• rekmat

Snus...

Jag kan inte sluta snusa! Jag är i v.10 och VET att det inte är bra på alla sätt och vis, men kan inte låta bli! Visserligen har jag minskat, men vad hjälper det?! Är det någon som har tips eller ideér om hur man skulle kunna lyckas lägga av?

• Svar på tråden Snus...
  • FloJo

Hej Anos!

Skönt att höra att jag inte är "oförbätterlig"! Tror säkert att det kommer gå bra när det s a s är "på riktigt". Ska prova en rejäl hushållspappersprilla tills dess!! *skratt*

• Dream26

Jag är också gravid i vecka 11 nu och tyvärr är jag snusare jag med och tänker inte hyckla om det heller...
    Jag har försökt att sluta och det går inte..
    Jag har dragit ner en himmla massa kan jag säga tar ca 3-4 snus om dan som max ....
    Så.,.alla kan inte vara så duktiga...

• LB83

det nikotinfria snuset går att beställa via Internet om man inte bor i Jämtland där man kan köpa det på ica å statiol m.fl...har själv snusat senaden 8:an å vet hur jobbigt det är att sluta. Själv slutade jag den dag grav.testet visade positivt. Hade inte klarat en dag om jag inte visste att jag får fortsätta att snusa sedan. Att tänka att jag aldrig mer får snusa vore nog en omöjlig situation...

• Twilight

Lustigt det här med nikotinfritt snus, måste ju hjälpa rätt mycket eftersom halva begäret är ju knöölen under läppen
    Hade aldrig hört talas om att det fanns och nu såg jag att det såldes på inte mindre än TRE ställen här i min lilla håla

• LilleSkutt

Jag vet att det är farligt, men vad är det egentligen som är det farliga med att snusa under en graviditet? Jag menar INTE att jag tycker att man lika gärna kan snusa, men jag skulle vilja veta vad mer som kan hända (förutom abstinens hos barnet, ökad risk för MF och låg fördelsevikt)? kan barnet bli utvecklingstört eller få hjärnskador t.ex?

Nyfiken snusare som har tagit ett snusuppehåll tills barnet är fött och färdig-ammat... eller man vet aldrig, kanske har jag slutat för gott?

• lallaren

Lilleskutt,

Sökte på google och hittade bland annat:
    "Barnet blir skrikigare, mer lättirriterat, får svårare att behålla maten och får oftare kramper"
    www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,321489,00.html

"Om du är gravid och snusar blir även ditt blivande barn påverkat och förgiftat. Ditt barn kommer att födas beroende och med ett nikotinbegär."
    www.ltkalmar.se/egenvard/halsovard/snusning.htm

"Gravida snusare löper ökad risk att föda för tidigt och råka ut för havandeskapsförgiftning, enligt en svensk-amerikansk studie."
    sv.wikipedia.org/wiki/R%F6n_om_samband_2003#Snusning_medf%F6r_%F6kade_risker_f%F6r_gravida

"Nikotin har enorma återverkningar på fostrets utveckling"
    www.fhi.se/shop/material_pdf/rokfriabarn041..pdf

Det går säkert att hitta mycket, mycket mer.

• pernixxon

Hej... Jag var oxå snusare, kan i dag inte känna lukten av snus för jag tycker att det luktar så illa.
    Jag slutade att snusa efter att jag hade läst en artikel om snus och gravida efter det kunde jag inte snusa, jag vart lite skrämd av den artikeln.
    Men på nätterna drömmer jag om att jag snusar och att det är så gott så jag är nog lite abstinent än även fast det är nästan 3 månader sen jag slutatde.

• FloJo

Huuuuu!

Jag vågar nästan inte kolla länkarna som"Lallaren" lagt in, men jag ska göra det när jag fått beskedet att "det verkligen är sant och OK".

Hualigen!

• rekmat

Hej allihop! Tack för alla Era svar. Jag ska prova det nikotinfria snuset för jag har fortfarande inte lyckas sluta. SÅÅ dumt, men sant. Ha en fortsatt glad onsdag!

• LitensMamma

Samma dag som jag fick beskedet att jag var gravid slutade jag, efter 8 år!
    Jag var en sån som hade snus inne dygnet runt, ettan portion gick inte att leva utan, tom när jag sov hade jag en inne. Som mest gick det nog 30 min att jag var utan.

