Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym

Dåligt köpa beg. kläder till barn?

beställde ett stort paket med "oömma" kläder till sonen, massor av byxor och tröjor i hyfsat fint skick. Men min pojkvän gick i taket, det dög tydligen inte alls att ha begagnade kläder till sonen. Jag anser att man kan varva, visst han har fina märkeskläder också, men ärligt talat, en sexåring växer ganska fort och sliter duktigt på sina kläder vid utelek. Ska man köpa kläder för 200 - 300 kronor per plagg som blir förstörda vid skolgårdslek?

TYcker ni att jag är knäpp som är glad när jag gör ett bra begagnatklipp?

• Svar på tråden Dåligt köpa beg. kläder till barn?
  • Videkorgen

Nej absolut inte att du är "knäpp" !

Barn sliter och slänger så mkt och flänger - var glad över att du gjort ett klipp!

Så gör jag med!

• lillrottis

tycker du ska vara glad över att köpt ett beg. kläder.. När ja får barn, så vist kommer ja köpa märkeskläder, men de är så onödigt att bara ha de, som du själv säger, barn sliter och växer ut kläder...

• Thessia

absolut inte... tycker snarare det är tvärtom... om man bara köper nytt hela tiden... om du förstår hur jag menar

• Flurstina

Vi köper begagnade utelekkläder till vårt barn och kommer nog att fortsätta med det när han blir äldre. Vi har ju själva på oss slitna kläder i trädgården/garaget. Varför skulle det vara annorlunda med barnet?

• Arctura

NÄ du är inte knäpp!! Snarare tvärt om! Tänk vad bra i fall alla kunde återanvända/ärva kläder, både för ekonomin och miljön....

Speciellt när barnen är små och växer fort!!

Jag köper mycket begagnat och många plagg som jag får tag på är knappt använda. Jag tjänar massor av tusenlappar per år just för att vi gör så. Såklart så köper jag en del nytt också speciellt skor, vinterkläder och "fin" kläder.... men alla "vanliga" kläder som barnen har på sig här hemma när de leker utomhus, är med i garaget eller på dagis är begagnade och jag behöver inte känna nån ilska över fläckar eller annan skit som ej går att få bort i tvätten!!!

Njuter just nu, av min semester=)
  • Anonym

Köper mest begagnat - varför skulle det vara fel att återanvända kläder, och särskilt om det är i bra skick!?
    Så länge kläderna är hela och rena tycker jag inte att det ska spela någon roll om de är begagnade.
    Jag kan faktiskt inte riktigt förstå meningen med märkeskläder - speciellt inte på barn!

• Piaf

Jag handlar en massa på Tradera.

Tabula rasa
  • Anonym

Skönt att höra att det inte är jag som är snål/knäpp... Pojken blev jätteglad över kläderna och sitter SJÄLV och viker ihop dem nu, plagg för plagg, och springer och sorterar in i sin garderob!

Men kändes ju inte så bra när killen reagerade på det viset, som om det var något hemskt och skämmigt jag gjorde.

• skarvis

Hej TS!

Inte alls fel tycker jag! Men det finns många som inte skulle köpa begagnat till sina barn.
    Själv brukar jag faktiskt ibland fynda på Tradera.com, å hittills har jag bara fått fräscha och snygga kläder, inge fel alls!
    Är ju onödigt att handla bara dyrt när dom sliter ut dom och växer ur dom så snabbt

• Anonym (X)

Konstig reaktion! Ta ett snack och fråga varför han reagerade så. Det är ju bara bra att inte kasta bort pengar på helt nya kläder när begagnade duger lika bra, framför allt i slit-och-väx-åldern.

Som Arctura skriver så är det ju även en miljöfråga att återanvända istället för att överkonsumera. Och har man inte brytt sig om miljön förr så bör man väl göra det när man fått barn. Så det är ju absolut inte fråga om att man inte tycker att ens barn är "värt" mer om det nu är det han är rädd att folk ska tycka. Tvärtom så kan ju lillkillen få fler kläder utan resursslöseri. Dubbelbra

Svar på tråden Dåligt köpa beg. kläder till barn?