• esperando

Gallstensattack

Hej. Hittade inget annat ställe att posta under så jag hoppas det är okej här. Jag har haft, vad dom tror, tre gallstensattacker. Tror säjer jag för dom hittar inga stenar. Jag har gjort ultraljud, då inget hittades. Ultraljudet gjordes dock ca 3 månader efter min andra attack. Men nu sist(i veckan) hade jag en till attack. Läkaren sa att han trots allt trodde det var en gallstensattack. Och att dom skulle kalla mig igen för ett ultraljud. Men att symptomerna tyder på gallsten. Nu är min fråga (japp, dumt jag borde frågat läkaren men det var 0400 på morgonen och jag var väck av medicineringen.)
    Vad ska man undvika äta?
    Kan man undvika dessa attacker på nåt sätt?
    Tar ni er till akuten varje gång ni får en attack?
    Är det fler än jag som spyr?
    Jag försökte hitta info på nätet, men hittar inget, så om ni har länkar uppskattar jag om ni lägger dom under här.
    Tack, snälla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-22 14:13:38:
    En till fråga, Hur har ni mått efter attackarna? Jag är helt matt och kan knappt äta i en vecka. Mår illa, svag, konstig i magen mm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-22 14:24:09:
    Har hittat länkar nu. Men vill gärna höra era erfarenheter.

• Svar på tråden Gallstensattack
  • MaijaO

Min var "inflamerad med tunna hinnväggar". tror det är lite som med blindtarmen fast jag vet inte riktigt.

• sommarmor

Fick gallstensbesvär under graviditeten, förlossningen blev igångsatt pga detta, sonen är nu 1 mån.
    Jag hade jätte ont, och kräktes massor när attackerna kom.

Lista jag fick av läkaren med mat att undvika:

Ej fet mat
    Ej stekt mat
    Ej rökt mat

Ej äpplen, päron, grön paprika eller ägg.

• Jennywise
    sommarmor skrev 2007-07-23 12:50:59 följande:
    Fick gallstensbesvär under graviditeten, förlossningen blev igångsatt pga detta, sonen är nu 1 mån.
    när blev du igångsatt?

har också fått gallsten nu under grav och har ont mest hela tiden.. men väntar fortfarande (det var en månad sedan dom gjorde ulet där det konstaterades att jag har SEXTON gallstenar) på att få komma till vc.
    (¯`·.*.·Ett barn i magen och ett utanför·.*.·´¯)
  • MaijaO
    Gordnid skrev 2007-07-23 12:57:54 följande:
    när blev du igångsatt? har också fått gallsten nu under grav och har ont mest hela tiden.. men väntar fortfarande (det var en månad sedan dom gjorde ulet där det konstaterades att jag har SEXTON gallstenar) på att få komma till vc.
    I vilken v. är du? Mig opererade de i v.22. De försöker ju hålla kvar barnet så länge som möjligt om graviditen gått så långt att livmodern ligger i vägen.
  • Jennywise

jag är i v. 23.. men var du bara i vecka 22 när du blev igångsatt?? och barnet klarade sej?

• MaijaO

Nej, i vecka 22 hade livmodern inte vuxit sig så stor att de behövde avbryta graviditeten utan jag blev opererad under gravven. Viggo kom inte fören v.38+0. Men runt v.28-30 så har livmodern stigit så högt att de inte kommer åt gallblåsan utan att först ta ut barnet så om det behövs opereras så är det ju bra om det görs så tidigt som möjligt.

Gordnid skrev 2007-07-23 13:06:03 följande:
    jag är i v. 23.. men var du bara i vecka 22 när du blev igångsatt?? och barnet klarade sej?
  • Jennywise

okej.. till mej sa dom att det inte går att operera förräns efter graviditeten.. men hur kom det sig att du blev igångsatt om du redan hade blivit opererad? (ursäkta om jag frågar mycket, men är lite smått desperat efter information)

• MaijaO

Nej, nu blandar du ihop mig med sommarmor, det var hon som blev igångsatt och inte jag.

en öppen bukoperation är alltid riskabel och ännu mer så om man är gravid. Så operation under graviditet är nog en nödlösning. Jag har historien om min operation i min blogg under "öppen bukoperation".

• esperando

Okej , jag är inte gravid så mina attacker har inte med graviditet att göra. Jag undrar bara varför dom inte tar bort gallan med en gång?! Varför utsätta patienten för detta med återkommande gallstensattacker eller chansen av återkommande gallstensattacker?

• MaijaO

Jag vet faktiskt inte. Men jag vet att bara för att man opererat bort gallblåsan så betyder inte det att man inte kan få gallbesvär ändå. tror det var ca.10% av de opererade som fick problem från gallgångarna efter operation. Jag har i.a.f. inte haft några problem efter op.

Svar på tråden Gallstensattack