Det har det varit förj***a jobbigt ibland, har levt på lakrits tugummin som i början fick ersätta snusen under läppen.
    För mig fanns det inget alternativ, att veta om riskerna jag utsätter mitt ofödda barn för var tillräckligt för att jag inte skulle fortsätta.

Att säga att man inte kan sluta tycker jag är att överdriva, klart att man KAN, med rätt motivation och inställning så är allt möjligt. Det kan vara svårt, jobbigt, krävande, påfrestande, irriterande. Men man KAN.
    Varför skulle man inte kunna, det är helt och hållet ens eget val.

Jag är mäkta imponerad över mig själv som klarade att sluta tvärt, jag vill skicka en peppande knuff i rätt riktning till er som försöker, och ett rungande hurra för er som lyckats!

Det är inte rätt tid att vara egoistisk under tiden man är gravid!
    Stort Lycka till!

• glad o gravid

Min man provade det senaste: "hälsosnus". Han lyckades i och för sig inte men det handlar ju om motivation också. Lycka till!

• Majblomman

Kontakta MVC och be om professionell hjälp. Det här är viktigt!

• Jexa

Jag provade nikotinfritt snus men det var bara skit i alla fall för mig.
    Så jag fik gå den hårda vägen kasta alla dosor och varna omvärlden för en extremt grinig och sur jessica. Har snusat i 9 år och blev tvungen att tvärsluta jag säger inte att det är lätt men ta fram lite tjurighet, håll dig undan för sånt som påminner dig om snus ( i miott falll var det att åka bil så jag fick se till att ha en massa tuggummin i bilen), ta en dag i taget jag kan vara så fruktansvärt snussugen så fy bubblan men då år jag försöka att hitta på nått annat.

Hoppas att det går bra för dig men kom ihåg ta bara en dag i taget kram /Jessica

• Unika

Jag har en älskad liten systerdotter som föddes två månader för tidigt. Hon mår bra idag, mend et har varit mycket problem med hennes utveckling eftersom många för tidigt födda barn "ligger lite efter" jämfört med andra barn. Det har tagit henne lite extra tid att komma ikapp så att säga.

Min syster snusade under graviditeten, och ifall hon hade dåligt samvete då så är det INGENTING jämfört med vad hon har haft efter att flickan föddes. Hon har beskyllt sig själv varenda dag för att hennes dotter inte utvecklas i takt med de andra barnen, att deras första månader tillsammans var på ett sjukhus osv.

Mitt råd är att tänka på att även om det inte är säkert att din snusning kommer att skada ditt barn så är chansen ganska stor. Och även om du kan hantera den skuldkänslan du känner nu, så kommer du aldrig kunna förlåta dig själv om nåt skulle hända ditt barn pga din snusning.

Jag har själv slutat röka en gång för ett antal år sedan. Hade i och för sig inte rökt speciellt länge, och jag var ganska ung - men jag tyckte att det var jobbigt ändå. Trots att det är jättesvårt så är det ett val som du har att göra. Det är inte omöjligt att sluta. Be om hjälp hos MVC, sjukskriv dig en vecka och bara ligg i soffan och ha abstinens, tillåt dig att inte fungera socialt under den första tiden, lägg händerna på magen och tänk tanken att ditt lilla barn mår dåligt av snuset. Och framförallt, undvik snusarsituationerna!

Du kan, du kan, du kan!!!!!

• Emeretite

lika bra att sluta rakt av... det är knepigt meen så länge man har nått att sysselsätta fingrarna med så funkar det...

Jag tog över en dosa om dagen och slutade.. sen när jag blev sugen och skulle "bara ta en sista" så kräktes jag *skrattar*

men sugen är jag forfarande...*sucka*

//emma v 32

• Ylle

Jag är fd snusare å vet hur svårt det kan vara att sluta. Man saknar ju lätt nåt att ha under läppen. Har hört om att det finns ofarligt svensktillverkat "örtsnus" som är helt ofarligt och inte innehåller nikotin, testa om det kan mildra suget efter en riktig prilla.

www.innovativa-kvinnor.nu/scripts/pressmeddelande.php

• Tussens mamma

slutade när jag fick reda på att jag hade en kärlek i magen 031007. saknar det fortfarande och planerar att börja igen när jag ammat färdigt...
    luktar på sambons snus varje dag och suktar efter det...

Svar på tråden Snus...