• esperando

Gallstensattack

Hej. Hittade inget annat ställe att posta under så jag hoppas det är okej här. Jag har haft, vad dom tror, tre gallstensattacker. Tror säjer jag för dom hittar inga stenar. Jag har gjort ultraljud, då inget hittades. Ultraljudet gjordes dock ca 3 månader efter min andra attack. Men nu sist(i veckan) hade jag en till attack. Läkaren sa att han trots allt trodde det var en gallstensattack. Och att dom skulle kalla mig igen för ett ultraljud. Men att symptomerna tyder på gallsten. Nu är min fråga (japp, dumt jag borde frågat läkaren men det var 0400 på morgonen och jag var väck av medicineringen.)
    Vad ska man undvika äta?
    Kan man undvika dessa attacker på nåt sätt?
    Tar ni er till akuten varje gång ni får en attack?
    Är det fler än jag som spyr?
    Jag försökte hitta info på nätet, men hittar inget, så om ni har länkar uppskattar jag om ni lägger dom under här.
    Tack, snälla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-22 14:13:38:
    En till fråga, Hur har ni mått efter attackarna? Jag är helt matt och kan knappt äta i en vecka. Mår illa, svag, konstig i magen mm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-22 14:24:09:
    Har hittat länkar nu. Men vill gärna höra era erfarenheter.

• Svar på tråden Gallstensattack
  • MaijaO

Jag fick bara en kraftig attack och blev opererad direkt. Det var öppen bukoperation eftersom jag var gravid. Till mig sa de att fet mat, gröna äpplen, rabarber och ägg var utlösande men jag han som sagt aldrig kolla. Och ja, jag spydde som en gris.
    Jag har inte haft några besvär efter operationen.

• esperando

Jag har varit hemma snart en vecka nu..så kass efteråt.

Elli47 skrev 2007-07-22 20:13:09 följande:
    Hej!Jag blev opererad för gallsten när jag var 21 år. Om inte stenarna syns med röntgen så kan det bero på att du har grus istället och det är svårt att se. Jag tålde ingenting sista tiden... men normalt brukar man få ont av ris, äpplen, stekt mat, stark mat.Jag spydde väldigt mycket när jag hade mina anfall och första gången var jag så dålig att jag var sängliggande en vecka efteråt, men då hade jag tillbringat en natt på akuten också.Efter operationen har jag inte haft några besvär alls!
  • Certina

Jag fick gallstensanfall när jag var gravid. Sammanlagt 5 ggr men dom kunde aldrig lista ut vad det var.
    Men när dottern var tre veckor fick jag ett nytt anfall och åkte in till akuten. Där vart jag inlaggd och akut opererad. Då hela min gallblåsa var full med stenar.

Dock så när sonen var tre veckor (tre år senare) vart jag tvungen att åka in igen, men det var då något som retade något så fruktansvärt i gallgångarna.

Jag fick dock höra att man inte bör äta allt för mycket paprika.

Man lever bara en gång.
  • MaijaO

Historien om hur jag förlorade(?) min galla finns i min blogg föresten och bilder på såret och ärret ligger i bildmappen under starka bilder.

• lollypop

Jag har också opererat bort en gallsten. Hade en STOR sten, så det gick nätt och jämnt med titthålsop.
    Jag var på akuten hur många gånger som helst. Hade så j**la ont!!! Gråter
    Mot slutet spelade det ingen roll vad jag åt... Fick anfall varannan till var tredje dag!

Det var 3 mån. väntelista på OP. Så jag blev faktiskt tipsad (hemligt ) av en läkare att åka till akuten så ofta som möjligt...
    Mitt sista anfall hade jag så ont att jag satt och skrek och tjöt i väntrummet. Kunde inte gå in själv. Så de fick bära in mig på bår!
    DAGEN EFTER blev jag opererad. Vilken lättnad!!!

För att svara på dina andra frågor...
    Jag mådde illa och spydde vid nåt tillfälle!

Jag hade jättesvårt att avgöra om/vilken mat/livsmedel som utlöste mina anfall. Men ett är säkert; FETT! Allt som är fett, friterat osv. är definitivt inte bra!

Jag kan än idag känna "hugg" i gallblåsan om jag ätit nåt olämpligt.

Är lite ledsen att de inte tog hela gallblåsan

Har hört att idag gör dom det, oavsett.
    Nån som vet om detta stämmer!!!???

• Elli47

Jag är opererad för över 20 år sen och då tog dom bort hela gallblåsan! Jag har varit besvärsfri sen operationen.

• lollypop
    Elli47 skrev 2007-07-23 12:12:10 följande:
    Jag är opererad för över 20 år sen och då tog dom bort hela gallblåsan! Jag har varit besvärsfri sen operationen.
    Hur väljer dom vem dom tar blåsan från och vem som får behålla den!!??

Pratade med en bekant härom veckan. Hon sa då att idag tar de alltid bort hela gallblåsan.
    Vet du om detta stämmer???

Själv blev jag opererad 2003
  • Elli47

Ingen aning men jag vet att jag hade inflammation... kanske därför dom tog bort den? Var dålig ganska länge efter operationen eftersom jag fick gulsot också men sen när jag väl kom hem så har det varit bra!

• lollypop
    Elli47 skrev 2007-07-23 12:17:22 följande:
    Ingen aning men jag vet att jag hade inflammation... kanske därför dom tog bort den? Var dålig ganska länge efter operationen eftersom jag fick gulsot också men sen när jag väl kom hem så har det varit bra!
    Okej! Tack för svaret!
  • trollsanna

Jag fick anfall långt ute i skärgården för någon sommar sedan. Då visste man inte vad det var så jag skrämmde slag på alla kompisar som såg hur dåligt jag mådde. Har aldrig haft så ont i hela mitt liv. Fick åka med räddningstjänst i båt och sedan ambulans....inte för att jag minns så jättemycket..

Jag kan inte äta gröna äpplen el apelsiner. Frukter med kärnor känner jag av. Stekt flottig rökt mat likaså. Ägg i för stora mängder.
    Jag fick höra att ju större kärna i tex frukt är värre.
    Min läkare sa att jag skulle vara försiktig och observant så jag vet vad jag inte kan äta osv man är så olika. När jag undviker vissa grejer har jag inte alls lika ofta ont.

Svar på tråden Gallstensattack