skulle kalla mig igen för ett ultraljud. Men att symptomerna tyder på gallsten. Nu är min fråga (japp, dumt jag borde frågat läkaren men det var 0400 på morgonen och jag var väck av medicineringen.)
    Vad ska man undvika äta?
    Kan man undvika dessa attacker på nåt sätt?
    Tar ni er till akuten varje gång ni får en attack?
    Är det fler än jag som spyr?
    Jag försökte hitta info på nätet, men hittar inget, så om ni har länkar uppskattar jag om ni lägger dom under här.
    Tack, snälla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-22 14:13:38:
    En till fråga, Hur har ni mått efter attackarna? Jag är helt matt och kan knappt äta i en vecka. Mår illa, svag, konstig i magen mm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-22 14:24:09:
    Har hittat länkar nu. Men vill gärna höra era erfarenheter.

• Svar på tråden Gallstensattack
  • esperando

Hm, jag har också läst detta , fasen, man får helt enkelt passa sig för vad man äter...vem vill ha gräddtårta iallafall...

Fast nån gång kan det väl inte skada?? Jag är så rädd för att få ytterligare en attack så jag håller mig nog borta...Fast det skulle vara bra att ha en lista på vad man ska undvika...

*Ägg
    *Äpplen
    *Fet& Rökt fisk
    *Stekt mat
    *Rökt mat
    *Fet mat
    *Ost

Nåt mer jag har glömt?

• Jennywise
    MaijaO skrev 2007-07-23 13:17:28 följande:
    Nej, nu blandar du ihop mig med sommarmor, det var hon som blev igångsatt och inte jag.en öppen bukoperation är alltid riskabel och ännu mer så om man är gravid. Så operation under graviditet är nog en nödlösning. Jag har historien om min operation i min blogg under "öppen bukoperation".
    okej.. nu är jag med.=) ska kolla din blogg. tack så mycket!
    (¯`·.*.·Ett barn i magen och ett utanför·.*.·´¯)
  • MaijaO

Paprika och rabarber. annars tror jag att du får prova dig fram... tyvär.

• esperando

Som sagt , dessa gallstensattackaer jag lider av har INTE med graviditet att göra.

• Anonym

Men gud , det är så mycket mat man måste passa sig för....ska leta fram nån officiell lista. Måste ju finnas nånstans?

• En mor
    esperando skrev 2007-07-23 13:18:12 följande:
    Okej , jag är inte gravid så mina attacker har inte med graviditet att göra. Jag undrar bara varför dom inte tar bort gallan med en gång?! Varför utsätta patienten för detta med återkommande gallstensattacker eller chansen av återkommande gallstensattacker?
    Var din gallblåsa inflamerad? De vill inte gärna operera en inflammerad gallblåsa om de kan slippa.Först ville de sas "läka ut inlammatiionen" med medicin o sedan operera.Men eftersom min  sänka barkade åt skogen och jag ahde ett blodvärde på 80.Och mitt allmäntillstånd var så pass dåligt så blev det op efter ett dygn på AVA.
  • esperando

Oj, det var jag som skrev ovanstående inlägg...vet inte hur jag blev anonym helt plötsligt...

• esperando

Nej, vad jag vet så var den inte inflamerad. Men jag har "bara" haft tre attacker på sex månader. Men jag är så rädd att få det igen och vara på jobbet (jobbar som flygvärdinna), kan liksom inte bara säja "ja men jag kilar hem för jag mår dåligt"....
    En mor skrev 2007-07-23 13:28:10 följande:

Var din gallblåsa inflamerad? De vill inte gärna operera en inflammerad gallblåsa om de kan slippa.Först ville de sas "läka ut inlammatiionen" med medicin o sedan operera.Men eftersom min  sänka barkade åt skogen och jag ahde ett blodvärde på 80.Och mitt allmäntillstånd var så pass dåligt så blev det op efter ett dygn på AVA.
  • En mor
    esperando skrev 2007-07-23 13:31:10 följande:
    Nej, vad jag vet så var den inte inflamerad. Men jag har "bara" haft tre attacker på sex månader. Men jag är så rädd att få det igen och vara på jobbet (jobbar som flygvärdinna), kan liksom inte bara säja "ja men jag kilar hem för jag mår dåligt"....En mor skrev 2007-07-23 13:28:10 följande:
    Har du fått något effektivt smärtlindrande preparat av din läkare? Att ha i nödfall Det tycker jag du behöver ha.
  • esperando

Ja , jag har fått Diklofenak.

• Wickii

Detta kanske kan hjälpa dig.

Vad kan man själv göra?

Vid gallstensanfall som man har upplevt tidigare kan man ta receptfria smärtstillande läkemedel. Eventuellt kan man lägga något varmt på magen.

Som förebyggande kan man:

* Undvika övervikt

* Äta fettfattigt
    Undvik frukter som äpplen och päron eftersom de kan utlösa gallbesvär med magvärk, illamående och diaréer som följd. Man har funnit att brist på c-vitamin kan öka risken för gallstensbildning. Nya rön tyder på att magsårsbakterien helicobacter pylori kan ha samband med gallsten.

• En mor
    esperando skrev 2007-07-23 13:33:22 följande:
    Ja , jag har fått Diklofenak.
    Det är de gamla vanliga.men pga av att jag blir illamående av dessa o får ont o magen ytterligare av dem så får jag ej äta dem.et skrevs in i journalen också.Men jag fick annan smärtlindring.Lycka till
  • esperando

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter!

• Anonym (sol)

Fick min galla bortopererad 2003. De tog bort hela eftersom jag haft inflamation i den. Jag fick vänta rätt länge innan jag blev opererad för att det var så lång kö. Men veckorna innan operationen ringde jag nästan varje dag för att jag bara blev sämre, kunde bara äta kräm och mjölk. Så de fick flytta fram mig i kön. På mig gjorde de laproskopi så jag har bara fyra mindre ärr.

Jag kan fortfarande få besvär om jag ätit mycket fet mat eller mycket rökt mat och paprika kan jag fortfarande inte äta.

• En mor

Jag kom in akut en torsdagsnatt.Prover och UL o gastroskopi under torsdagen.Op freda gmorgon

• esperando

Åh suck...börjar få en attack till...smyger in en molande värk.

• Anonym (Gallan)
    esperando skrev 2007-07-23 21:33:45 följande:
    Åh suck...börjar få en attack till...smyger in en molande värk.
    Stackare, hoppas det inte blev en stor attack! Fundersam

Jag har också Diklofenak ihop med Alvedon, hjälper bara lite... ibland...,
    även Omeprazol för att minska magsyran, bränner ända upp i svalget hela tiden, jobbigt!
  • esperando

Gick över..inget stort..som tur är...blev skitorolig. Men det försvann....Kanske bara var psykiskt för att jag var så orolig för att få en?

• En mor
    esperando skrev 2007-07-24 12:02:09 följande:
    Gick över..inget stort..som tur är...blev skitorolig. Men det försvann....Kanske bara var psykiskt för att jag var så orolig för att få en?
    Stress kan framkalla magbesvär också.
Svar på tråden Gallstensattack