• EmmaReu

Smarta tips inför resan

Jag tänkte att det skulle vara bra att ha en tråd för smarta tips när det gäller att resa.

Vad ska man tänka på?
    Vad ska man inte göra, vad ska man göra?
    Vad är onödigt att packa med, vad brukar man glömma?

Har du några tips eller något du vill dela med dig av så är du välkommen att göra det.

Fick ett tips idag:
    Lägg en lapp i väskan med namn, adress och land så om resväskan tappar sin adresslapp på utsidan så kan dom hitta den på insidan.

• Svar på tråden Smarta tips inför resan
  • Maxie

Det finns flera medel som funkar bra: Travello, Imodium... Bra att ha med liksom huvudvärkstabletter.

• vänat

Sen finns tkampslar i häloskost butikeran som inehåller filbaktereie om man blir dålig i magen för utom det som redan nämts här ovan.

• vänat

Tips att sy ett säck till ryggsäcken jag g har gjort ett fodral till resväskan då jag reste runt i karun och cental afrikanska reupbliken efter som jorde damma så kläder lätta blev smutig i väskan om jag haft fodralet.

Även då kan man sätta spåändbad på ut sidan lätt att lyfta från rullbandet.
    Brukar sen ha en lite bagagekärra till resväskan + handbagagert för att slippa bara så mycket vill säga om man inte har hjul påå resväskan.

• vänat

resen vatten kokare kan ju vara bra att ha om man vill göra en kopp te eller en kopp neskaffe på hotellrummet.Är inte så stor eller tung men praktiks

• vänat

resen vatten kokare kan ju vara bra att ha om man vill göra en kopp te eller en kopp neskaffe på hotellrummet.Är inte så stor eller tung men praktiks

• vänat

• SVejsan

Hej vänat,
    här är en sammanställning på vad resebolagens reseförsäkringar/avbeställningsskydd kostar räkna ihop (2v + 2b) och en vecka:

www.gp.se/content/1/c6/34/84/36/0525reseforsakringar.pdf
    Självklart så varierar det med reslängd och var man skall åka till... Med ett resmål i Eu-området nu så har man samma skydd och kostnadsnivå som invånaren i det landet = ännu mindre anledning...
    (räkneexempel: säg att det kostar 1000 kr familj/vecka (avbest och försäkr om man tittat runt) - man åker 1- 2 gånger om året på charter det blir 2000 kronor året, hur ofta på en 5 årsperiod blir man sjuk på resan så man kan få ersättningsresa?? på fem år blir det ändå 10 000 kr för ett skydd som man väldigt sällan använder... Och då får man genom kort och hemförsäkringskombinationen ändå en täckning för utgifterna för vård...

Men det är det jag påpekar man måste ha koll på villkoren! - har man rätt kombination av kort och hemförsäkringar så är det tillräckligt bra för största delen av de händelser som kan inträffa.
    Om du inte har rätt papper från sjukvården i landet samt flygbolag och resebolag så får du inte något från ditt fina bolag heller, tror jag... Har träffat folk som köpt svindyra reseförsäkringar som blivit av med sitt bagage vid resan från sverige och efter 3 dagen utan bagage ännu inte köpt något nytt ombyte - för de haft noll koll vad försäkringen täckt eller vilka papper man skulle fråga efter på flygplatsen...

Om man skall ha vattenkokare med sig skulle jag nog då hellre ta en mugg i lätt värmetåligt materialoch en doppvärmare , som är ytterligare mer praktisk:
    www.clasohlson.se/Product/Product.aspx,
    I muggen kan man alltså koka upp vattnet ta upp doppvärmaren och röra ner din pulversoppa...

Resevattenkokaren tar lite mer plats: www.frapp.se/default.aspx
    Och rör man ner något där så förstör man kokaren...

Trevis är ett naturläkemedel som har 5 stycken mjölksyrebakterier som normaliserar magens bakterikultur, finns på apotek och ätes i förebyggande syfte ( var det detta som vänat menade?)

Immodium och travello är bra om man måste resa med diarremage - men är ingen medicin man kurerar diarre med. Så den bör användas med måtta, man får bara ta den ett fåtal dagar i sträck...

---
    Om flygbolag... Även om flygbolag inte alltid kräver att man konfirmerar sina biljetter (främst icke charter) - KOLLA UPP DET ÄNDÅ - vi hamnade i en british airline strejk , hade vi vetat dagen innan att den var på gång hade vi kunnat åka till en närliggande flygplats och kommit iväg...

• SVejsan

Det skulle stått :

"Med ett resmål i Eu-området OCH ETT EU- FÖRSÄKRINGSKORT nu så har man samma skydd och kostnadsnivå i sjukvården som invånaren i det landet = ännu mindre anledning..."

I mitt inlägg Ovan...

