• Pallas Athena

Flaskor till hemkokt saft?

Vart får man tag på dem nu? Vinbären är supermogna nu och måste plockas inom de närmaste dagarna, men lokala ica-affären har inte hunnit få in flaskor i sitt sortiment ännu! Och vi har inga liggande hemma..
    Någon som har en idé på vart det kan finnas förslutningsbara flaskor att köpa NU (typ imorgon?).. Har kollat med inredningsaffärerna men de har så klart inte ens det i sitt sortiment. Helst vill jag ha glasflaskor med sånt där klämma-på-lock..

• Svar på tråden Flaskor till hemkokt saft?
  • abnocto

Tomma spritflaskor, har du inga sådana. Eller frys in bären och gör saft senare

• kalla

abnoctos förslag var ju bra, att göra saften senare. det har jag gjort med mina röda vinbär, för jag väntar på att blanda med hallon.

jag fryser in all saft i 2 liters glasslådor. sen häller jag upp i plastflaskor vartefter jag tar upp ur frysen.

men de kanske också smälter av den varma saften? jag gör bara rårörd saft, så då är det riskfritt.

ang. ariel77:s inlägg: jag har tinat upp saften i rumstemperatur utan att den har blivit grynig. men det kanske har att göra med att jag inte gör kokt saft...

• Veladis

Plocka bären och frys in, så slipper du stressa med saften och att hitta flaskor. Det går lika bra att koka saft på frusna bär.
    Lycka till!

• Pallas Athena
    middiz skrev 2007-07-28 23:25:42 följande:
    ikea har för 19 kr/st!
    Jo, kan tänka mig det.. men vi har inget IKEA nära här, och att beställa hem dem tar för lång tid..

Men jag får väl frysa in bären och göra mer saft senare antar jag.. jag är bara rädd att de kommer bli liggande i frysen och aldrig bli någon saft då..
  • Rosana

Har du inget Clas Ohlsson i närheten? Där tror jag att de har.

• PiaMaria

nu hittade jag en tråd som jag bara måste lägga in en lite OT. hoppas att det går bra ändå...

gör egen kokt saft av röäda vinbär men min saft blir som gele efter några dagar.. vad gör jag för fel????

Vet att det är lite OT, men hoppas på ett svar i af.

Jag har min saft i PET flaskor som jag inte häller i varm saft i utan ljummen

• jummie

"snäppa på" korkar går att köpa lösa oxå så du kan använda vilka flaskor som helst!

Här i norr är vinbären ff omogna

• Pallas Athena
    tvabarnsmamma21 skrev 2007-07-29 11:04:17 följande:
    nu hittade jag en tråd som jag bara måste lägga in en lite OT. hoppas att det går bra ändå...gör egen kokt saft av röäda vinbär men min saft blir som gele efter några dagar.. vad gör jag för fel????Vet att det är lite OT, men hoppas på ett svar i af.Jag har min saft i PET flaskor som jag inte häller i varm saft i utan ljummen
    Det KAN bero på att du plockar bären för omogna!? För jag vet att om man gör det så behöver man inget geleringsmedel för att göra gelé, men om man plockar bären mörkröda (dvs mogna) så behövs pektin för att det ska bli gelé..
Svar på tråden Flaskor till hemkokt saft?