• meic

Gå upp i vikt? långt

Hej!
    Jag har pga mycket jobb och slarv med måltider gått ner 10 kg på 6 månader (jag är 181cm och väger nu 56-57 kg)
    Vad ska jag äta för att gå upp i vikt?
    Jag har tid hos dietist om en vecka men är det någon som har några tips?
    (Jag har allergi mot alla sädeslag.)
    Jag har aldrig behövt tänka på vad jag äter, men äter ganska nyttigt men nu när jag verkligen måste gå upp i vikt så vet jag inte vad som är bra!
    Börjar tröttna på kokt potatis, äter mellan 20-25 st/dygn som komplement mellan måltiderna som jag har var tredje timme. Kan inte sova mer än 6 timmar innan jag vaknar utsvulten... suck.

Tips snälla?

• Svar på tråden Gå upp i vikt? långt
  • En glad tjej

Kan du inte använda vispgrädde i din matlgagning? Det innehåller ju mycket kalorier!

• Valkyriah

eller börja styrketräna.

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • meic

En glad tjej: Ja det är sant... tänkte inte så långt. :)

Valkyriah: Jag får inte träna än, jag blev inlagd på lasarettet för att jag gått ner så mycket i vikt. Jag märkte inte det förrän jag kom dit och vägde mig... Har inte ens en våg hemma så det kom som en chock att jag gått ner så mycket utan att reflektera över det! Så jag måste bara ta det lugnt innan jag är som vanligt igen. (Energin tar ju slut bara jag diskar liksom...)

• Viggo och pyrets mamma

Finns kaloridryck med extra mycket kalorier i som man ger till äldre för att de inte får i sig så mycket mat, är osäker på om det är ngt sädesslag i det men kolla på apoteket och fråga efter kaloridryck, en liten tetra ska ha lika många kalorier som en hel måltid, konstigt att de inte tänkt på det på sjukhuset, ta det som mellanmål utöver dina vanliga måltider.
    Lycka till och hoppas att de löser sig för dig.

• meic

Ska kolla kaloridryckerna!

Jag vill gå upp i vikt för att jag mår ruskigt dåligt av att väga så lite...
    Mår bättre när jag ligger runt 65kg. 56-57 är bra magert...

• En glad tjej

Emelita, har du läst tråden? Hon väger 56-57 kg till sina 181 cm, det är väl skäl nog till att vilja gå upp i vikt?

• jenah

Finns proteinpulver att köpa oxå. Jag använde det när jag var som magrast (173 lång och vägde då 48 kg). Man blandar det med mjölk. Smakar lite som milkshake. Jag skulle inte använda mer fett i matlagningen. Alltså inte mer grädde och sånt. Det är ju inte bra fast man är mager. Man kan få hjärtsjukdomaar ändå! Men lagom mängder grädde gick bra. Annars äta mycket, ofta och nyttigt. Mycket nötter och solroskärnor petade jag i mig. Det gäller att hitta mat som innehåller mycket näring i små mängder mat.
    Det är inte helt lätt. Precis lika svårt som att gå ner i vikt. Hoppas att du får hjälpen du behöver hos dietisten.
    Lycka till!

• meic

Tack för tipsen! Vart kan man köpa proteinpulver? Finns det i vanliga affärer?

• jenah

Nej, inte det jag åt iallafall. Kommer inte ihåg exakt vad det htte, men det finns i hälsokost affärer. Eller hos en återförsäljare av Natures own.

Svar på tråden Gå upp i vikt? långt