• vänat

Nej rätt papper hur vet man det då man frågar sjukvården i landet om de pappaer man ska ha och först efter 10 månder får besked från försäkrinsgbolaget att det är fel papper. Jag dessutom ringt försäkringsbolaget här hemma och de var inga som helst problem sa dom åt mig på telefonen nej vist inte alls kostade mig endsast 3500kr kunde solabad och gör utflycker i tre dagar av 14. Helll kasst. Tycker jag

• abnocto

Hos vissa hemförsäkringsbolag kan man ta en tilläggsförsäkring för resor så blir man bättre skyddad. Hos Länsförsäkringar heter det Tur o retur.
    Vi tar aldrig extra försäkringar utan betalar med kort och det har aldrig varit problem vid sjukdom. Min sambo hamnade på akuten i ett U-land och vi fick all hjälp via SOS (även om det var trögt och krävde många telefonsamtal). Vi kunde ej resa hem med ordinarie flyg utan fick även hjälp med annan flyg. Vi berättade om historien coh vad vi missade, mina barn blev bl.a lidandes då vi inte hann med några utflykter utan fick hålla sig till hotellet och nära telefon. Vi fick ersättning för allt extra vi lagt ut och även för förlorad semester.
    Vi har köpt en billig vattenkokare på Rusta och den är perfekt för kaffe, soppa, te coh vad det nu är.
    Har alltid bikini och tandborste coh shorts i handbagaget när jag reser utomlands ifall att.

• SVejsan

Men du hade behövt samma papper med din köpta reseförsäkring...
    Sjukvården i det besökta landet vet aldrig något därför skall man ju ha koll på sina villkor samt höra efter med sitt försäkringsbolag när något händer...

Men har man en diger sjukdomshistoria eller mycket problem på sina resor så tycker jag att det är befogat med en separat reseförsäkring... Men vill man gardera sig och tycker att risken för sjukdom är överhängande så kör på med dyra reseförsäkringar, men det är enligt mig i längden en förlustaffär...

• SVejsan

Precis Abnocto, skall man köra på någon extra försäkring och inte ha någon betlkortförsäkring av kvalite skulle jag köpa till den som hemförsäkringsbolaget har som gäller för hela familjen och för ett helt år...

• SVejsan

Ytterligare tips:

Se till att ta Havrix/twinrix mot Hepatit(gulsot) i tid ... Och glöm inte Boosterspruterna vid den föreskrivna tiden... Tar du denna så har du ca 20 års skydd.

• vänat

Har eller hade ingen digger sjukdoms historia. men fick dess värrr ingen hjälpa av hemförsäringen vet äben andra som drabbas på samma sätt.

Har du reseförsäringen i din beställda resa till villa säga genom resarragörrren kan du slippa ligga ute med en massa penagar det vill säga du får ofta tillbaka urläggen på plats vid evtuell sjukdom och på så sätt lättattre att fixa fram evetuelle pappaper som saknas.

• vänat

Bra att sätta in ett ice nummer i mobiltegonen om du själv drabbas av allavarlig olycka,sjukdom eller vid ett evtuellet dödsfall. Ett nummer till närmast anhörighemma i sverige som räddnings personalen kan ringa.

ICE är kännt över hela världe bland rädddnings och sjukvårdspersonal.

• SVejsan

Vänet:
    "Har eller hade ingen digger sjukdoms historia. men fick dess värrr ingen hjälpa av hemförsäringen vet äben andra som drabbas på samma sätt."

-Du måste ha samma intyg när det gäller den separat köpta reseförsäkringen...
    ---
    "Har du reseförsäringen i din beställda resa till villa säga genom resarragörrren kan du slippa ligga ute med en massa penagar det vill säga du får ofta tillbaka urläggen på plats vid evtuell sjukdom och på så sätt lättattre att fixa fram evetuelle pappaper som saknas"

- Ja, har man ingen buffert/släkt eller vänskapskrets kan en del tycka det vara värt 1500kr för familjen att slippa ligga ute med denna... Men jag tycker att det är onödigt.

- Likadant med ersättningsresa om man är sjuk tillräckligt länge under semesterresan, det händer så sällan, är det 1 av 10 resor man kan få denna ersättning, är det värt 15000 kronor (10x1500) då? Fråga: gäller ersättningsresan då hela familjen eller den som det drabbar.

Hur ofta riskerar man alla dessa problem som det enbart finns ersättning för i reseförsäkringen och är det värt kostnaden? Som efter tio resor är uppe i en betydande summa... (Huvuddelen av de viktiga ersättningarna finns alltså i en bra kombination hemförsäkring och kortreseförsäkring)!!!!)

• abnocto

Svejsan: Om ersättningsresan gäller alla eller bara den som blir sjuk beror nog lite på hur drabbade övrigt sällskap blir. När vi reste fick vi bara lite ersättning var, när en legat på sjukhus mest hela tiden. Jag var glad för det, för trots allt kunde jag och barnen sola och bada vid hotellet, även om man var upprörd då man itne visste om sambon skulle överleva eller inte.

Svar på tråden Smarta tips inför resan