• Svallin

När är mjölken inte längre drickbar...

Min man undrar vad ni tycker.....

Han dricker absolut inte mjölk en dag efter bäst före och jag dricker helst inte samma dag som bäst före. Dör nästan om man får sur mjölk i käften. huuu. Hur gör ni?

om man gör det man alltid gjort, får man det man alltid fått....
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När är mjölken inte längre drickbar...
  • Veladis

Bäst före datum = en rekommendation, kan förtäras så länge lukt, smak, etc är som vanligt
    Sista förbrukningsdatum = ät ej efter utsatt datum. Sjukdomsrisk. Gäller bl a köttfärs etc..

jag ricker mjölken så länge den är konstaterat drickbar. Men så är jag bondbarn och van vid mjölk på flaska, utan datum...

• LyNxQ

Har man inte haft framme mjölken så mycket så är den fullt drickbar och god flera dagar efter bästföredatumet passerats..
    Det är ju bara att lukta eller smaka på mjölken för att veta om den är okej eller inte..

• Dinkanesh

Dricker inte mjölk alls! Men använder det i mat och så några dagar efter bäst före.
    Lukta på den får sambon göra, för min näsa säger att den är sur även när den är purfärsk.
    Så...jag använder inte mjölken när sambon säger att den är dålig. När det är, det vet jag inte.

• LyNxQ

Däremot smakar arlas budgetmjölk (klöver heter den väl) lite halvsurt redan från början.. inte alls gott med högpastöriserad mjölk!!

• listo

Jag kan inte ge ett exakt svar på frågan, för det beror helt på. Jag går efter lukten, det känns ju tydligt om mjölken har surnat. Är jag riktigt tveksam så häller jag ut litegrann i vasken för att se om den klumpar eller delar sig.

Om mjölken är okej dricker jag den, oavsett om det har gått flera dagar efter bäst-före.

• IntravenösFylletös

så länge den inte luktar går den att dricka

Work hard, reach your goals.Winners never quit and quitters never win.So let´s get fit or die trying.
  • mammacatta

Jag slutar dricka då den antingen luktar illa eller delar sig i kaffet - vilket som kommer först.

• mindless

Ni som slänger mjölken efter datum, gör ni likadant med andra produkter eller är det bara mjölk?

• grisekno

Det är ju så olika!

På vintern kan man använda den längre än en varm sommar...
    Jag luktar på mjölken jag!

Ta mig som jag är, jag är ju bara en liten gris...
  • Linda1976

Ett par tre dagar efter b f-dagen. Sen häller jag ut den oavsett lukt.

Sylt och såna saker som har typ 1,5 års hållbarhet kan jag äta även om det är nån månad efter b-f-datum, men saker med kort hållbarhetstid är jag alltid väldigt noga med.

Det finns inga synder, förutom dumhet.
Svar på tråden När är mjölken inte längre drickbar...